آفتاب

نخست‌وزیر تایلند بانکوک را ترک کرد/بان کی مون: خشونت‌ها در تایلند متوقف شوند

نخست‌وزیر تایلند بانکوک را ترک کرد/بان کی مون: خشونت‌ها در تایلند متوقف شوند

دفتر نخست‌وزیر تایلند امروز (دوشنبه) اعلام کرد که وی شهر بانکوک را ترک کرده و در محلی در فاصله 150 کیلومتری پایتخت به کار خود ادامه می‌دهد. این در حالی است که دفتر نخست‌وزیر محل دقیق یینگلاک شیناواترا را مشخص نکرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ‌به نقل از خبرگزاری رویترز، اعتراضات ضد دولتی در تایلند که هدفشان سرنگون کردن دولت یینگلاک شیناواترا، نخست‌وزیر تایلند است، اخیرا با مواردی از انفجار بمب و شلیک گلوله همراه شد که از جمله آن انفجار روز گذشته یک بمب باعث کشته شدن سه تن بوده است.

دفتر یینگلاک شیناواترا خطاب به خبرنگاران اعلام کرد که وی در شهر بانکوک حضور ندارد و از رسانه‌ها خواست به دنبال کاروانی در فاصله 150 کیلومتری از خارج شهر که در آن شیناواترا وظایف رسمی خود را انجام می‌دهد، باشند. این دفتر مشخص نکرد که شیناواترا چند روز است که خارج از پایتخت به کار خود ادامه می‌دهد.

وی آخرین بار نزدیک به یک هفته پیش یعنی سه‌شنبه هفته گذشته در انظار عمومی حاضر شد و قرار است روز پنج‌شنبه هفته جاری در جلسه دادگاه مربوط به فساد خود حضور پیدا کند.

همچنین "سوراپونگ توویچاک چایکول"، وزیر امور خارجه تایلند اظهار کرد: یینگلاک شیناواترا فردا (سه‌شنبه) نشست کابینه خود را برگزار خواهد کرد. به احتمال بسیار زیاد ما نشست کابینه را در خارج از شهر بانکوک برگزار خواهیم کرد. در خصوص محل دقیق نخست‌وزیر تایلند نیز در حال حاضر من در جریان قرار نگرفته‌ام.

اخیرا رهبر معترضان در تایلند از آن‌ها خواسته تا مکان‌های تجاری متعلق به تاکسین شیناواترا، نخست‌وزیر سابق تایلند و برادر نخست‌وزیر فعلی این کشور را هدف حمله قرار دهند.

در این راستا معترضان امروز (دوشنبه) در نزدیکی ساختمان یک شبکه تلویزیونی که تحت مدیریت پسر تاکسین شیناواترا قرار دارند، تجمع کردند. آن‌ها همچنین قصد دارند وزارتخانه‌های امور خارجه و دارایی را هدف اعتراضات خود قرار دهند.

هنوز مشخص نشده است که مسئول بمب‌گذاری که روز یکشنبه علیه معترضان مخالف دولت در یک منطقه پررفت و آمد رخ داد، چه کسی بوده است اما چند قطبی شدن جامعه تایلند احتمال بروز درگیری‌های داخلی بیشتر را افزایش داده است.

روز دوشنبه دو کودک که در جریان بمب‌گذاری یکشنبه زخمی شده بودند، جان خود را از دست دادند و تلفات این انفجار را به سه تن رساندند.

نخست‌وزیر تایلند در واکنش به این حمله گفت: حمله‌ای که روز یکشنبه رخ داد و همچنین حمله‌ دیگری که روز شنبه در استان ترات واقع در شرق تایلند رخ داد و در جریان آن یک دختر پنج ساله کشته شد، حملاتی تروریستی بودند.

وی در مطلبی در صفحه خود در شبکه اجتماعی فیس‌بوک گفت: من شدیدا استفاده از خشونت در روزهای اخیر را محکوم می‌کنم در حالی که این خشونت‌ها جان کودکان را گرفته‌اند. این حوادث خشونت‌آمیز اقداماتی تروریستی در راستای منافع سیاسی بدون در نظر گرفتن جان انسان‌ها بوده‌اند.

همچنین یونیسف وابسته به سازمان ملل نیز از رهبران معترض در تایلند و همچنین مردم این کشور خواست تا از کودکان با دور نگه داشتن آنها از محل‌های اعتراضات محافظت کنند.

از سوی دیگر خبرگزاری شینهوا گزارش داد که بان کی مون،‌ دبیرکل سازمان ملل خواهان پایان تشدید خشونت‌ها در تایلند شد و از همه طرف‌ها خواست تا وارد مذاکرات جدی در راستای پایان دادن به بحران شوند.

بان کی مون در بیانیه‌ای که از سوی سخنگوی وی منتشر شد، تشدید خشونت‌ها در تایلند طی روزهای گذشته را به ویژه حملات مسلحانه علیه معترضان که در آن‌ها حتی کودکان نیز کشته شده‌اند، محکوم کرد.

وی خواهان آن شد که خشونت‌ها از جانب همه گروه‌ها بلافاصله متوقف شده و دولت تایلند عاملان خشونت‌ها را به دست عدالت می‌سپارند.

وی در این بیانیه خاطرنشان ساخت که معتقد است نباید هیچ جایی برای ارتکاب خشونت از سوی هیچ یک از طرفین به منظور حل و فصل اختلافات و مناقشات سیاسی وجود داشته باشد.

دبیرکل سازمان ملل همچنین از آمادگی خود برای کمک به بحران تایلند به هر طریق ممکن خبر داد.

بان کی مون از طرف‌های درگیر در تایلند خواست تا به حقوق بشر و حاکمیت قانون احترام بگذارند، از بروز هرگونه حمله جدید پیشگیری کنند و وارد گفت‌وگوی جدی در راستای پایان دادن به بحران و پیشبرد اصلاحات شوند.

انتهای پیام

کد N143237

وبگردی