آفتاب
چامسکی در گفتگو با مهر:

طرح موضوع موشکی ایران در مذاکرات با 5+1 مانعی برای توافق نهایی است

طرح موضوع موشکی ایران در مذاکرات با 5+1 مانعی برای توافق نهایی است

نوآم چامسکی نظریه پرداز آمریکایی معقد است که مطرح کردن موضوع موشکی ایران در مذاکرات میان این کشور و گروه 5+1 در نتیجه فشار زیاد آمریکا بوده و مانعی برای تحقق توافق نهایی میان دو طرف محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از مواردی که در مذاکرات اخیر ایران و کشورهای 1+5 در وین حساسیت زیادی را برانگیخت مطرح شدن فعالیت موشکی جمهوری اسلامی و توان دفاعی آن بود.

جی کارنی سخنگوی کاخ سفید پیش از آغاز مذاکرات در وین از مطرح شدن برنامه موشکی ایران در مذاکرات هسته ای خبر داده بود.

وی در این خصوص گفته بود که آنها[ایران] باید به مسائل مربوط به برنامه موشکی‌ خودشان بپردازند.

نوآم چامسکی در گفتگو با خبرنگار مهر طرح مسأله موشکی ایران در مذاکرات ایرن با کشورهای عضو گروه 5+1 را در نتیجه فشارهای زیاد آمریکا دانست.

به گزارش مهر، ایران برنامه موشکی خود را بخشی از تدابیر دفاعی‌ خود می داند و معتقد است این مسئله در چارچوب مذاکرات هسته‌ای نمی‌گنجند موضوعی که موجب شکافی بین مقامات آمریکا و ایران شده است.

در همین رابطه "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری خود در شهر وین در پایان مذاکرات ایران و 1+5 با تاکید بر اینکه مذاکرات ما صرفا در مورد برنامه هسته ای است، گفت: تمام اسنادی که در مورد نظر ما در این مذاکرات است صرفا فعالیت های هسته ای است و برنامه نظامی و علمی ما را در بر نمی گیرد. این موضع صریح ماست، ممکن است طرف مقابل نظراتی داشته باشد اما موضع ما صریح است‬.

چامسکی در خصوص این موضوع که آیا طرح موضوع موشکی ایران در مذاکرات وین تناقضی با مفاد و روح حاکم بر توافق ژنو ندارد نیز تصریح کرد: آمریکا با فشار زیاد خود این موضوع را طرح کرده است و این موضوع مسلماً مانعی برای تحقق و رسیدن به توافق نهایی میان دو طرف است.

........

گفتگو از حمید بیاتی

کد N144348

وبگردی