آفتاب
پورمحمدی با اشاره به اتفاقات اوکراین؛

کسانی که حال و هوای دیگری دارند امر برایشان مشتبه نشود

کسانی که حال و هوای دیگری دارند امر برایشان مشتبه نشود

وزیر دادگستری گفت: اقتصاد مقاومتی به این معنی نیست که درِ مملکت را ببندیم و به بیرون کار نداشته باشیم، بلکه سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی با رویکردی جهادی، انعطاف پذیر، فرصت ساز و مولد است.

وزیر دادگستری گفت: اقتصاد مقاومتی به این معنی نیست که درِ مملکت را ببندیم و به بیرون کار نداشته باشیم، بلکه سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی با رویکردی جهادی، انعطاف پذیر، فرصت ساز و مولد است.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی در نشست هفتگی با کارکنان وزارت دادگستری و در ادامه بحث تفسیر قرآن به تشریح سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی پرداخت.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری چند روز پیش سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را بیان کرده بودند، گفت: چند نکته مهم به نظر من در این فرمایش مقام معظم رهبری که خودشان هم تاکید فرمودند وجود دارد. این نکات تکمیلی بر همان سیاست‌های کلی اقتصادی کشور و رشد و توسعه کشور در ادامه اصل 44 قانون اساسی است.

پورمحمدی افزود: مقام معظم رهبری در مقدمه این سیاست‌های اقتصادی مقاومتی فرمودند که این ادامه و تکمیل همان سیاست‌هاست. پس یک نقطه اصلی و اولی این است که سیاست‌های اقتصادی ما با این بیان مقام معظم رهبری شفاف‌تر، کامل‌تر، دقیق‌تر و اجرایی تر شد. این یک نقطه محوری و اساسی است. پس یک موضوع موردی، مقطعی و یک برش خاص یا برای زمان خاصی نیست، بلکه در همان دور و مدار فعالیت‌ها و رشد اقتصادی و رشد و توسعه کشور و مکمل آن است که نکته بسیار مهمی است.

وی در ادامه به دلایل مطرح شدن بحث اقتصاد مقاومتی پرداخت و تصریح کرد: دشمنان به طور مداوم به ما فشار می آورند و اعمال محدویت می کنند، از طرفی ما بعضا فکر می کنیم که برای توسعه کشور اگر راه با بیرون هموار باشد به رشد و تعالی خواهیم رسید و در عین حال برخی از اقتصاد مقاومتی و نگاه درون گرایانه به اقتصاد توجه می کنند.

وزیر دادگستری بیانات و سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری را از جهات مختلف روشنگر و راهنما دانست و ادامه داد: مقام معظم رهبری بحث اقتصاد مقاومتی را در بیانی کاملا وافی، جامع، منطقی، عقلانی و بدون افراط و تفریط بیان فرمودند و بنا بر نظر ایشان نباید گفت اقتصاد مقاومتی یعنی درِ مملکت را ببندیم و به بیرون کار نداشته باشیم؛ چرا که سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی با رویکردی جهادی، انعطاف پذیر، فرصت ساز، مولد و درون زا است.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی مد نظر مقام معظم رهبری باید قدرت رقابت با بیرون را داشته باشد و بر این اساس باید تلاش کنیم بازارهای بیرون را کشف و جذب و فتح کرده و از همه ظرفیت‌های دیپلماسی استفاده کنیم، اجازه اثربخشی به تحریم کننده را ندهیم و تحریم کننده را با سیاست‌هایمان مجازات کنیم. یعنی اگر می خواهیم به یک اقتصاد قوی برسیم حتما باید در عرصه بیرونی هم فعال باشیم.

پورمحمدی در تشریح مواضع اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد: با توجه به مجموع موارد ملاحظه می‌شود اقتصاد مقاومتی موضع ایجابی و مثبت دارد و تقریبا مواضع سلبی آن محدود است که این نکته جالبی است. به این معنی که اقتصاد مقاومتی اقتصاد محدود کننده، مضیق و سلبی نیست؛ چراکه بعضا القا می شود اقتصاد مقاومتی، اقتصاد ریاضتی، بسته و محدود را در ذهن تداعی می‌کند و این در حالیست که اقتصاد مقاومتی مد نظر مقام معظم رهبری چنین مواضعی را در بر نمی‌گیرد.

وزیر دادگستری با بیان این که در دولت قرار نیست شعاری، احساسی و تعارفی برخورد شود اعلام کرد: در فضای عمل و اجرایی واقعا جدی، کارشناسانه و با اراده حضور پیدا کنیم و با توجه به اینکه کشور به بلوغ کارشناسی، تصمیم گیری و اجرایی رسیده و مردم هم ظرفیت بسیار بالایی پیدا کرده اند، فضا برای اینکه این سیاستها و مواضع را تعقیب کنیم مهیاست.

وی با اشاره به لزوم شفاف سازی اقتصاد، سالم‌سازی آن و جلوگیری از اقدامات، فعالیت‌ها و زمینه‌های فسادزا در حوزه‌های پولی، تجاری ارزی و غیره که در اقتصاد مقاومتی مورد توجه قرار گرفته، از وزارت دادگستری به عنوان حوزه ضد فساد و سازمان تعزیرات به عنوان یک سازمان ماموریتی خاص نام برد که باید تمرکز و فعالیت بیشتری در این حوزه داشته باشند.

