آفتاب

برهان غلیون: آمریکا درصدد ایجاد کمربند امنیتی در جنوب سوریه برای اسراییل است

برهان غلیون: آمریکا درصدد ایجاد کمربند امنیتی در جنوب سوریه برای اسراییل است

رئیس سابق شورای مخالفان سوریه با بیان اینکه تلاش‌هایی برای مجهز کردن مخالفان به سلاح‌های پیشرفته وجود دارد، اظهار کرد که آمریکا درصدد است طرحی را برای ایجاد کمربند امنیتی در جنوب سوریه اجرا کند که هدف از آن، محافظت از مرزهای اردن و اراضی اشغالی است.

رئیس سابق شورای مخالفان سوریه با بیان اینکه تلاش‌هایی برای مجهز کردن مخالفان به سلاح‌های پیشرفته وجود دارد، اظهار کرد که آمریکا درصدد است طرحی را برای ایجاد کمربند امنیتی در جنوب سوریه اجرا کند که هدف از آن، محافظت از مرزهای اردن و اراضی اشغالی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، "برهان غلیون"، رئیس سابق شورای مخالفان سوریه در مصاحبه‌ای با روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی اظهار کرد: تلاش‌هایی برای مجهز کردن مخالفان سوری به سلاح‌های پیشرفته از جمله ضد هوایی صورت می‌گیرد که در آینده نزدیک این تجهیزات وارد سوریه می‌شود تا جنگ آتی بر سر دمشق باشد.

وی عنوان داشت: گزارش‌های اطلاعاتی حاکی از این است که واشنگتن درصدد اجرای طرحی جهت تشکیل کمربند امنیتی در جنوب سوریه است که به این ترتیب نظام سوریه و گروه‌های تندرو وابسته به جبهه تروریستی النصرة و دولت اسلامی عراق و شام نتوانند تهدیدی علیه مرزهای اردن یا بلندی‌های جولان باشند.

این تمهیدات امنیتی شامل این می‌شود که مخالفان مسلح میانه‌رو بتوانند کریدور امنیتی در مساحت 60 کیلومتری بلندی‌های جولان را تحت کنترل درآورند و در نهایت تمامی مناطق به این کمربند امنیتی بپیوندند که شامل بیش از 120 روستا می‌شود و بیش از 180 هزار تن از عشایر در آن ساکن هستند.

غلیون مدعی شد: مسئولانی در نظام سوریه هستند که با مخالفان تماس‌هایی دارند تا به حل و فصلی بدون بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه و مسئولان نظام وی دست یابند.در صورتی که نظام سوریه و همپیمانان آن پیروز شوند و جامعه بین‌الملل برای ممانعت از آنها دست به کار نشود، خطر آتی کشورهای حوزه خلیج فارس را تهدید خواهد کرد.

وی در خصوص برکناری "سلیم ادریس" از پست ریاست ستاد ارتش آزاد سوریه عنوان داشت: این یک روند طبیعی است که در چارچوب انجام اصلاحات و بازسازی ساختار در هر سازمانی رخ می‌دهد.

برهان غلیون در خصوص دو دستگی‌ها میان مخالفان در پی برکناری سلیم ادریس عنوان داشت: برکناری سلیم ادریس با هدف جلوگیری از درگیری‌ها در داخل ستاد ارتش آزاد بود.ارتش آزاد اخیرا دچار ضعف شده بود و نفوذ گسترده‌ای نداشت و این امر ایجاب می‌کرد که در ساختار آن تجدیدنظر صورت گیرد.

وی در ادامه گفت: شورای عالی نظامی تلاش کرد تا رئیس سابق ستاد ارتش آزاد سوریه را تغییر دهد که اشتباهاتی را مرتکب شده و دارای نقطه ضعف‌هایی بود و این تغییر به این دلیل صورت گرفت تا کاستی‌ها در داخل ارتش آزاد از بین برود؛ چرا که ارتش آزاد به دلیل عدم هماهنگی و حمایت‌های مالی و نبود فرماندهان نظامی یکپارچه کنترل برخی از مناطق عقب نشینی می‌کرد.

غلیون در پاسخ به سوال القدس العربی مبنی بر این که مردم سوریه از نتایج نشست ژنو ناامید شدند، گفت: مردم سوریه از آغاز هیچ امیدی به این نشست نداشتند و منتظر نبودند که بحران سوریه در جریان این نشست حل و فصل شود و شخص من و همچنین تمامی مسئولان ائتلاف توقع نداشتیم که هیچ یک از خواسته‌های مطرح شده در این نشست محقق شود.مهمترین دستاورد پیشتر محقق شده بود؛ پس از این که نگرانی‌هایی نسبت به کنترل گروه‌های تندرو بر سوریه به وجود آمد، دوستان سوریه که در قبال حمایت تسلیحاتی از مخالفان تردید داشتند،این تردید خود را از دست دادند.

این مقام مخالف اعلام کرد: مجهز کردن ارتش آزاد یا برخی از گردان‌های آن به سلاح‌های پیشرفته دیگر مورد مناقشه نیست، چرا که این تصمیم اتخاذ شده است و در حال حاضر در دست اجرا است و در مرحله تمهیدات لجستیکی برای وارد کردن تجهیزات به سوریه و ارسال سلاح‌های پیشرفته از جمله ضد هوایی قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: این امر در راستای اجرای یک استراتژی جدید صورت می‌گیرد تا حمایت گسترده‌ای از مخالفان صورت بگیرد و از نیرویی استفاده شود که قادر به اجرای عملیات گسترده هستند تا بدین ترتیب نظام مجبور به مذاکره پیرامون انتقال قدرت شود.

غلیون عنوان داشت: در صورتی که ما در جنگ علیه نظام و حامیان آن شکست بخوریم، جنگ به کشورهای حوزه خلیج فارس کشیده خواهد شد و امنیت آنها به شدت مورد تهدید قرار خواهد گرفت. در صورتی که نظام سوریه و حامیان آن در جنگ سوریه پیروز شوند، معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی تغییر خواهد کرد، اما در پی رخدادهایی که صورت گرفته است و به دنبال چالش‌های ایجاد شده، این امر قابل قبول نخواهد بود که نظام سوریه در قدرت باقی بماند.

این مقام مخالف در ادامه گفت: در راستای بازسازی ساختار ارتش آزاد که از طریق آن نشان داده شد، نیروهای میانه‌رو برای بهبود شرایط تلاش می‌کنند، اوضاع در حال حاضر تغییر کرده است و این برچسب سیاه که به مخالفان چسبیده شده ، از بین می‌رود.

انتهای پیام

کد N143882

وبگردی