آفتاب

نخستین واکنش دولت ترکیه به شنود غیر قانونی در این کشور

نخستین واکنش دولت ترکیه به شنود غیر قانونی در این کشور

آنکارا – ایرنا –وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه در پی انتشار شنود بیش از 7 هزار نفر از شخصیت های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و فعالان مدنی ترکیه با ادعای تحقیق در خصوص پرونده سازمانی به نام ˈسازمان تروریستی سلامˈ گفت:مکالمات وی نیز بیش از 2 سال است که شنود می شود.

به گزارش ایرنا،ˈتانر یلدیزˈ روز دوشنبه در آنکارا در گفت و گو با خبرنگاران در پاسخ به پرسشی در خصوص خبر شنود 7 هزار نفر از سوی آنچه که عوامل دولت موازی در ترکیه یادشده است، گفت:این باور است که پنج سال است که شنود می شود ولی در دو و نیم سال اخیر بطور رسمی شنود شده است.

یلدیز در خصوص سازمان تروریستی سلام گفت: من چنین اسمی را نخستین بار است که می شنوم. چنین کار غیر جدی از دستگاه قضایی باور کردنی و قابل قبول نیست. این رویداد و رسوایی تنها مساله حزب حاکم ترکیه نیست. مساله جدی مرتبط با دستگاه حکومتی است.

وزیر انرژی ترکیه با یادآوری اینکه حزب حاکم عدالت و توسعه و دولت هایی که این حزب در پی سه انتخابات عمومی در این کشور تشکیل داده اند، ساختار شفاف و حساب دهی در قبال ملت ترکیه داشته اند، افزود: ما پول ملت را به نام ملت خرج می کنیم و به طور شفاف به مردم حساب پس می دهیم. لزومی ندارد ما را شنود کنند. ما شفاف عمل می کنیم.

رسانه های نزدیک به دولت آنکارا روز دوشنبه در مطالبی عنوان کردند که مکالمات حدود 7 هزار نفر از شخصیت ها و مقامات ارشد ترکیه توسط عوامل ˈدولت موازی ˈ بطور غیرقانونی شنود شده است.

ˈدولت موازیˈ به طرفداران ˈجماعت نورˈ در ترکیه وابسته به ˈفتح الله گولنˈ مقیم آمریکا گفته می شود .

مقامات ترکیه به ویژه ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر این کشور به دنبال عملیات مبارزه با ارتشا و فساد علیه دولت آنکارا در 26 آذرماه گذشته از وجود دولت موازی در ترکیه سخن گفت. در پی این عملیات توسط پلیس و دادستان استانبول شماری از منتسبان به دولت ترکیه ، دو نفر از فرزندان وزرای کابینه سابق و برخی از فعالان اقتصادی به اتهام اخذ رشوه و فساد اقتصادی دستگیر شدند.

روزنامه های ˈاستارˈ و ˈینی شفقˈ که از رسانه های نزدیک به دولت آنکارا بشمار می روند، عنوان نخست شماره های امروز خود را به این موضوع اختصاص داده اند.

این روزنامه ها نوشتند که 2 تن از دادستان های مامور رسیدگی به جرایم تروریستی در رسیدگی به پرونده ای تحت عنوان ˈسازمان تروریستی سلامˈ از دادگاه ها مجوز شنود مکالمات هزاران تن از شخصیتهای مهم سیاسی و اقتصادی و اجتماعی ترکیه را اخذ کرده و مدت ها مکالمات خصوصی و حتی مکالمات خانوادگی آنها را شنود کرده اند.

در بین افرادی که مکالماتشان شنود شده است اردوغان، نزدیکان وی، سیاستمداران، خبرنگاران، نمایندگان نهادهای مدنی ، کارفرمایان و بازرگانان قرار دارند که به مدت سه سال مکالماتشان شنود شده است.

در فهرستی که روزنامه استار منتشر کرده است ، اسامی افکان آلا وزیر کشور، حاکان فیدان رییس سازمان اطلاعات ترکیه، نعمان کورتولموش معاون اقتصادی حزب حاکم، یالچین آکدوغان مشاور عالی سیاسی اردوغان، پروفسور مدحات سانجار و محمد بکاراوغلو از فعالان مدنی شاخص، تمل کوتیل مدیرعامل شرکت هواپیمایی ترکیه، بلند یلدریم رییس بنیاد همیاری ها و حقوق بشر، ارطغرل اوزکوک و نهاد بنگی سو کاراجا، اسماعیل کوچکایا از روزنامه نگاران سرشناس ترکیه مشاهده می شود.

خاورم/2011**230 **1010
کد N144377

وبگردی