آفتاب
رئیس دفتر رئیس‌جمهور:

دولت به اولویت فرهنگ توجه می‌کند/فعالان اقتصادی را به حمایت از کتاب تشویق کنیم

دولت به اولویت فرهنگ توجه می‌کند/فعالان اقتصادی را به حمایت از کتاب تشویق کنیم

رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: دولت تدبیر و امید با جهت‌گیری‌هایی که آقای روحانی دنبال می‌کند، حتماً به اولویت فرهنگ و مأموریت گسترش فرهنگ ایرانی - اسلامی توجه خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، محمد نهاوندیان ظهر امروز در مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، با اشاره به اهمیت اقتصاد در حوزه کتاب، با بیان اینکه "فعالان اقتصادی باید احساس کنند با حمایت از پروژه‌های کتاب و میراث فرهنگی می‌توانند دین خود را به کشورشان ادا کنند"، تاکید کرد: فعالان اقتصادی را باید به حمایت از کتاب و کتابخانه‌ها و گسترش آن‌ها تشویق کنیم.

وی ادامه داد: ما امروز در عصر ارتباطات و اطلاع‌رسانی هستیم. برخی صاحب‌نظران دلسوز در عین که به استقبال توانمندی‌های اطلاع‌رسانی رفته‌اند، نگرانی خود را از سطحی شدن اطلاعات کتمان نمی‌کنند. در جهانی شدن ما پهن شدن ارتباطات را داریم اما در عمق گاهی ارتباطات آسیب‌دیده است.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور افزود: ما باید هوشمندانه در عین استفاده از فناوری‌های جدید مراقب باشیم که عمق‌جویی فراموش نشود، داده‌ها جانشین دانایی نشوند و اطلاع جای علم و حکمت را نگیرد. در این رابطه باید با هماهنگی دستگاه‌های مختلف به طور روشن تصمیم‌گیری‌هایی درباره کتاب انجام شود. وزارت ارشاد، ‌کتابخانه‌های عمومی، سازمان اسناد و کتابخانه ملی و رسانه ملی همه در این زمینه مسئولیت دارند. باید شاهد نهضتی عمیق و وسیع در رابطه با کتاب باشیم.

نهاوندیان با اشاره به اینکه "در این رابطه باید گسترش دسترسی به کتاب به صورت سیاستی روشن و مورد حمایت دنبال شود"، گفت: قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در سال 88 در مجلس تصویب شد اما در چهار سال گذشته آیین‌نامه مربوطه تهیه نشده بود. در این چند ماه مسئولان در وزارت ارشاد آیین‌نامه را تدوین کردند. امیدواریم این آیین‌نامه به زودی تصویب و ابلاغ شود. کمیسیون ماده 18 آن با دستور رئیس‌جمهور آغاز به کار می‌کند.

وی با بیان اینکه "به طور جدی باید حق دسترسی آزاد به اطلاعات را مورد حمایت قرار دهیم"، تصریح کرد: کتابخانه ملی می‌تواند مرکز این حرکت باشد. حرکتی که درباره اسناد دیجیتال در اینجا و کتابخانه مجلس مورد توجه قرار گرفته باید به صورت جدی گسترش یابد. دسترسی به اسناد نباید منوط به حضور فیزیکی باشد. اما این به این معنا نیست که اینجا مرکز امید اهل تحقیق نباشد. سیاست آزادسازی اسناد باید به طور روشن و گسترده مورد توجه و اقدام قرار گیرد. اسناد ملی باید در دسترس همگان قرار گیرد و از صورت انحصاری خارج شود.

نهاوندیان همچنین اظهار کرد: از لازمه‌های دسترسی به اسناد دسترسی یافتن به اسناد مربوط به ایران است که در خارج از کشور نگهداری می‌شود. باید با قراردادهای همکاری بین‌المللی بتوانیم دسترسی به اسناد خارج از کشور را ممکن کنیم. آوردن اسناد به داخل خوب است اما به طور کامل شدنی نیست. ایران فرهنگی بسیار گسترده است و ما باید کاری کنیم دیگر کشورها هم به مفاخر فرهنگی ایران افتخار کنند. این با تقویت توان و ارتباطات بین‌المللی کتابخانه ملی امکان‌پذیر خواهد بود.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور با بیان اینکه "با تحرک دیپلماتیکی که خوشبختانه دولت تدبیر و امید آغاز کرده، در اولین گام بخشی از محدودیت‌ها از سر راه برداشته شده است"، خاطرنشان کرد: البته شکسته شدن تحریم‌های سیاسی بسیار مهم است. یادمان نرفته که مراودات دیپلماتیک کشور با تعداد زیادی از کشورها در بالاتر از سطح مدیرکل محدود شده بود. هیأت‌های دیپلماتیک بسیاری از کشورها در سفر به ایران مورد محدودیت بودند. شش ماه بیشتر از آغاز دولت نگذشته که تهران محل پر ترافیک رفت‌وآمد هیأت‌های سیاسی و اقتصادی شده است که خشم بدخواهان ایران را موجب شده است. این به معنی توفیق در شکستن تحریم‌های سیاسی است.

