آفتاب
معاون وزیر نفت ایران :

کاهش نرخ گاز صادراتی ایران به ترکیه مطرح نیست

کاهش نرخ گاز صادراتی ایران به ترکیه مطرح نیست

آنکارا –ایرنا- ˈحمید رضا عراقیˈ معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران گفت : ایران بر اساس قرارداد موجود با ترکیه ، دستور کاری در خصوص کاهش نرخ گاز صادراتی به این کشور ندارد.

به گزارش ایرنا ، عراقی روز دوشنبه درگفت و گو با خبرگزاری نیمه دولتی آناتولی ترکیه درباره موضوع انتقال پرونده شکایت ترکیه به دادگاه داوری بین المللی گفت : ایران منتظر اعلام نتیجه دادگاه داوری بین المللی در این باره خواهد بود.

او با اشاره به اینکه هر دو طرف در قرارداد موجود حق و حقوقی دارند و می توانند از یکدیگر مطالباتی داشته باشند که اگر به نتیجه نرسید،موضوع به دادگاه داوری بین المللی ارجاع داده شود،گفت:ترکیه از ما خواستار تعدیل در نرخ گاز صادراتی شده است ولی توجیه های طرف ترک در این خصوص مورد قبول واقع نشد و درنتیجه ترکیه نیز موضوع را به دادگاه داوری بین المللی ارجاع داد.از این مرحله به بعد دو طرف منتظر صدور حکم این دادگاه هستند.

عراقی با رد این ادعا که در عرضه گاز ایران به ترکیه تضمینی وجود ندارد ، افزود : با وجود برخی از مشکلات و شرایط سخت زمستانی ، هیچ مشکلی در عرضه گاز به ترکیه ایجاد نشده است . بنابراین ما ادعای ترکیه در این باره را نمی پذیریم . اینها بهانه هایی برای کاهش دادن نرخ گاز صادراتی ایران به ترکیه است.

وی با تاکید براینکه ایران دارای زیر ساخت لازم و امنی برای عرضه گاز به ترکیه هست ، تصریح کرد : ما از قدرت دفاعی لازم در پاسخ به این ادعاها برخوردار هستیم و فکر نمی کنیم ترکیه در این خصوص به نتیجه ای برسد.

او با رد ادعاهای ترکیه در خصوص تعدیل نرخ گاز ایران به این کشور اظهارداشت : ما از مواضع خود در دادگاه عقب نشینی نخواهیم کرد. .

معاون وزیر نفت ایران در ادامه گفت:در آینده با مطرح شدن خرید بیشتر گاز از ایران توسط ترکیه چنین موضوعاتی قابل مذاکره خواهد بود.

خاورم/2011**230**1856
کد N145126

وبگردی