آفتاب
همایش بازشناسی سیره علوی

میرعمادی: نگاه امام علی(ع) به سیاست و اقتصاد، قدرت‌محورانه نبوده است

میرعمادی: نگاه امام علی(ع) به سیاست و اقتصاد، قدرت‌محورانه نبوده است

نماینده ولی فقیه در لرستان گفت: در این برهه اگر عناصر تولیدکننده و سیاستگذاران سست عمل کنند اقتصاد مقاومتی و استقلال اقتصادی کشور به مخاطره می‌افتد.

نماینده ولی فقیه در لرستان گفت: در این برهه اگر عناصر تولیدکننده و سیاستگذاران سست عمل کنند اقتصاد مقاومتی و استقلال اقتصادی کشور به مخاطره می‌افتد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه لرستان، حجت‌الاسلام سیداحمد میرعمادی در همایش ملی بازشناسی سیره علوی با رویکرد سیاسی و اقتصادی افزود: رشد و سعادت یک جامعه به سیاست و اقتصاد آن بستگی دارد.

وی با بیان اینکه در قرآن بیش از 450 آیه به مسائل اقتصادی اشاره کرده است، گفت: بیشترین وپرحجم‌ترین کتاب‌های فقهی ما راجع به مسائل اقتصادی است.

نماینده ولی فقیه در لرستان ادامه داد: همه سیاسیون و دانشمندان اقتصادی تلاش می‌کنند که بتوانند در اداره سیاسی و اجتماع شیوه صحیحی را عملیاتی سازند که متاسفانه تاکنون کسی نتوانسته الگوی مناسبی را در این راستا ارائه دهد.

میرعمادی با اشاره به اینکه در این خصوص حتی حاکمان و دانشمندان اقتصادی نتوانستند الگوی مناسبی را در راستای برنامه اقتصادی و سیاسی تدوین کنند، تصریح کرد: الگویی که در اسلام داریم حکومت علی (ع) است که این نشان می‌دهد حضرت علی (ع) سیاست و اقتصاد را به گونه‌ای طراحی کردند که امتیاز و برتری در تمامی اصول و مبانی سیاسی و اقتصادی دنیا داشته باشد به همین جهت رویکرد سیاسی و اقتصادی این امام همام برای ما الگوست.

وی با اشاره به اینکه نگاه امام علی (ع) به سیاست و اقتصاد نگاه دنیامدارانه و قدرت‌محورانه نبوده است، افزود: نگاه ایشان نگاه تولیدی، الهی و عادلانه بوده است.

امام جمعه خرم‌آباد با بیان اینکه مطالعه سیره اقتصادی و سیاسی امام علی (ع) نشان می‌دهد که ایشان سیاست و اقتصادشان بر مبنای اصولی قرار دارد و بر اساس آن حرکت کرده است، یادآور شد: این مهم برای ما الگوست و نیاز است که اصول سیاست و اقتصاد حضرت علی (ع) را بهتر بشناسیم.

نماینده ولی فقیه در لرستان با بیان اینکه اصول سیاست علی (ع) در امر حکومتداری مبتنی بر علم، دانش، تخصص، تقوا، پاکدامنی، پاکدستی، عدالت و دوری از تبعیض است، اظهار کرد: سخنان علی (ع) گویای این است که نباید که افرادی که تخصص، علم و تقوای لازم را ندارند در حکومت قرار گیرند که اگر چنین موضوعی رخ دهد گمراهی و فساد همه جا را می‌گیرد.

میرعمادی با اشاره به اینکه تقوا و پاکی امنیت جانی و مالی را به دنبال می‌آورد، اظهار کرد: مساله عدالت اساس حکومت علی (ع) است و مدارای با مردم از اصولی است که ایشان بر آن تاکید فراوان داشته‌اند که مصداق این مدعا نامه‌ای است که علی (ع) به مالک‌اشتر نوشته و آن اینکه به مالک دستور می‌دهد نسبت به مردم مهربان باش و لطف به خرج بده و همه چیز را در برابر مردم رعایت کن.

وی گفت: از دید امام علی (ع) انحصارطلبی، خودکامگی، فساد و تبعیض بزرگ‌ترین آفت حکومت و سیاست است.

نماینده ولی فقیه در لرستان با بیان اینکه علی (ع) علت سقوط خلافت برخی از خلفا به ویژه خلیفه سوم را فساد و تبعیض می‌داند، تصریح کرد: این آفت هم به دین و هم به دنیا و هم شخص حاکم ضربه می‌زند.

