آفتاب

نامزدهای اصلی برای ریاست جمهوری اوکراین چه کسانی هستند؟

نامزدهای اصلی برای ریاست جمهوری اوکراین چه کسانی هستند؟

واحد مرکزی خبر نوشت:

در صورت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در اوکراین چهار تن از رهبران مخالف یانوکوویچ، مدعیان اصلی تصدی سمت ریاست جمهوری در این کشور خواهند بود.
به گزارش شبکه تلویزیونی فرانس24، یولیا تیموشنکو نخست وزیر سابق که از سال دو هزار و یازده زندانی شده بود، روز شنبه آزاد شد و به میدان استقلال کی یف رفت. شماری از اوکراینی ها وی را نماد مقاومت می دانند و شماری دیگر با وی دشمنی خاصی دارند. او از تظاهرکنندگان خواسته است تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در اواخر ماه مه به اعتراضهایشان ادامه دهند.
این سیاستمدار پنجاه و سه ساله اوکراینی که بانوی آهنین اوکراین لقب دارد، سمت نخست وزیر در دولت موقت را رد کرد. او بلندپروازی های دیگری دارد.
تیموشنکو در برابر معترضان میدان استقلال گفت:«  من می خواهم همه تلاش خود را به کار گیرم تا شما مسئولان جدیدی داشته باشید. شما باید در ایجاد اوکراینی جدید سهیم باشد. ما این کار را با هم انجام خواهیم داد.»
در این رقابت ، تیموشنکو با متحد دیرینه خود مواجه خواهد شد.
اولسکاندر تورشینوف رئیس پارلمان و رئیس جمهور موقت اوکراین نیز از نامزدهای مطرح ریاست جمهوری به شمار می رود.
رقیب سوم در انتخابات، ویتالی کلیچکو قهرمان سابق مشت زنی و سیاستمدار کم تجربه اما بسیار محبوب اوکراینی است.
این سیاستمدار چهل و دو ساله یکی از شخصیتهای برجسته در بین معترضان طرفدار اتحادیه اروپا به شمار می رود. او نیز در نظر دارد در ریاست جمهوری شرکت کند.
کلیچکو گفت:« اگر مردم تصمیم بگیرند ، من حاضرم مسئولیت ریاست جمهوری را بپذیرم.»
چهارمین نامزد احتمالی و از رهبران مخالفان، اولگ تیاگنیبوک است. این جراح اوکراینی در راس حزب ملی گرای افراطی اسووبودا قرار دارد. این فعال ضد روسی نماد تندروی جنبش ضد اروپایی است.
این شخصیت بحث برانگیز ، مشکلات زیادی برای جلب اکثریت آرا خواهد داشت. در حال حاضر کشور اوکراین به دنبال شخصیتی متحد کننده است.
در خصوص موضع طرفداران سابق دولت نیز شاهد قطع کامل حمایت از رئیس جمهور سابق هستیم.
اما ویکتور یانوکوویچ رئیس جمهور مخلوع اوکراین بسیاری از هواداران خود را در مناطق شرقی کشور از دست داده است.
اولکساندر یترموف رئیس حزب مناطق در پارلمان اوکراین گفته است یانوکوویچ مسئول خشونتهای اخیر است . او گفته است رئیس جمهور مخلوع به حزب خود خیانت کرده است.
گنادی کرنس شهردار خارکوف در شرق اوکراین، نیز گفته است عصر یانوکوویچ به سر آمده است. یانوکوویچ احتمالا از حمایت شمار بسیار کمی از اوکراینی ها برخوردار است. در اودسا دو هزار نفر به طرفداری از روسیه و نه یانوکوویچ تظاهرات کردند. در سباستوپول نیز گروهی از اوکراینی ها از روسیه حمایت کردند. در دیگر شهرهای شرقی اوکراین تظاهرات به طرفداری از معترضان برگزار شد.
افشاگریها درباره زندگی مجلل یانوکوویچ و برخی از نزدیکانش ، به ویژه وجود مجموعه ای از خودروهای ارزشمند که ارزش آنها صدها هزار یورو برآورد می شود، باعث شد بسیاری از شهروندان مناطق شرقی و جنوبی کشور علیه یانوکوویچ موضع بگیرند و او را فردی عمیقا فاسد بدانند.

52261

کد N144277

وبگردی