آفتاب

تکلیف سوال از ظریف چه می شود؟

تکلیف سوال از ظریف چه می شود؟

اگر فردا وزیر امور خارجه در نشست کمیسیون امنیت ملی شرکت نکند، به طور اتوماتیک‌وار سئوالات نمایندگان از وی به صحن ارجاع داده می شود تا وزیر خندان در صحن بهارستان پاسخگوی آنها باشد.

محمود عزیزی:آخرین حضور ظریف بعد از رای اعتماد به روزهایی باز می گردد که او با انبوهی از اطلاعات به صحن علنی رفت و درباره توافق ژنو توضیحات مفصلی ارائه کرد.

ظریف این هفته قرار بود روز یکشنبه به صحن علنی برود، اما در روزی که او میزبان وزیر امور خارجه بلژیک بود و طی نامه‌ای به کمیسیون اطلاع داد نمی‌تواند در جلسه حضور پیدا کند،عباس عراقچی معاون ظریف به مجلس رفت و توضیحاتی درباره مذاکرات وین ارائه کرد. با این حال نمایندگان همچنان اصرار به حضور ظریف دارند. بر همین اساس نقوی حسینی نماینده مردم ورامین و پیشوا و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی اعلام کرده که مقرر شد روز سه‌شنبه 6اسفند ظریف با حضور در کمیسیون به سئوالات نمایندگان پاسخ دهد.
حضور معاون به جای وزیر در نشست کمیسیون امنیت ملی به روزهایی برمی گردد که ظریف بعد ازبازگشت ازآمریکا و مجمع عمومی سازمان ملل به کمیسیون امنیت ملی رفت و دیدارطولانی با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا را« اشتباه »خواند.
درز این اظهارات از سوی برخی اعضای کمیسیون با دلخوری ظریف واتمام حجت او با نمایندگان همراه شد.کمر درد معروف وزیر امور خارجه ماحصل همان دلخوری ظریف از بهارستان نشینان بود و موجب شد او بعد ازبهبود دریکی از پست های فیس بوکش اعلام کند که نمایندگان از این پس تنها شنونده اظهارات رسمی‌اش خواهند بود.
ظریف که این روزها بیشتر با سفرای کشورهای مختلف دیدار می کند، روز گذشته هم میزبان معاون وزیر امور خارجه کره شمالی بود و در ادامه با وزیر امور خارجه سنگاپور دیدار کرد. دیداری که طبق همه نشست هایی این گونه ای دو طرف با ادبیات دیپلماتیک از گسترش روابط استقبال کردند.ظریف در دیدار بل همتای سنپگاپوری خود با اشاره به سیاست تعامل سازنده دولت تدبیر و امید، رایزنی‌های سیاسی مستمر تهران - سنگاپور را خاطرنشان ساخت و ابراز امیدواری که سفر همتای سنگاپوری وی به ایران نتایج سازنده‌ای در جهت توسعه روابط دو کشور به دنبال داشته باشد.
وزیر امور خارجه اگر امروز هم در نشست کمیسیون امنیت ملی حاضر نشود، براساس آیین نامه مجلس باید در صحن علنی مجلس پاسخگوی سوالات 9 نماینده باشد.آن طور که نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به خانه ملت گفته است: وزیری که نمایندگان از وی سئوال دارند با عذر موجه می‌تواند دریک جلسه حضور پیدا نکند و در اسرع وقت در جلسه‌ای دیگر حضور پیدا کند و در صورت عدم حضور به طور اتوماتیک‌وار سئوالات نمایندگان به صحن ارجاع داده می شود تا وزیر مربوطه در صحن پاسخگوی آنها باشد.

/212 29

کد N145037

وبگردی