آفتاب
تحولات اوکرین/

اشتون به کی یف می رود/خروج سفیر روسیه از اوکراین و درخواست برای خوداری از حمله نظامی

اشتون به کی یف می رود/خروج سفیر روسیه از اوکراین و درخواست برای خوداری از حمله نظامی

سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به اوکراین، اقدام روسیه در خارج کردن سفیر خود از کی یف و هشدار آمریکا و اتحادیه اروپا به مسکو در خصوص خودداری از مداخله نظامی در اوکراین، از جدیدترین تحولات این کشور محسوب می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بی بی سی، "کاترین اشتون" امروز دوشنبه به کی یف می رود تا از دولتی که بعد از برکناری "ویکتور یانوکوویچ" از سمت رئیس جمهوری، در این کشور بر روی کار آمده حمایت کند.

اتحادیه اروپا پیشتر وعده حمایت مالی از مخالفان اوکراینی را داده بود. "جرج آزبورن" وزیر بازرگانی بریتانیا در این رابطه اعلام کرد که انگلیس با کمکهای اقتصادی حمایت خود را از دولت جدید اوکراین نشان خواهد داد. آزبورن در این رابطه گفت : مردم اوکراین خواست خود را برای آینده کشورشان نشان داده‌اند و من فکر نمی کنم که ما باید به آن پاسخ منفی بدهیم بلکه باید از آن استقبال کنیم. ما باید برای کمکهای اقتصادی از طریق سازمان هایی مثل صندوق بین المللی پول آماده باشیم، البته بیشتر این کمکها به شکل وام و امثال آن خواهد بود اما سرمایه گذاری مناسبی هم در اوکراین انجام خواهد شد.

فراخواندن سفیر از کی یف

خبر دیگر از اوکراین آنکه روسیه اقدام به فراخواندن سفیر خود از کی یف کرده است. این حرکت مسکو پس از سخنان "اکساندر تورچینوف" رئیس جدید پارلمان اوکراین که از رو گذشته عهده دار مسئولیت های ریاست جمهوری اوکراین نیز شده انجام گرفت. تورچینوف در سخنان روز گذشته خود اعلام کرده بود که بدنبال روابط برابر با روسیه بوده و اقدامات خود برای افزایش روابط با اتحادیه اروپا را ادامه می دهد.

روز گذشته نیز وزیر اقتصاد روسیه اعلام کرده بود که مسکو تصمیم گیری درباره ادامه اهدای وام 15 میلیارد دلار به کی یف را به بعد از روی کار آمدن دولت جدید در اوکراین موکول می کند. روسیه برای تقویت موضع یانوکوویچ در برابر مخالفین با اهدای وامی به ارزش 15 مییلیارد دلار به کی یف موافقت کرده بود اما اکنون با توجه به سقوط یانوکوویچ اهدای این کمک مالی به تعویق افتاده است.

درخواست مشترک آمریکا و اروپا از روسیه

در این میان بعد از آنکه آمریکا درباره مداخله نظامی در اوکراین به روسیه هشدار داد، اتحادیه اروپا نیز موضع مشابهی را در این خصوص اتخاذ کرد. "ویلیام هیگ" وزیر خارجه انگلیس در این رابطه گفت: هر گونه دخالت نظامی روسیه به ضرر آن کشور خواهد بود.

"جان کری" وزیر خارجه آمریکا هم از روسیه خواست تا کمک های خود به اوکراین را دریغ نکند. روز گذشته "سوزان رایس" مشاور امنیت ملی آمریکا با پرداختن به تحولات اوکراین گفت: آمریکا در کنار مردم اوکراین است و خواستار برقراری دموکراسی در این کشور است. مداخله نظامی در اوکراین از سوی روسیه اشتباهی سنگین برای ولادیمیر پوتین خواهد بود. رئیس جمهور اوباما به همتای روس خود پوتین گفته است که آمریکا و روسیه در حفظ وحدت اوکراین منافع مشترکی دارند. تجزیه اوکراین نه به سود اوکراین، نه به سود روسیه، نه به سود آمریکا و نه به سود اتحادیه اروپا است و کسی نمی خواهد شاهد این باشد.

کد N143844

وبگردی