آفتاب

بخش اطلاعات پلیس لبنان، مبارزه با تروریسم را از سرمی گیرد / گذرگاه های مرگ بسته می شوند

بخش اطلاعات پلیس لبنان، مبارزه با تروریسم را از سرمی گیرد / گذرگاه های مرگ بسته می شوند

بیروت- ایرنا- بخش اطلاعات پلیس لبنان، مبارزه با تروریسم را از سرمی گیرد و در این ماموریت ناگزیر به همکاری با ارتش و نیروهای حزب الله است.

به گزارش ایرنا، روزنامه لبنانی «الاخبار» در شماره روز دوشنبه خود از سرگیری فعالیت بخش اطلاعات پلیس لبنان در مبارزه با تروریسم را درچارچوب تصمیم مشترک «سعد حریری» رییس جریان المستقبل لبنان و مقامات عربستان سعودی برای مقابله با «القاعده» دانست.

الاخبار خاطرنشان کرد: بخش اطلاعات پلیس لبنان وابسته به جریان المستقبل است و در این ماموریت جدید و در شرایط پیش روی لبنان ناگزیر به همکاری با ارتش و حزب الله است.

این روزنامه لبنانی به نقل از مقامات عالیرتبه در جریان المستقبل نوشت: بخش اطلاعات پلیس لبنان فعالیت خود برای مبارزه با تروریسم را از سر می گیرند اما افسران پلیس تاکید دارند که در این مدت در انجام وظایف خود کوتاهی نکرده اند.

الاخبار با بیان اینکه بیشتر طرف ها معتقدند که بخش اطلاعات پلیس لبنان تلاش خاصی برای مبارزه با تروریسم نکرده اند، خاطرنشان کرد: این بخش از سال 2011 بر اساس سیاستی روشن در رابطه با سوریه فعالیت می کرد و آن سیاست این بود «هرکس را که به سوریه سلاح وارد می کند توقیف نمی کنیم؛ هر کس که عناصر مسلح را به سوریه می فرستد، نمی آزاریم و از حمایت مخالفین نظام سوریه در صورت لزوم ابایی نداریم.»

این روزنامه لبنانی با بیان اینکه سخنانی درباره نقش «وسام حسن» فرمانده سابق نیروهای پلیس لبنان درخصوص مسلح کردن مخالفان نظام سوریه در ترکیه به گوش می رسد، افزود: دیپلمات های لبنانی معتقدند حتی آمریکا نیز برغم اینکه از مخالفان نطام سوریه حمایت می کند اما از مسلح کردن آنها بطوری گسترده خودداری می کند چرا که می داند آنها در نهایت تروریست هستند.

الاخباربا بیان اینکه «عماد عثمان» جانشین وسام حسن بعد از ترور او این روند را ادامه داده است، تصریح کرد: به گفته دیپلمات های غربی، عثمان و وسام حسن هرگاه در باره سوریه سخن می گفتند بسیار به دنبال جنجال آفرینی بودند و بسیاری از حقایق را در خصوص خطرهای القاعده و تروریست ها پنهان می کردند تا بدین شیوه به وجهه به اصطلاح «انقلابیون سوریه» آسیبی نرسد.

این روزنامه لبنانی ادعا کرد: اقداماتی که نیروهای اطلاعاتی لبنان طی این سه سال در پیش گرفته بودند، سبب شد که آمریکا از ارائه هرگونه اطلاعات جدی به آنها در خصوص تحرکات القاعده در لبنان بی میلی نشان دهد و اینکه ارتش و نیروهای امنیتی عمومی لبنان (مستقل از بخش اطلاعات نیروهای پلیس هستند) توانستند «شادی مولوی» و «ماجد الماجد» از سرکردگان گروه های تروریستی تکفیری وابسته به القاعده را دستگیر کنند، بر اساس اطلاعاتی بود که آمریکا در اختیار آنها قرار داد.

الاخبار با بیان اینکه « آمریکایی ها در امور امنیتی بسیار حساس به بخش اطلاعات نیروهای پلیس لبنان توجهی نشان نمی دهند»، افزود: مسئولین امنیتی و دیپلمات های آمریکایی این مساله را به مقامات لبنانی گوشزد کرده اند و واشنگتن اعلام کرده است که می خواهد با بخش اطلاعات ارتش، به عنوان یک سازمان ریشه دارتر در لبنان همکاری کند؛ اما دلیل اصلی همکاری نکردن را دخالت بخش اطلاعات پلیس در روند مسلح کردن مخالفان نظام سوریه دانسته و در رابطه با مبارزه با تروریسم خود را غیر مطمئن نشان داده است.

این روزنامه لبنانی با اشاره به شرایط جدید در لبنان با روی کار آمدن دولت « تمام سلام» خاطرنشان کرد: اولویت بخش اطلاعات پلیس لبنان تغییر کرده و هم اکنون مبارزه با تروریسم در راس آن قرار گرفته و مقداری وقت لازم است تا نتایج آن آشکار شود؛ البته این تصمیم از سوی عثمان گرفته نشده، بلکه از یک جریان سیاسی خاص سرچشمه می گیرد که بخش اطلاعات نیروهای پلیس وابسته به آن است؛ یعنی عربستان سعودی و جریان المستقبل.

الاخباربا بیان اینکه بخش اطلاعات پلیس لبنان با مدیریت اطلاعات ارتش لبنان در مرحله پیش رو همکاری خواهند داشت، تصریح کرد: بر اساس همین رویکرد است که «نهاد المشنوق» وزیر کشور دولت جدید خواهان همکاری هم طرف ها برای بستن «گذرگاه های مرگ» میان لبنان و سوریه شده؛ گذرگاه هایی که برای انتقال خودروهای بمب گذاری شده از آنها استفاده می شود.

این روزنامه لبنانی با بیان اینکه خودروهای بمب گذاری شده بیشتر مسروقه هستند، نوشت: تاجر این خودروهای بمب گذاری شده، بیش از سه ماه است که اقدام به فروش خودروها به مخالفان نظام سوریه در منطقه قلمون نکرده و در این مدت از انظار پنهان شده است و به همراه برخی دیگر از مجرمان تحت پیگرد نیروهای امنیتی قرار دارد.

الاخبار با اشاره به اینکه، این اقدامات با همکاری ارتش و حزب الله صورت می پذیرد، افزود: عثمان مامور شده است که تمامی موانع موجود در خصوص همکاری و ارتباط با حزب الله را از میان بردارد و طی این همکاری قرار است علاوه بر سارقان خودرو، دیگر تروریست هایی که در زمینه انفجارهای انتحاری در لبنان فعالیت دارند، تحت پیگرد قرار گیرند و آنها راهی بجز فرار از منطقه عرسال و افتادن به زندان و یا مرگ پیش رو ندارند.

این روزنامه لبنانی با بیان اینکه پیگرد این افراد از حمایت سیاسی جریان المستقبل برخوردار است، خاطرنشان کرد: رایزنی های سیاسی و امنیتی بین المستقبل و حزب الله برای زمینه چینی مبارزه با تروریسم و گروه های حامی آن در مناطق شمال شرقی لبنان صورت خواهد پذیرفت.

الاخبار با بیان اینکه مساله اطلاعات آمریکایی ها در این رابطه بسیار حائز اهمیت است، نوشت: در این خصوص بحث هایی جدی بین مسئولین لبنانی و آمریکایی در جریان است تا در تصمیم خود برای ندادن اطلاعات به بخش اطلاعات پلیس لبنان تجدید نظر کند.

خاورم**2024 ** 1324
کد N144171

وبگردی