میرعمادی ادامه داد: علی (ع) اصولی را برای اقتصاد در نظر می‌گیرد که اصل عدالت اقتصادی و اجتماعی، فقرزدایی، رفاه، پیشرفت، مبارزه با مفسدان اقتصادی و غارتگران بیت‌المال است.

نماینده ولی فقیه در لرستان با اشاره به اینکه اصل مهمی که مصداق اقتصاد مقاومتی است اصل تلاش برای پول، نظارت در توزیع ثروت و صرفه‌جویی در مصرف است، اظهار کرد: جان اقتصاد مقاومتی تلاش برای تولید، نظارت بر ثروت و صرفه‌جویی در مصرف است.

وی با اشاره به اینکه تلاش علی (ع) برای برگرداندن ثروت‌های غارت شده از بیت‌المال برخورد با مسئولان، فرمانداران و کارگزاران خود بوده است، اضافه کرد: عهدنامه مالک‌اشتر نشان از اهداف اصولی سیاست و اقتصاد علی (ع) است و می‌توان گفت عهدنامه مالک‌اشتر منشور سیاست و اقتصاد علی (ع) است.

میرعمادی ادامه داد: علی (ع) در مسائل اقتصادی چهار موضوع از جمله جمع‌آوری خراج و مالیات، ایستادگی، جهاد و دفاع در برابر دشمن و تکیه نکردن به دشمن، اصلاح امور مردم و عمران و آبادانی شهرها را مدنظر قرار داده‌اند که این چهار اصل در اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم بر آن تاکید داشته‌اند نیز لحاظ شده است.

نماینده ولی فقیه در لرستان گفت: در این برهه از زمان اقتصاد مقاومتی از یک سو و فشار اقتصادی و تحریم از سوی دیگر باعث شده که در این راستا تدبیری بیندیشیم.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب چندین سال است که مسائل اقتصادی را از جمله اصلاح الگوی مصرف، جهاد اقتصادی و حماسه اقتصادی را مطرح می‌کنند که متاسفانه در بسیاری از موارد شاهد اسراف از سوی همگان هستیم.

میرعمادی اضافه کرد: برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید چند مطلب از جمله اینکه باور و اعتقاد به اقتصاد مقاومتی داشته باشیم را رعایت کنیم و کسانیکه در زمینه اقتصادی کار می‌کنند باید به این مهم باور داشته باشند و تا زمانی که باور و اعتقاد نباشد اقتصاد مقاومتی شعار است.

نماینده ولی فقیه در لرستان با انتقاد از اینکه همه مشکلات ما به خاطر این است که اقتصاد مقاومتی را باور نداریم، اضافه کرد: اگر به فرمایشات رهبری در جهاد اقتصادی عمل می‌شد امروز با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم نمی‌کردیم.

میرعمادی با بیان اینکه روحیه مقاومت، ایستادگی و اعتماد به نفس باید در میان مردم ایجاد شود، افزود: هر کاری که روحیه استقامت مردم را تضعیف کند در مقابل اقتصاد مقاومتی است.

وی بیان کرد: اگر در این برهه از زمان عناصر تولیدکننده و سیاستگذاران سست عمل کنند نتیجه‌اش به مخاطره افتادن اقتصاد مقاومتی و استقلال اقتصادی کشور است.

امام جمعه خرم‌آباد تصریح کرد: برای تحقق اقتصاد مقاومتی استفاده از توان داخلی و ظرفیت‌های موجود در داخل کشور اهمیت بسزایی دارد تا زمانی که چشم‌مان به بیرون کشور باشد اقتصاد و سیاست ما سامان پیدا نمی‌کند.

میرعمادی ادامه داد: اگر چشم به برنامه‌ریزی سیاستمداران و استعمارگران بدوزیم نابود می‌شویم. نباید چشم طمع به بیرون کشور داشته باشیم.

وی یادآور شد: فرهنگ‌سازی اقتصاد مقاومتی از سوی مسئولین فرهنگ ضروری است چرا که آنها می‌توانند با فرهنگ‌سازی، ‌الگوی مصرف را تبیین کنند.

نماینده ولی فقیه در لرستان ادامه داد: جدیت و تلاش مسئولین اجرایی، سوق دادن برنامه‌ها، سیاست‌ها، فعالیت‌ها و اعتبارات به سمت اقتصاد مقاومتی است.

انتهای پیام

کد N143970

وبگردی