آفتاب

چالش دشوار غرب برای نجات اوکراین از ورشکستگی

چالش دشوار غرب برای نجات اوکراین از ورشکستگی

تهران-ایرنا- اتحادیه اروپا و آمریکا برای رهایی اوکراین از ورشکستگی بعد از برکناری ˈویکتور یانوکوویچˈ رییس جمهوری این کشور از قدرت، با چالش دشواری روبرو هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از پاریس، بزرگ ترین چالش پیش روی اتحادیه اروپا که از مدت ها قبل بررسی کمک به اوکراین را آغاز کرده بود؛ اعطای کمک های مالی به این کشور است. اکنون مشخص است که کشورهای عضو اتحادیه اروپا بعداز برکناری یانوکوویچ،رییس جمهوری اوکراین و مورد حمایت روسیه اوکراین می خواهند کنترل این کشور را در دست بگیرند.

ˈاولی رنˈ کمیسر اقتصادی اتحادیه اروپا روز گذشته از اعطای کمک های اساسی به اوکراین خبر داد و با دادن این وعده که اوکراین روزی خواهد توانست به عضویت اتحادیه اروپا درآید حتی پا را از این هم فراتر گذاشت.

رن در پایان نشست وزرای دارایی و روسای بانک مرکزی کشورهای عضو گروه 20 در سیدنی گفت: از دید اتحادیه اروپا مهم است که ˈچشم انداز روشن اروپاییˈ برای مردم اوکراین فراهم کنیم که تعهد خود را به ارزش های اروپایی نشان داده اند.

چشم انداز اروپایی به معنای عضویت یک کشور در اتحادیه اروپاست، در حالیکه اکنون همه 28 کشور از عضویت اوکراین دراین اتحادیه حمایت نمی کنند.

رن به روشنی گفت بروکسل آماده اعطای 610 میلیون یورو کمک فوری به اوکراین که قرار بود درماه نوامبر (آبان/آذر) به اوکراین بپردازد، هست. در آن زمان یانوکوویچ با ممانعت از امضای توافق نامه تجاری با اتحادیه اروپا این کمک را نیز رد کرد و ترجیح داد بسته کمکی 15 میلیارد دلاری روسیه را دریافت کند.

صندوق بین المللی پول نیز آمادگی خود را برای کمک به اوکراین در صورت درخواست کمک دولت کیف اعلام کرد،اما ˈکریستین لاگاردˈ رییس این صندوق گفت: اجرای اصلاحات مهم اقتصادی که یانوکوویچ رد کرد می تواند یکی از شروط دریافت بسته کمک باشد.

این شروط شامل لغو یارانه گاز است که طبقه تاجر و ثروتمندان اوکراینی از آن بهره مند می شوند و در عین حال برای فقرا نیز مزایایی دارد، همچنین افزایش میزان مالیات هاست.

لاگارد در پایان نشست گروه 20 در سیدنی گفت: امیدواریم شرایط در اوکراین تثبیت شود...ما آماده تعامل و کمک هستیم.

در همین حال آمریکا نیز گفته بود درصورت روی کار آمدن دولتی جدید در کیف از کمک صندوق بین المللی پول به اوکراین حمایت خواهد کرد. اما مقام های مطلع در صندوق بین المللی پول می گویند این صندوق تمایلی به کمک به دولت اوکراین ندارد به ویژه با در نظرگرفتن سابقه اقتصاد ضعیف این کشور.

مقامات اتحادیه اروپا گفته اند اوکراین می تواند بر اساس برنامه هفت ساله ای که همراه با توافق نامه تجاری به کیف پیشنهاد شد، بعد از امضای توافق نامه دو میلیارد یورو کمک فوری از اتحادیه اروپا بگیرد.

اوکراین همچنین می تواند پیش از تصویب کامل توافق نامه دسترسی اوکراین به بازار 500 میلیون نفری خود را آزاد سازد،اما اوکراین صادرات خاصی ندارد.

تحقق همه این اهداف به قدرتمندی بیشتر دولت اوکراین برای امضای توافق نامه بستگی دارد که باید برای امضای آن تا بعد از25 ماه مه (4 خرداد) و زمان انتخابات ریاست جمهوری این کشور صبر کند.

بعضی از کارشناسان مانند ˈمایکل لیگˈ یکی از مقامات کمیسیون اتحادیه اروپا می گویند، توافق نامه پیشین دیگر اعتبار ندارد و باید برای ارائه پیشنهادات بیشتر، ترغیب کیف و کاستن از مطالبات اوکراین بازنوشته شود.

