آفتاب

دیدار وزیر خارجه چین با نوری مالکی در بغداد

دیدار وزیر خارجه چین با نوری مالکی در بغداد

وزیر امور خارجه چین در دیدار با نوری مالکی بر حمایت‌های گسترده پکن از عراق در زمینه‌های امنیتی، سیاسی و اقتصادی تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه الشرق الاوسط مصر، به دنبال سفر اخیر وانگ یی، وزیر امور خارجه چین به عراق دفتر نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: مالکی روز یکشنبه با وزیر امور خارجه چین در بغداد دیدار و با وی در خصوص روابط دو جانبه گفتگو کرد.

در این بیانیه به نقل از مالکی آمده است: اصول و قواعد مشترکی در روابط مستحکم میان چین و عراق وجود دارد و موضع سیاسی چین، حمایت پکن از عراق و همچنین تجربه شرکت‌های چینی و ‌آگاهی آنها از اقتصاد و بازار عراق حضور فعالانه و مشارکت گسترده‌تر چین را در امر سازندگی و آبادانی عراق می‌طلبد.

مالکی افزود: در جریان سفر پیشین من به چین توافقنامه‌های متعددی در زمینه‌های انرژی، تجارت و عرصه‌های سازندگی و آبادانی در عراق به امضا رسید.

وی همچنین تاکید کرد: چین در نشست مبارزه با تروریسم که ماه آتی میلادی در بغداد برگزار خواهد شد، مشارکت گسترده‌ خواهد داشت.

وانگ یی نیز بر تمایل پکن بر افزایش همکاری‌ها با بغداد تاکید و تصریح کرد: بین چین و عراق توافقات سیاسی متعددی وجود دارد و دیدگاه‌های بغداد و پکن در بسیاری از موارد بسیار به هم نزدیک است.

وی تاکید کرد: چین حامی عراق است و برای محافظت از وحدت و استقلال این کشور ‌آماده همکاری است و از تلاش‌های دولت عراق در گسترش امنیت و ثبات و مبارزه با تروریسم حمایت می‌کند.

وزیر امور خارجه در ادامه اظهار داشت: پکن آماده است در جهت گسترش همکاری و هماهنگی‌ها میان دو کشور در عرصه‌های اقتصادی و سیاسی فعالیت کند.

وزیر امور خارجه چین صبح روز یکشنبه در راس هیاتی بلندپایه وارد بغداد شد. این اولین سفر رسمی یک مقام بلندپایه چین به عراق در 10 سال گذشته محسوب می‌شود.

انتهای پیام

کد N143187

وبگردی