وی در ادامه اظهار کرد: نیروهای فرهنگی ما باید به سرعت از این فضا استفاده کنند. دیپلماسی فرهنگی با معرفی چهره واقعی ایران و انقلاب اسلامی می‌توانند معجزه بیافرینند. دیپلمات‌های ما راه را باز می‌کنند اما رهروان اصلی ما چهره‌های فرهنگی هستند. در این راه کتابخانه ملی هم وظیفه مهمی بر عهده خواهد داشت. حفظ و نگهداری میراث فرهنگی از وظایف مهم این کتابخانه است.

نهاوندیان همچنین با بیان اینکه "کتابخانه ملی باید سیاست تشویق و هماهنگی را پیگیری کند"، تصریح کرد: اگر دیگرانی هم هستند که می‌خواهند در این رابطه کاری کنند، کار آن‌ها باید تشویق شود اما با هماهنگی سازمان اسناد و کتابخانه ملی انجام گیرد. البته همه دستگاه‌ها طبق قانون باید با کتابخانه ملی همکاری کند و این سیاست در این دولت به طور جدی دنبال خواهد شد.

وی همچنین گفت: نکته دیگری که باید به آن توجه کرد، اقتصاد کتاب است. این حوزه‌ای است که می‌توان فعال اقتصادی را به آن کشاند. فعالان اقتصادی باید احساس کنند با حمایت از پروژه‌های کتاب و میراث فرهنگی می‌توانند دین خود را به کشورشان ادا کنند. سخن گفتن بین اهل فرهنگ و اقتصاد از کلیدهای حل مشکلات ماست. امیدوارم آقای صالحی - رئیس جدید کتابخانه ملی - با ذکاوت و دقتی که دارند به این جنبه هم توجه کنند. فعالان اقتصادی را باید به حمایت از کتاب و کتابخانه‌ها و گسترش آن‌ها تشویق کنیم.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور ادامه داد: لازم می‌دانم در این فرصت که این امانت بزرگ از دست سرداری به دست سردار دیگر سپرده می‌شود از همه کسانی که برای استقرار این حرکت بزرگ تلاش کرده‌اند تقدیر کنم. از اولین رئیس که در سال 1316 با تأسیس کتابخانه ملی فعالیت کرده تا امروز و از مسئولان کتابخانه ملی از بعد از انقلاب که آقایان رجبی، خاتمی، اشعری، بجنوردی و جناب دکتر صلاحی بوده‌اند و همچنین عزیزانی که در مرکز اسناد فعالیت کرده‌اند.

نهاوندیان با بیان اینکه "انجام مأموریت‌های این مرکز جز با حمایت دولت امکان‌پذیر نیست"، افزود: دولت تدبیر و امید با جهت‌گیری‌هایی که آقای روحانی دنبال می‌کند حتما به اولویت فرهنگ و مأموریت گسترش فرهنگ ایرانی - اسلامی توجه خواهد کرد. اما امروز به دلیل شرایط اقتصادی اقتضای مدیریت کشور این بوده که در بحث بودجه تدبیری کنیم که مردم کمتر فشار تورم را احساس کنند. به لطف خداوند فشار این تورم کاسته شده است. ان‌شاءالله در سال آینده شاهد رونق هم باشیم و با رونق و شکوفایی اقتصادی بوستان کتاب هم رونق بیابد.

به گزارش ایسنا، نهاوندیان پس از سخنرانی خود، حکم ریاست رضا صالحی امیری بر سازمان اسناد و کتابخانه ملی را به وی اعطا کرد.

اسحاق صلاحی رئیس پیشین سازمان اسناد و کتابخانه ملی نیز هنگام دریافت هدیه‌ای که برای او تهیه شده بود، گفت: این تابلو را می‌پذیرم که زینت‌بخش خانه‌ام خواهد بود اما هدیه مالی را به آقای صالحی می‌سپارم تا به زنان سرپرست خانوار سازمان اهدا شود.

انتهای پیام

کد N144604

وبگردی