آفتاب

وزیر دفاع: با درک تحولات، ابزار مناسب برای مقابله با تهدیدات را تشخیص دهیم

وزیر دفاع: با درک تحولات، ابزار مناسب برای مقابله با تهدیدات را تشخیص دهیم

همزمان با روز مهندسی، سومین جشنواره جشنواره تحقیقات صنعتی نیروهای مسلح با حضور سرلشکر سیدحسن فیروزآبادی رئیس ستادکل نیروهای مسلح، سردار حسین دهقان وزیر دفاع و فرماندهان، مسئولان، دانشمندان و محققان صنعتی نیروهای مسلح در تهران برگزار شد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، سردار سرتیپ پاسدار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در این جشنواره (سلمان فارسی) طی سخنانی، با بیان اینکه "قدرت ملی به دو عنصر سخت (مادی) و نرم (اجتماعی) تقسیم می‌شود"، افزود: قدرت نظامی از ارکان مهم قدرت ملی تلقی می‌شود.

دهقان بر نقش کلیدی فناوری در تشکیل و جهت‌دهی به قدرت تاکید کرد و گفت: امروزه در مواقع جنگ با ورود و اضافه شدن عناصر فناورانه به سلاح، عرصه‌های نبرد و جنگ بیش از پیش متأثر از فناوری شده است.

وزیر دفاع تغییرات فناورانه بویژه در حوزه سامانه‌ها و شبکه‌ها را از تغییرات اساسی فناوری در جنگ جهانی اول و دوم دانست و اظهار کرد: معمولا در زمان توسعه یک فناوری دفاعی، یک فناوری رقیب وارد عرصه می‌شود که نوعی تنازع فناورانه برای فناوری جدید بوجود می‌آورد.

وی در ادامه تاکید کرد: ما باید از عناصر فضا و فضای سایبر به عنوان دو فناوری جدید فراروی نیروهای مسلح جهت دفاع بهره ببریم که این تحولات می‌تواند رکن بسیار مهمی در قدرت، امنیت و عملیات تولید سازمان ایفا کند.

وزیر دفاع اضافه کرد: توان دفاعی و اقتدار ملی در سایه رصد و تحلیل درست از تحولات محیطی و تهدیدات محقق می‌شود و باید با درک درست از تحولات، راه و ابزار مناسب برای مقابله با تهدیدات را تشخیص دهیم.

دهقان، نگاه عمیق به بحث تحقیق و تکنولوژی در رسیدن به قدرت بازدارندگی جهت مقابله با دشمن را مهم دانست و تصریح کرد: با عنایت به این که ما در یک وضعیت تعادلی قرار گرفته‌ایم، دشمن به هیج وجه به حرکت در یک نقطه بسنده نمی‌کند و تمام تلاش خود را انجام می‌دهد که متناسب با حریف خود در فضایی مناسب قرار گیرد.

وی با بیان اینکه "نیاز، عامل حرکت برای تحقق سامانه‌های دفاعی است"، گفت: تولید دانش و توسعه فناوری، یک چرخه فرایندی به هم پیوسته است.

وزیر دفاع تصریح کرد: امروز به برکت انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، با بهره‌گیری از تجارب گذشته حرکت‌های خوبی در حوزه مدیریت و سرمایه‌گذاری در نیروهای مسلح انجام شده است و ملت ما باید همیشه محدودیت‌ها را به عنوان یک نعمت تلقی کند زیرا تمام تلاش نظام سلطه بر این است که دیگر کشورها به دانش و فناوری دست نیافته و در این راه با ایجاد تحریم و محدودیت سعی در عدم توفیق ملت‌ها دارند.

دهقان با بیان اینکه "رهبری فرزانه و ملت آگاه ایران با درک درست از نظام سلطه مسیر خودکفایی را ترسیم کرده‌اند که گام‌های بلندی در رسیدن به موفقیت برداشته شده است"، افزود: در سال‌های گذشته و دور، در کشور امکان تولید سامانه‌های دفاعی را نداشتیم ولی امروزه محققان و پژوهشگران ما با تحقق شعار "ما می‌توانیم" امکان خودکفایی و برآورده شدن نیازها توسط نیروهای داخلی را فراهم کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر عنصر ایمان، توکل و بهره‌گیری از بیانات رهبری هوشمند و الهی که بر نیروهای مسلح حاکمیت یافته، موجب شده که محدودیت‌ها به سلاحی قوی تبدیل شوند و لازم است ضرورت پرداختن به امر تحقیق در ذهن فرماندهان نیروهای مسلح به بار بنشیند که این بزرگترین سرمایه نیروهای مسلح است.

وزیر دفاع با اشاره به اهمیت تحقیق و پژوهش، تاکید کرد: تحقیق باید نیازهای حال و آینده را محقق سازد و با بهره‌گیری از روحیه بسیجی تحقیقات با بیشترین فایده و کمترین هزینه باید انجام شود.

دهقان تولید دانش در مدیریت دانش را بسیار کلیدی تلقی کرد و گفت: هر کار علمی باید متکی بر نظام‌های استاندارد باشد تا بتوان گام‌های بعدی را با سرعت و دقت بیشتری پیمود.

وی افزود: واحدهای تحقیقاتی باید نام خود را با واحدهای تولیدی منطبق سازند زیرا رویکرد نیروهای مسلح رویکرد واحدی است و وزارت دفاع همیشه سعی داشته این حس تعلق دوجانبه را دنبال و عینی کند.

دهقان با بیان اینکه "جشنواره سلمان فارسی بستر مناسبی برای ارایه دستاوردهای تحقیقاتی نیروهای مسلح است"، اظهار کرد: بحمدالله دستاوردهای این جشنواره سال به سال پویاتر است و سیر تکاملی خود را طی می‌کند.

وزیر دفاع در پایان با قدردانی از دانشمندان، محققان و مدیران عرصه فناوری و تحقیقات، ابراز امیدواری کرد که در جشنواره چهارم شاهد دستاوردهای بیشتری بویژه در حوزه فناورانه باشیم.

بر اساس این گزارش، در این جشنواره 212 طرح و پروژه و دستاورد شرکت داشتند و 59 پروژه و طرح دفاعی از میان آنها بعنوان سازمان‌ها، نیروها، محققان و پروژه‌های برگزیده معرفی و تجلیل شدند.

مهندس شفقت دبیر سومین جشنواره تحقیقات صنعتی نیروهای مسلح (سلمان فارسی)، اهداف این جشنواره را تقدیر از فن‌آوری‌های برتر در بخش دفاعی و نیز تقویت سامانه‌های برتر به جهت توسعه زیرساخت‌های دفاعی و همچنین تقدیر از دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان همکار توصیف کرد.

انتهای پیام

کد N144315

وبگردی