آفتاب
عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها :

امیدواریم دولت بتواند از تمامی نهادهای مدنی حمایت کند

امیدواریم دولت بتواند از تمامی نهادهای مدنی حمایت کند

تهران – ایرنا – عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها ابراز امیدواری کرد که دولت تدبیر و امید بتواند تشکل های مربوط به احزاب، هنرمندان و نویسندگان را مورد حمایت قرار دهد و تمامی نهادهای مدنی را تقویت کند.

حجت الاسلام محسن رهامی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا، درباره پیش نویس لایحه احزاب اظهار داشت: مشکل ما در قانون نیست و در قانون قبلی هم مشکلی نداشتیم بلکه تحمل ها در این زمینه باید افزایش یابد.

رهامی گفت: قانون اساسی بصراحت بر آزادی احزاب، فعالیت های حزبی، راهپیمایی ها و تشکیل جلسات و انجمن ها تاکید دارد.

این عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها افزود: اصولا التزام به جمهوریت و رای گیری بدون وجود احزاب امکان پذیر نیست و احزاب باید بتوانند سیاست های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی دولت را نقد کنند نه اینکه تنها حامی سیاست های جاری باشند.

رهامی گفت: بسیاری از لوایح و طرح ها به جای این که از کمیسیون های دولت بیرون بیاید باید از اتاق های فکر احزاب و خانه احزاب بیرون بیاید.

این عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها با بیان این که احزاب باید در انتخابات، شوراها و در موضوعات مختلف نظام فعال شوند گفت: باید احزاب در کشور نقش فعال و پررنگ تری داشته باشند و مردم نیز با احزاب آشنا شوند و از طریق آنها در انتخابات شرکت کنند چرا که آن وقت احزاب می توانند مسوولیت پذیر باشند.

وی ادامه داد: اگر این اتفاق بیفتد مردم می دانند که کدام حزب یا تشکیل سیاسی در حل مشکلات کشور موفق بوده اند یا نبوده اند و در مراحل بعدی برای انتخابات بدانند که کدام حزب را انتخاب کنند.

رهامی یادآور شد: مسولت پذیری احزاب باعث می شود که آنها تلاش کنند و برنامه هایی ارائه می کنند تا در مجلس و در امور اجرایی موثرتر باشند و در واقع، رقابت ایجاد می شود و در صورتی هم که مشکلی پیش بیاید باید پاسخگوی مردم باشند.

وی ادامه داد: متاسفانه در شرایط فعلی که در سیستم پارلمانی ، حزب ها هیچ نقشی ندارند طبیعی است که هیچ کس هم پاسخگوی مشکلات و معضلات ایجاد شده نیست. کسی نیست که بگوید این برنامه های اقتصادی که موفق نبود ناشی از کدام حزب است . هیچ حزبی پاسخگو نیست و این باعث شده است که هیچ وقت ما به راهکار اساسی و حل معضلات نرسیم.

این عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها گفت: بعد از چهارسال ، نمره دادن به دولت روحانی منوط به فعال بودن تشکل های حزبی است یعنی این که چه قدر توانسته اند از این فضای باز استفاده کنند.

رهامی یادآور شد: فعلا که امیدواریم و از دولت ایشان حمایت می کنیم.

وی در ادامه به اهمیت بازگشایی خانه احزاب اشاره کرد و گفت: خانه احزاب از حیثی که مرکز تجمع و آرای احزاب است، تابلوی مشخص آزادی احزاب است. وقتی خانه احزاب بسته است یعنی در این کشور حزب تاثیری و نقشی ندارد.

این فعال سیاسی گفت: اولین نماد آزادی احزاب باز شدن خانه احزاب و گردش آن به دست خود احزاب است نه به دست وزارت کشور. در واقع ، این یکی از معیارهای اولیه ما نسبت به ارزیابی عملکرد دولت آقای روحانی است.



** مذاکرات اخیر ایران و 1+5 تابویی را که نمی گذاشت حتی حرف همدیگر را بشنویم، شکست

رهامی در ادامه به توافقات هسته ای ایران با گروه 1+5 اشاره کرد و گفت: این توافق را به فال نیک می گیریم و تا این جای مذاکرات را باید خوشبینانه نگاه کنیم.

این عضو شورای مرکزی مدرسین دانشگاه ها گفت: به هر حال در مذاکرات سیاسی همیشه این طور نیست که ما برنده باشیم و هیچ امتیازی ندهیم اصل این است که ما توانستیم درهای گفت و گو با غرب را باز کنیم و تابو و دیوار بلندی که کشیده شده بود و نمی گذاشت حتی حرف همدیگر را بشنویم، شکسته شود.

رهامی با بیان اینکه توافقات باعث شد تابوی مذاکرات شکسته شود گفت : این که وزیر امورخارجه ما در کنار وزیر امورخارجه آمریکا و سایر کشورها بنشیند و مذاکره کند به نظر من قدم مثبتی در توسعه صلح است.

سیام**1058 *1449
کد N144808

وبگردی