آفتاب

کالیفرنیا تجزیه می‌شود

کالیفرنیا تجزیه می‌شود

ایرنا نوشت:

تارنمای خبری روسی زبان ˈراشا تودیˈ اعلام کرد : طرح تجزیه ˈ کالیفرنیاˈ به شش ایالت از سوی دولت آمریکا چراغ سبز گرفت.
این رسانه روسی روز دوشنبه نوشت : طرح تجزیه پرجمعیت ترین و بزرگترین ایالت آمریکا از سوی یک سرمایه گذار ثروتمند آمریکایی، با انگیزه های مالی صورت می گیرد.

این طرح که از سوی ˈتیم دراپرˈ میلیاردر آمریکایی عنوان شده با هدف جدا ساختن بخش های ثروتمند ایالت کالیفرنیا از بخش های کم بضاعت آن است.

بنابر این گزارش، منتقدان این طرح معتقدند این برنامه به منظور نگه داشتن مالیات بخش های ثروتمند ایالت کالیفرنیا در میان قسمت های درآمد زا صورت می گیرد.

دراپر در حمایت از طرح خود برای کوچک ساختن این ایالت پهناور آمریکا، به شبکه خبری ˈای.بی.سیˈ گفت ˈ در صورت تجزیه نشدن رسیدگی به مسائل اجتماعی این ایالت برای فرمانداری کالیفرنیا که با مناطق گسترده ای روبرو است، دشوار تر می شود.

این میلیاردر آمریکایی مدعی شد که با کوچک شدن کالیفرنیا، مردم به فرمانداران خود نزدیک تر خواهند شد.

دراپر همچنین به نشریه آمریکایی ˈیو.اس.ای تودیˈ گفت با توجه به شرایط کنونی، کالیفرنیا را نمی توان اداره کرد.

بنابراین گزارش، چنانچه طرح دراپر صورت عملی به خود بگیرد، جمعی از مناطق ثروتمند ایالت کالیفرنیا با مرکزیت ˈدره سیلیوکنˈ، منزلگاه گوگل، فیس بوک و جنوب کالیفرنیا که هالیوود صنعت فیلم سازی آمریکا را در خود جای داده است را شامل خواهد شد.

این گزارش می افزاید: بخش های ˈجفرسونˈ، شمال و غرب کالیفرنیا برای این تبعیض مالی باید به نبرد بر خیزند.

به نوشته این نشریه آمریکایی، این طرح به جای رفع هزاران مشکلی که هم اکنون شهروندان ایالت کالیفرنیا با آن دست به گریبان هستند، تکه تکه کردن این ایالت را چاره کار می داند.

دراپر که عضو هیئت مدیره ˈدراپر فیشر یوروتسونˈ DFJ است، گفت مناطق فقیر کالیفرنیا خوشحال نیستند،چرا که سیستم برای آنها کار نمی کند. این میلیاردر آمریکایی به نشریه تایم نیز گفت چنانچه مناطق فقیر کالیفرنیا خود دارای ایالت شوند، تمامی این ایالت ها نیز ثروتمند و موفق تر خواهند شد.

منتقدان به طرح تکه تکه شدن کالیفرنیا بر این باورند که این طرح در حقیقت چیزی نیست جز آنکه افراد ثروتمند همچون دراپر مطمئن شوند مالیات آنها در بین همسایگان مرفه خود توزیع می شود.

راشاتودی نوشت: این طرح در حالی ارائه می شود که بسیاری از شرکت های غول رایانه ای و اینترنتی که در دره سیلیوکن کالیفرنیا واقع شده اند، درآمدهای دلاری خارج از خاک آمریکا را از پرداخت مالیات پنهان کرده اند.

این شرکت ها همچون مایکروسافت با 76میلیادر دلار، آی.بی.ام با 44میلیارد دلار، سیسکو با 41 میلیارد دلار، اپل با 40 میلیارد دلار، اچ.پی با بیش از 33 میلیارد دلار و گوگل نیز با 33 میلیارد دلار درآمد در سال 2013 را شامل می شوند.

برای عملی شدن این طرح به گردآوری بیش از هشتصدهزار امضا نیاز است تا بتوان در سال جاری میلادی آن را به رای ایالتی گذارد.

ایالت کالیفرنیا با وسعتی نزدیک به 424هزارکیلومتر مربع و جمعیتی بیش از 38 میلیون نفر در غرب آمریکا و در سواحل اقیانوس آرام واقع است.

ایالت کالیفرنیا از لحاظ وسعت سومین ایالت آمریکا به شمار می رود و به تنهایی نهمین اقتصاد جهان در سال 2007 را با تولید ناخالص داخلی نزدیک به دو تریلیون دلار به خود اختصاص داد.

52261

کد N144279

وبگردی