اقتصاددانان می گویند اجرای توافق نامه تجاری با اوکراین می تواند در اولین وهله اقتصاد این کشور را بیشتر تضعیف کند و به صنایع غیررقابتی آن آسیب برساند که بیشتر محصولات خود را به روسیه می فروشند.

همچنین مخاطرات سیاسی به دلیل آزادی ˈیولیا تیموشنکوˈ نخست وزیر اسبق این کشور که به تازگی آزاد شد وجود دارد؛ زیرا باید منتظر رقابت های بیشتر قدرت در کیف بود.

مقامات اتحادیه اروپا معتقدند دوران نخست وزیری وی در سال های 2004 و 2005 و وقوع انقلاب نارنجی در این کشور که تیموشنکو بر سر کار آمد، به اندازه زمان یانوکوویچ فساد در اوکراین رایج بوده است.براساس آمارهای موسسه بین المللی شفافیت اوکراین از نظر فساد رتبه صد و چهل و چهارم را دارد.

ˈآلستایر نیوتنˈ کارشناس در موسسه تحلیل سیاسی ˈناموراˈ گفت: از این گذشته تنش و نوسانات سیاسی نیز افزایش یافته و انتخابات ریاست جمهوری ماه مه را نیز تحت تاثیر قرار داده است که همزمان خطر سقوط سیاسی و ورشکستگی اقتصادی اوکراین را تقویت می کند.

یکی از نگرانی های اولیه حفظ تمامیت ارضی اوکراین و جدا نشدن مناطق شرقی اوکراین است که بیشتر به زبان روسی صحبت می کنند. ˈکارل بیلتˈ وزیر امور خارجه سوئد در مطلبی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: حفظ وحدت ارضی اوکراین بسیار مهم است، روسیه و دیگر کشورهای اروپایی نیز باید به آن احترام بگذارند.

روسیه در شهر ˈسواستوپولˈ استان کریمه اوکراین پایگاه دریایی مهمی دارد، همچنین می تواند با درخواست برای بازپرداخت چند میلیاردی طلب هایش از اوکراین،کیف را به ورشکستگی بکشاند.

روسیه در بحران های پیشین، عرضه گاز را به اوکراین متوقف و جریان آن به کشورهای غرب و مرکز اروپا را بشدت کاهش داده است، اما کارشناسان انرژی می گویندشرکتˈگازپرومˈروسیه اکنون درموقعیت ضعیفی قرار دارد.

مقامات اتحادیه اروپا همچنین از این بابت هراس دارندکه پوتین با توقف عرضه انرژی و مواد غذایی اقدامات خود در برابر دو جمهوری پیشین وابسته به اتحاد جماهیر شوروی یعنی گرجستان و مولداوی را زنده کند که پیش از این توافق نامه تجاری را با اتحادیه اروپا امضا کرده بودند.

ˈباراک اوباماˈ رییس جمهوری آمریکا و ˈآنگلا مرکلˈ صدراعظم آلمان رایزنی ها را با ˈولادیمیر پوتینˈ رییس جمهوری روسیه برای پذیرش دوران گذار مسالمت آمیز در اوکراین آغاز کرده اند. کرملین نیز با اظهاراتی مخالفت خود را با جانشین یانوکوویچ و غیرقانونی بودن برکناری او نشان داد.

ˈویلیام هیگˈ وزیر امور خارجه انگلیس نیز روز گذشته گفت: اگر قرار باشد بسته کمکی به اوکراین اعطا شود باید بدانیم روسیه برای تضعیف بسته اقتصادی اقدامی انجام نمی دهد و برای حمایت از آن همکاری می کند.

در همین حال ˈآنتوان سیلونوفˈ وزیر دارایی روسیه نیز در نشست گروه 20 در سیدنی گفت: مسکو اعطای دومین مرحله از مجموع کمک 15 میلیارد دلاری به اوکراین را تا زمان مشخص شدن وضعیت کیف متوقف کرده است.

اما این موضوع که به دلیل وضعیت نامساعد اوکراین مقامات اروپایی حاضر به پذیرش عضویت کیف در اتحادیه اروپا می شوند یا خیر هنوز معلوم نیست.

ˈدونال تاسکˈ نخست وزیر لهستان گفت: ما در حال تعامل با اوکراین هستیم که اولین قربانیان برای پیوستن به اتحادیه اروپا و وحدت کل اروپا را می دهد. امروز، روز ناگواری است اما امید برای آینده اوکراین وجود دارد.

با وجود این بیشتر کشورهای غرب اروپا از پیوستن اعضای جدید به این اتحادیه به ویژه بعد از عضویت 13 کشور مستقل از اتحاد جماهیر شوروی سابق از سال 2004 به بعد ناراضی هستند.

اروپام**9157**1856
کد N144661

وبگردی