آفتاب
استاندار تهران مطرح کرد

پیشنهاد تخصیص مازاد درآمد هر استان به همان استان

پیشنهاد تخصیص مازاد درآمد هر استان به همان استان

استاندار تهران با طرح این پیشنهاد که دولت مازاد درآمد استان‌ها و کلانشهرها را به آن‌ها اختصاص دهد، اظهار کرد: چنانچه دولت این اقدام را انجام دهد خیلی از مشکلات مربوط به استان‌ها برطرف می‌شود.

استاندار تهران با طرح این پیشنهاد که دولت مازاد درآمد استان‌ها و کلانشهرها را به آن‌ها اختصاص دهد، اظهار کرد: چنانچه دولت این اقدام را انجام دهد خیلی از مشکلات مربوط به استان‌ها برطرف می‌شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، سیدحسین هاشمی در نخستین نشست شورای اداری استان تهران در دولت یازدهم که صبح امروز با حضور معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد، با بیان اینکه "اولین اقدام استانداری در دولت یازدهم ایجاد تعامل میان کلیه دستگاه‌های اجرایی استان، شهرداری و شورای شهر بوده است"، افزود: ما در استانداری تعامل را محور اصلی کارهای خود قرار داده‌ایم.

وی ادامه داد: امروز مشاهده می‌کنیم که وحدتی میان مجموعه دستگاه‌های اجرایی استان، ائمه جمعه، اعضای شورای شهر به تهران و شهرستان‌ها و شهرداری‌ها و نمایندگان مجلس بوجود آمده است که این تعامل در جهت برون‌رفت از وضعیت اقتصادی موجود کمک بسیاری می‌کند.

استاندار تهران با اشاره به انتخاب عنوان «‌حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی» توسط مقام معظم رهبری برای سال 92 ادامه داد: توسعه سیاسی مورد نظر مقام رهبری با حضور باشکوه مردم در انتخابات 24 خرداد به وقوع پیوست. یقیناً توسعه اقتصادی نیز با ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توسط ایشان به وقوع می‌پیوندد. من این امید دارم که این مسیر به صورت شتابان، منطقی و کارشناسی‌شده توسط مسئولان به پیش برود.

هاشمی در ادامه با بیان اینکه "از دولت به دلیل اختصاص وقت لازم برای تهران تشکر می‌کنم"، افزود: در جلسه‌ای که در دولت در مورد شهر تهران برگزار شد، قرار شد کمیسیونی با حضور تعدادی از وزرای دولت، رئیس شورای شهر و شهردار و استاندار تشکیل شود تا این کمیسیون بتواند مسائل و معضلات مهم استان را پیگیری کند.

استاندار تهران افزود: در این شرایط تقاضای من این است که آقای جهانگیری - معاون اول رئیس‌جمهور - حداقل در ابتدای کار این کمیسیون و تا زمان مشخص شدن مسیر پیش روی این کمیسیون، اداره این جلسات را عهده‌دار شوند.

وی با بیان اینکه "استان و شهر تهران پیشانی نظام است"، تاکید کرد:‌ تلاش همه مدیران استان تهران این است که از کدر شدن این پیشانی جلوگیری کنند. امروز تمام دستگاه‌های اجرایی در استان اعم از دستگاه‌های نظامی، انتظامی، امنیتی در شش ماه اخیر تلاش‌های بسیاری انجام داده‌اند تا امنیت لازم را در شهر و استان تهران برقرار کنند.

هاشمی با تاکید بر اینکه "تهران استعدادهای زیادی برای توسعه دارد"، گفت: اکنون 28 درصد از تولید ناخالص کشور را استان تهران تأمین می‌کند. همچنین تهران با پرداخت 50 درصد مالیات کشور و تأمین بیش از 52.6 درصد بودجه کل کشور منهای نفت را تأمین می‌کند اما تنها 3.6 درصد از بودجه عمرانی کشور را در اختیار دارد.

وی با اشاره به اینکه "در حال حاضر 110 طرح توجیه شده فنی و اقتصادی آماده اجرا در استان تهران وجود دارد"،‌ گفت: ما از معاون اول رئیس‌جمهور انتظار داریم که اگر قرار است اقدامی برای استان تهران انجام شود، طی این اقدام به استان تهران و کلان‌شهرها اجازه داده شود تا مازاد درآمد خود را به خود اختصاص دهند.

استاندار تهران ادامه داد: چنانچه دولت به کلان‌شهرها اجازه دهد که درآمدهای مازاد خود را در اختیار خود بگیرند، بسیاری از مسائل استان‌ها برطرف می‌شود.

هاشمی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه "استان تهران پنج - شش گره بسیار حیاتی برای بازگشایی دارد"، گفت: «حریم» یکی از معضلات پیچیده استان تهران است که اخیرا در این مورد تصمیمی گرفته شده است که طی آن ما باید به شهرها هویت بدهیم و میان شهرها فضای سبز ایجاد کنیم.

وی آلودگی هوا را یکی دیگر از معضلات استان تهران عنوان کرد و افزود: همان‌طور که قبلا هم مطرح کرده‌ایم، از ابتدای سال تاکنون تنها چهار روز هوای پاک در تهران وجود داشته است. این در حالی است که بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، یکی از عوامل مهم در بروز سرطان، آلودگی هواست.

مدیریت نکنیم، بحران آب خواهیم داشت

استاندار تهران همچنین با بیان اینکه "در حال حاضر حدود 100 هزار خودروی فرسوده در تهران در حال حرکت است"، به منابع آبی تهران اشاره کرد و گفت: چنانچه سال آینده در بحث آب مدیریت‌های لازم را انجام ندهیم، با بحران‌هایی مواجه خواهیم شد و طی آن با قطعی آب مواجه می‌شویم.

هاشمی در پایان با اشاره به فرسودگی تجهیزات برقی استان تهران، اظهار کرد: چنانچه دولت مازاد درآمدهای استان‌ تهران را به خود استان واگذار کند، ما می‌توانیم با این مبلغ علاوه بر پرداختن به مسائل مختلف استان نظیر مترو مشکلات و معضلات بوجود آمده در بخش آب و برق و سایر بخش‌های استان را برطرف کنیم.

انتهای پیام

کد N144014

وبگردی