وزیر دادگستری دولت یازدهم با تاکید بر نظر مقام معظم رهبری در بحث «فرهنگ مصرف»، این موضوع را ناظر بر همگان دانست، اضافه کرد: موضوعاتی چون کوچک کردن نظام اداری، افزایش بهره وری و یکسری موارد مشابه نسبت به همه ما ساری و جاری است و امیدواریم بتوانیم از فضای مناسب سیاسی ایجاد شده پس از انتخابات پرشکوه ریاست جمهوری و نیز راهپیمایی عظیم مردمی در 22 بهمن امسال که همانا تحقق حماسه سیاسی در پیش چشم جهانیان بود و باعث ایجاد فضای آرامش در کشور شد و دستاوردهای مذاکرات هسته ای هم در ذیل همین حماسه سیاسی اتفاق افتاد، به نحو شایسته بهره بگیریم.

وزیر دادگستری در ادامه با طرح موضوع مذاکرات هسته‌ای، به گزارش وزیر امور خارجه و اخبار منتشر شده در رسانه ها اشاره کرد و فضای موجود را در مجموع مثبت ارزیابی و تصریح کرد: این فضای مثبت به هر حال به دنبال قدرت سیاسی است که در داخل شکل گرفته است و این قدرت سیاسی هم دارای ثبات و آرامش و افزایش دهنده اقتدار داخلی است و هم آثار خارجی مثبتی بر جای گذاشته است.

وی علت این امر را غلبه فضای عقلانی، قانونمدارانه، غیراحساسی و غیر تشنجی و مبتنی بر تقویت انسجام ملی دانست و افزود: وقتی فضاهای حاشیه ساز و مزاحم کنار می روند و فضاهای عمیق، بالغ و عاقلانه حاکم می شوند، اثرش همین اتفاقات مثبتی است که می افتد و همانگونه که مقام معظم رهبری اشاره فرمودند حال که حماسه سیاسی محقق شده، باید به دنبال تحقق حماسه اقتصادی باشیم و در فضای ثبات سیاسی و اقتدار سیاسی می توان اقتدار اقتصادی نیز به وجود آورد.

پورمحمدی در ادامه گفت: باید خیلی دقت کرد این فضا حفظ شود. بعضی ها دوست ندارند این فضای متانت سیاسی و عقلانیت سیاسی و این انسجام ملی در کشور پایدار بماند و هر حادثه ای که اتفاق می افتد یک حاشیه برایش درست می کنند.

وی به برخی مسایل بین المللی روز دنیا نظیر مساله اوکراین اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال اتفاقی در اوکراین افتاده، بعضی ها در روزنامه جوری تیتر می زنند که گویا مسئله ای داخلی اتفاق افتاده. یک شخصی چیزی می گوید تتیر اول می شود و عکسهای رنگی بزرگ در لوگوی فلان روزنامه با عکس و رنگ همان حرکت سیاسی که در آن کشور اتفاق افتاده است؛ به نحوی که آنها احساس پیروزی می کنند و اگر اتفاقی و تحول سیاسی در جایی اتفاق افتاده تبدیل به موضوعی داخلی می کنند. عده ای هم به نوعی گزارش می دهند یا تیتر می زنند که گویا چیزی از دست داده اند و عزادار هستند. واقعا جای تعجب است.

وزیر دادگستری نظام جمهوری اسلامی ایران را نظامی با ثبات، با اقتدار و کشوری با فرهنگ سابقه دار و عمیق نامید و گفت: مردم ما با متانت، اصالت، انسجام و سابقه ای اینچنین روشن دارند و دارای قدرت تاثیرگذاری بالایی هستند، اما کشورهایی نظیر اوکراین که یک دوره متمایل به فضای غربی شده و دوباره تمایل به شرق پیدا کرد و باز هم حرکت هایی می شود که متمایل به غرب شوند در حدی نیستند که کسی فکر کند اگر در آنجا اتفاقی افتاده حالا در ایران هم تیتر بزرگ و لوگوی رنگی و حرکت‌ها و حرفهایی از این دست زده شود.

وی افزود: واقعا باید از این فضای احساسی و موجی و ... ما فاصله بگیریم. کشور و نظام ما قابل مقایسه با اینجاها نیست؛ نه کسانی که حال و هوای دیگری دارند امر برایشان مشتبه شود و نه دوستان ملت و انقلاب و نظام احساس نگرانی و دغدغه داشته باشند. به نظر من این فضا احساسی است و از این اتفاقات در دنیا می افتد، مهم نظام ماست که با اقتدار و سلامت باید پیش برود و همانطور که رهبری فرمودند حماسه سیاسی به دنبالش حماسه اقتصادی و اقتدار عمومی و اقتدار ملی ماست، ان‌شاءالله می توانیم به هدف‌هایمان برسیم.

انتهای پیام

کد N144664

وبگردی