آفتاب

سفیر دانمارک: شاید در فضای فعلی از تحریم‌ها فراتر برویم/ ما به ایران نیاز داریم، ایران هم به اروپا

سفیر دانمارک: شاید در فضای فعلی از تحریم‌ها فراتر برویم/ ما به ایران نیاز داریم، ایران هم به اروپا

ایسنا نوشت:

سفیر دانمارک در ایران گفت: گفت‌وگو درباره مسائل حقوق بشر توسط اتحادیه اروپا و ایران یک حلقه مفقوده‌ است و باید تعامل میان ایران و اتحادیه اروپا در زمینه‌های مختلف فراهم شود.

آندرس کریستین هوگارد، سفیر دانمارک در تهران عصر دوشنبه در سمینار «هشتادمین سالگرد برقراری روابط ایران و دانمارک» با اشاره به روابط تاریخی سیاسی دو کشور و چشم‌انداز آینده گفت: در طول سالیان گذشته ایران و دانمارک روابط فعالی با یکدیگر داشته‌اند. در سال ۱۹۳۹، سفارت دانمارک در ایران افتتاح شد. پیش از آن سفیران هر دو کشور، سفیران آکرودیته داشتند.

او ادامه داد: روابط دو کشور فرازونشیب‌های زیادی داشته است که نشان می‌دهد روابط دو کشور متاثر از عرصه‌های بین‌المللی و مسائل جهان است. بهار عربی و بحران سوریه یک مثال واضح درباره این مساله است که کشور دانمارک و قدرت منطقه‌ای ایران می‌توانند با هم همکاری کنند.

سفیر دانمارک در تهران اضافه کرد: در دسامبر سال ۲۰۱۳ فصل جدیدی در روابط ایران و دانمارک آغاز شد، زیرا در این تاریخ، رییس خاورمیانه وزارت خارجه دانمارک به تهران سفر کرده و با مقامات کشور ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی با اشاره به روابط گردشگری میان ایران و دانمارک گفت: به هرحال گردشگران زیادی از دانمارک به ایران آمده و در مقابل شمار ایرانیانی که در دانمارک هستند، زیاد است. روابط خانوادگی میان دو کشور باعث افزایش درک متقابل از یکدیگر شده است. از همکاری موثر دو کشور می‌توان به مساله دزدان دریایی سومالی در دریای عرب اشاره کرد.

سفیر دانمارک در تهران با اشاره عضویت دانمارک در اتحادیه اروپا افزود: گسترش روابط دو کشور وابسته و متاثر از روابط ایران و اتحادیه اروپاست. چندی پیش نمایندگانی از این اتحادیه به تهران آمدند. به نظر می‌رسد گفت‌وگو درباره مسائل حقوق بشر توسط اتحادیه اروپا و ایران، حلقه مفقوده‌ای است. باید تعامل میان ایران و اتحادیه اروپا در زمینه‌های مختلف فراهم شود.

سفیر دانمارک در تهران، با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری در ایران و انتخاب حسن روحانی به عنوان رییس جمهور و خوشحالی مردم از این انتخاب، گفت: شاید بتوانیم در فضای ایجاد شده، مسائل موجود را حل کرده و فراتر از تحریم‌ها حرکت کنیم. ما به ایران به عنوان یک شریک در منطقه بحرانی خاورمیانه نیاز داریم و در مقابل ایران نیز به اتحادیه اروپا نیازمند است.

 

23503

کد N145168

وبگردی