آفتاب

حقوق بشری‌ها از قطعنامه شورای امنیت درباره سوریه استقبال کردند

حقوق بشری‌ها از قطعنامه شورای امنیت درباره سوریه استقبال کردند

یک ائتلاف متشکل از 18 گروه و سازمان بین‌المللی مدافع حقوق بشر و صلح از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل درخصوص سوریه استقبال کردند. در این قطعنامه بر لزوم حمایت از غیرنظامیان و کمک‌رسانی فوری به آنها تاکید شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این گروه‌ها در بیانه‌ای در این زمینه اعلام کردند: اقدام شورای امنیت برای موافقت با این قطعنامه گامی است مهم در جهت کمک‌رسانی به میلیون‌ها سوری به‌ویژه آنهایی که در مناطق تحت محاصره قرار دارند. اگرچه این قطعنامه تنها در صورتی می‌تواند مفید باشد که منجر به تغییرات واقعی و بنیادی در سوریه شود. در اکتبر سال گذشته نیز ما در شرایط مشابهی قرار داشتیم. شورای امنیت قطعنامه‌ای شدیدالحن تصویب کرد و در آن از طرف‌های درگیر خواست تا دسترسی امن و آسان به مردم نیازمند سوریه را فراهم کنند. در آن زمان بیش از شش میلیون و نیم سوری نیازمند کمک‌های فوری بشردوستانه بودند که این تعداد اکنون به بیش از 9 میلیون نفر رسیده است که تقریبا نیمی از آنها را کودکان تشکیل می‌دهند.

اکنون مردم سوریه نمی‌توانند بار دیگر چنین یاسی را تحمل کنند. آنها نمی‌توانند تحمل کنند که این قطعنامه نیز مورد بی‌اعتنایی قرار بگیرد. شورای امنیت این بار به طور غیرمنتظره‌ای از خود یکپارچگی نشان داده است و اکنون اعضای آن باید برای ضمانت اجرای این قطعنامه هم از خود یکپارچگی نشان دهند.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی دیده‌بان حقوق بشر، در قطعنامه جدید شورای امنیت پایان محاصره مناطق پرجمعیت و غیرنظامی و تضمین دسترسی همه مردم این مناطق به کمک‌های بشردوستانه و حفظ ایمنی آنها درخواست شده است.

در این قطعنامه که با رای مثبت تمام اعضای شورای امنیت از جمله روسیه و چین به تصویب رسید، همکاری دولت سوریه در زمینه رساندن کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان در سراسر این کشور درخواست شده است.

همچنین در این قطعنامه، شورای امنیت پایان محاصره شهرهای سوریه را نیز تصویب کرد و بر اساس آن در صورت عدم پایبندی به این قطعنامه اقدامات اضافی دیگری درباره سوریه اتخاد خواهد شد.

علاوه بر این در قطعنامه مذکور پایان حملات به مدارس و بیمارستان‌ها و تخریب این مراکز خواستار شده است.

بر اساس این گزارش در قطعنامه شورای امنیت آمده است که گرسنه نگه داشتن غیرنظامیان یک تاکتیک جنگی است که از لحاظ قوانین جنگی ممنوع به‌شمار می‌آید. شورای امنیت همچنین افزایش حملات تروریستی در سوریه را محکوم کرد.

اعضای این ائتلاف عبارتند از: دیده‌بان حقوق بشر، مرکز حمایت از قربانیان شکنجه، کمیته نجات بین‌الملل، کمک‌های اسلامی جهانی، شورای پناهندگی نروژ، سازمان محفاظت از کودکان و ... .

این گروه‌ها در ادامه از تمام طرف‌های درگیر خواستند تا برای کاهش رنج بیش از 9 میلیون سوری که اکنون نیازمند کمک هستند هرچه فوری به خواسته‌های شورای امنیت که در قطعنامه جدید به آنها اشاره شده است، عمل کنند.

انتهای پیام

کد N143423

وبگردی