آفتاب

دادگاه معترضان اینترنتی علیه نخست وزیر ترکیه آغاز شد

دادگاه معترضان اینترنتی علیه نخست وزیر ترکیه آغاز شد

آنکارا - ایرنا - نخستین جلسه دادگاه رسیدگی کننده به پرونده 29 نفر از معترضانی که در جریان اعتراضات ضد دولتی تابستان گذشته در ترکیه ، مطالبی در شبکه های اجتماعی اینترنتی علیه نخست وزیر ترکیه منتشر کرده بودند، برگزار شد.

دادستان استانبول در کیفرخواستی خواستار محکومیت سه سال زندان برای 29 نفر از افرادی شد که در جریان اعتراضات ضددولتی تابستان گذشته در این شهر، مطالبی در شبکه های اجتماعی اینترنتی علیهˈ رجب طیب اردوغان ˈ نخست وزیر ترکیه منتشر کرده بودند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از منابع خبری ترکیه ، یکی از وکلای مدافع متهمان در نخستین جلسه دادگاه رسیدگی کننده به پرونده متهمان ، خواستار حضور نخست وزیر ترکیه در جلسه بعدی و شهادت به عنوان ˈقربانی ˈ این پرونده شد.

وی با اشاره به اینکه دادستان استانبول در کیفر خواست خود از نخست وزیر ترکیه به عنوان قربانی نام برده است ، خواستار شهادت اردوغان در جلسه بعدی دادگاه شد.

یکی دیگر از وکلای مدافع متهمان در این جلسه گفت : نخست وزیر ترکیه در تظاهرات ضد دولتی قربانی نیست بلکه قربانیان واقعی معترضان و خانواده های آنان هستند که در دادگاه حضور دارند.

دادستان استانبول در کیفرخواست خود علیه هر یک از افراد یادشده ، پیام های ارسالی آنان در شبکه اینترنت را علیه ˈرجب طیب اردوغانˈ، به عنوان یک جرم سازمان یافته توصیف کرده است.

دادگاه استانبول پیش از این نیز کیفر خواست دادستان عمومی را در باره 255 نفر از بازداشت شدگان اغتشاشات ضد دولتی در این کشور پذیرفته بود.

دادستان در کیفرخواست خود در باره 255 نفر بازداشت شده که در میان آنان هفت تبعه خارجی نیز وجود دارند، آنها را به نقض قوانین مربوط به تظاهرات ، تخریب اموال عمومی ، شرکت در تظاهرات غیرقانونی، ایجاد وقفه در خدمات عمومی، حفاظت از جنایتکاران و آسیب رساندن به محل های عبادی متهم کرده است.

خاورم ** 230 **1856
کد N145030

وبگردی