آفتاب
سردار جلالی در همایش مهندسی دفاعی در سپاه مطرح کرد

ارزیابی پدافند غیرعامل از مدل حملات اسرائیل

ارزیابی پدافند غیرعامل از مدل حملات اسرائیل

همشهری آنلاین: رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: حضور آمریکا در منطقه و حمله به عراق موجب شد دکترین عملیاتی سپاه تغییر کند زیرا دکترین ما بر اساس تجربیات دفاع مقدس و مقابله با صدام بود.

دفاع > پدافند- همشهری آنلاین:
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: حضور آمریکا در منطقه و حمله به عراق موجب شد دکترین عملیاتی سپاه تغییر کند زیرا دکترین ما بر اساس تجربیات دفاع مقدس و مقابله با صدام بود.

به گزارش فارس، سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در همایش مهندسی دفاعی در سپاه که در دانشگاه امام حسین(ع) برگزار شد، اظهار داشت: یکی از عواملی که نظام مهندسی دفاعی با آن درگیر است، مفهوم تهدیدات است و با تغییر مفهوم تهدید نظامات مهندسی هم تغییر می‌کند.

وی با بیان اینکه بشر به دنبال این است که با مهندسی دفاعی بر تهدیدات غلبه پیدا کند، گفت: منشأ همه تحولات مهندسی بر اساس تحولات حوزه دفاعی بوده و تحولات نظام مهندسی دفاعی، پیشگام در تحولات نظام‌های مهندسی است و شاهد بودیم که همین مهندسی دفاعی نقش تأثیرگذاری بر جنگ تحمیلی داشت.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با انتقاد از تأثیر آموزه‌ها و تفکرات غربی در نیروهای نظامی در اوایل جنگ، گفت: تفکر بسیجی و سپاهی، دکترین جنگی ما را اصلاح کرد و در دکترین عملیاتی جدید، پرهیز از عملیات در روز و سرزمین‌‌های مسطح مورد توجه قرار گرفت و انتخاب سرزمین‌های نامناسب و عملیات در شب و کاهش توانمندی عراقی‌ها، استراتژی ما شد که این رویکرد نیازمند یک مهندسی دفاعی قوی بود.

وی خاطرنشان کرد: مهندسی دفاعی در 3 سال آخر جنگ تأثیرگذارتر از یک نیروی نظامی بود و ظهور تفکر بسیجی در نظام مهندسی آن موقع باعث بروز خلاقیت‌ها و رشد بسیار بالایی شد.

جلالی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تغییر ماهیت تهدیدات، گفت: با حضور آمریکا در منطقه و حمله به عراق، تهدیدات ما نیز تغییر کرد. ما متکی به تجربیات دفاع مقدس بودیم و اولین مسئله ما همان دکترین عملیاتی بود که بدانیم چگونه باید در برابر آمریکا بایستیم.

جلالی افزود: این تغییر دکترین برای فرماندهان سپاه مدتی زمان بُرد تا به این رسیدیم که که باید از نقاط خاص پرهیز و دفاع موزاییکی را در دستور کار داشته باشیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور تأکید کرد: این تغییر دکترین، نظام مهندسی دفاعی ما را هم دچار تغییرات می‌کرد زیرا با توجه به ناهمطرازی جدی بین ما و آمریکا، مهندسی دفاعی نقش بیشتری نسبت به دوران دفاع مقدس خواهد داشت.

جلالی ادامه داد: به هر حال آن داستان مدیریت شد و از آن عبور کردیم اما متوجه خلأ‌های نظام مهندسی دفاعی‌مان شدیم که باید آن را بپوشانیم و در این راستا نقش پدافند غیرعامل هم نمایان شد.

وی تأکید کرد: برای مثال، مقام معظم رهبری به فرمانده نیروی هوایی ارتش فرمان دادند که وقتی عدم همطرازی در زمینه نظامی و حوزه‌های مختلف وجود دارد، این فاصله باید با پدافند غیرعامل پر شود.

جلالی در ادامه سخنانش اظهار داشت: از سال 2003 تا 2014 تغییرات اساسی در ماهیت تهدیدات شکل گرفت و از حالت توده به سمت کاربرد تخصصی و دقیق شدن پیش رفت. تحولات فناورانه، جنگ‌های جدید را ایجاد کرد که باید حوزه‌های مهندسی دفاعی نیز متناسب با آن شکل بگیرد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: بعد از جنگ 33 روزه حزب‌الله، یک تیم به لبنان فرستادیم و مدل‌های حمله اسرائیل به ساختمان‌های لبنانی را بررسی و 5 هزار قطعه عکس از همه ساختمان‌های تخریب شده جمع‌آوری کردیم.

وی افزود: در آنها مشاهده کردیم که یک بمب، 15 طبقه ساختمان را مثل لایه‌های ساندویچ روی هم خراب کرده است که این ناشی از قدرت بمب نبود بلکه نشان از مهندسی در حمله بود. اسرائیلی‌ها با استفاده از دانش مهندسی به نقطه ثقل ساختمان‌ها شلیک می‌کنند.

جلالی تأکید کرد: اسرائیلی‌ها در این جنگ تمام پل‌های لبنان را جهت قطع ارتباط مردم و نیروها منهدم کرده و زیرساخت‌های اداره مردم را در لیست اهدافشان قرار داده بودند.

جلالی خاطرنشان کرد: لذا ما دو رویکرد برای مقابله داریم که یکی از آنها مهندسی رزمی با محوریت پدافند غیرعامل است همچنین چند منظوره‌سازی پروژه‌های دفاعی جهت آرایش مهندسی شده دفاعی در کشور دارای اهمیت است که باید سرزمین‌مان را به یک سرزمین آلوده برای دشمن تبدیل کنیم که این کار باید با توجه به تخریب مدرن و باتکیه بر دانش الکترونیک صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه ساخت کشور باید پایدار و ایمن در برابر دشمن باشد، گفت: متأسفانه در نظام‌های مهندسی جاری جز بار زمین، زلزله و باد چیز دیگری را حساب نمی‌کنیم در حالی که ما باید مؤلفه تهدید را هم در نظام‌های مهندسی به شمار بیاوریم. ما در مهندسی دفاعی نیازمند یک انقلاب هستیم.

کد N144499

وبگردی