آفتاب

عضو کمیسیون برنامه و بودجه: باید راهبرد مناسب توسعه داشته باشیم

عضو کمیسیون برنامه و بودجه: باید راهبرد مناسب توسعه داشته باشیم

تهران-ایرنا- عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر مدیریت صحیح منابع داخلی، گفت: باید با توجه به اهداف مدنظر سیاست های اقتصاد مقاومتی، راهبرد مناسبی برای توسعه کشور انتخاب کنیم.

ˈهادی قوامیˈ روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا با اشاره به ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری، گفت: جمهوری اسلامی ایران دارای ذخایر و منابع، زیرساخت ها و نیروی انسانی توانمندی است که با مدیریت صحیح این منابع می توان زمینه تحقق اهداف مندرج این سیاست ها را فراهم کرد.

وی افزود: سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی باید بتواند فضای استفاده از این منابع را در کشور ایجاد کند و همه نهادها باید برای تحقق این سیاست ها هم جهت شوند ضمن اینکه نباید فراموش کرد که این سیاست ها کوتاه مدت نیست.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه اضافه کرد: با توجه به تفاوت ماهوی نظام جمهوری اسلامی و تضاد منافع آن با نظام سلطه، باید اقتصادی طراحی شود که الهام بخش بوده و در عین حال از طرف نظام سلطه آسیب نبیند.

به گفته نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی، باید با تدوین قوانین و زمینه سازی تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی شرایط برای رشد درون زا فراهم شود و از ورود آسیب ناشی از شوک های نظام سلطه جلوگیری شود.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه می توان بین مبانی اقتصاد مقاومتی و بهره گیری از ظرفیت های بیرونی هماهنگی برقرار کرد، گفت: توسعه درون زا و اتکا به ظرفیت های درون کشور قدرت چانه زنی ما را در عرصه های بین المللی افزایش می دهد.

به گفته عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، قدرت چانه زنی کشور در شرایطی بالا می رود که به جای صادرات مواد خام، کالا و خدماتی صادر کنیم که ارزش افزوده بیشتری به دنبال داشته باشد ولی اگر همچنان ماده خام صادر کنیم در عرصه بین الملل ضربه خواهیم خورد.

وی توسعه کارآفرینی،مشارکت دادن مردم در فعالیت های اقتصادی و تکیه بر اقتصاد دانش بنیان را از جمله مولفه های اقتصاد مقاومتی عنوان کرد.

قوامی در بخش دیگر از اظهاراتش به مواد مندرج در سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: در بند 10 سیاست های ابلاغی بر استراتژی توسعه صادرات اشاره شده و بند هفت آن مواردی مثل امنیت غذایی، درمان، ذخایر راهبردی و استراتژی تولید را مطرح کرده است.



** اقتصاد مقاومتی و بودجه 93

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که ایا بودجه سال 1393 هماهنگ با سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی تصویب شده است، گفت: لایحه بودجه 1393 هر چند نسبت به بودجه سالای قبل شفافتر، قانونمندتر، منضبط تر و واقعی تر بسته شده است اما باید پذیرفت که تدوین لایحه بودجه با مشکلات ساختاری مواجه است.

وی اضافه کرد:برای مثال در بودجه 1393 ، منابع در نظر گرفته شده برای فاینانس 35 میلیارد دلار است که این منابع از خارج تامین می شود و در واقع به معنای استقراض از خارج بوده و وابستگی کشور را بیشتر می کند.

قوامی در عین حال گفت: البته با اختصاص این منابع به طرح های دارای توجیه که زمان بهره برداری آنها نزدیک است،وام های دریافتی را بازپرداخت کرد.

سیام 2021**1535
کد N144752

وبگردی