آفتاب
نیویورک تایمز:

ارتش آمریکا به کوچکترین حد خود از زمان جنگ جهانی دوم می رسد

ارتش آمریکا به کوچکترین حد خود از زمان جنگ جهانی دوم می رسد

وزیر دفاع آمریکا در نظر دارد در راستای کاهش بودجه این وزارتخانه حجم ارتش ایالات متحده را کوچک کرده و آن را به سطحی همانند پیش از جنگ جهانی دوم برساند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیویورک تایمز، "چاک هیگل" وزیر دفاع آمریکا قصد دارد با توجه به طرح کاهش بودجه پنتاگون، سطح ارتش آمریکا را به کوچکترین شکل آن از جنگ جهانی دوم تا کنون برساند. این طرح توسط چند تن از افسران ارشد وزارت دفاع و بر اساس واقعیت موجود در پنتاگون و کاهش بودجه در آن تهیه شده است.

منتقدان اعتقاد دارند که در صورت اجرای این طرح توان ارتش آمریکا برای انجام عملیات های برون مرزی کاهش می یابد.

بر اساس این گزارش، بعد از حوادث تروریستی 11 سپتامبر و به موجب لشکر کشی به افغانستان و عراق شمار افراد حاضر در ارتش آمریکا به 570 هزار نفر رسید اما در سال های اخیر این تعداد به 490 هزار نفر رسیده و قرار است در سال آتی به 440 تا 450 هزار نفر برسد که این تعداد نیرو از سال 1940 میلادی کمترین تعداد نیروی نظامی در آمریکا محسوب می شود. 

به نوشته نیویورک تایمز این طرح کوچک سازی قرار است امروز توسط هیگل به کنگره آمریکا ارائه شود.

به موجب این طرح ارتش ایالات متحده به حدی کوچک می شود که آمریکا کماکان قادر به شکست دشمن باشد، اما دیگر از امکان اشغال خارجی یک کشور به صورت بلندمدت برخوردار نخواهد بود. این بودجه همچنین قرار است اندازه ارتش را تا حدی کاهش دهد که امکان انجام دو عملیات نظامی گسترده در آن واحد را نداشته باشد.

نیویورک تایمز به نقل از یکی از مقامات بلندپایه پنتاگون اضافه کرده است: "شما باید همواره واحد خود را آماده نگه دارید، اما نمی توانید  زمانی که دیگر جنگی در کار نیست وزارت دفاع را در شرایط جنگی نگه دارید."

در گزارش نیویورک تایمز آمده است طرح پیشنهادی وزیر دفاع احتمالا در کنگره با مخالفت هایی روبرو خواهد شد، اما به گفته مقامات بلندپایه پنتاگون، این طرح با تائید ستاد فرماندهی مشترک ارتش همراه است.

بر اساس این گزارش قرار است ظرف سال های آتی بودجه پنتاگون به میزان 100 میلیارد دلار کاهش بیاید امری که با اجرای آن بدون شک تغییرات زیادی در ساختار ارتش آمریکا ایجاد می کند.

کد N144701

وبگردی