آفتاب

رایس: به نفع واشنگتن نیست به جنگ سرد بازگردد

رایس: به نفع واشنگتن نیست به جنگ سرد بازگردد

مشاور امنیت ملی آمریکا در سخنانی عنوان کرد که هر چند ویکتور یانوکوویچ از طریق یک انتخابات دموکراتیک به قدرت رسیده بود، اما به دلیل پشت کردن به ملتش و به کارگیری خشونت علیه اعتراضات مسالمت‌آمیز عمده مشروعیت خود را از دست داد و در حال حاضر دیگر رهبر این کشور نیست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سوزان رایس، مشاور امنیت ملی آمریکا در مصاحبه با شبکه خبری ان‌بی‌سی اظهار داشت که اگر روسیه برای بازگرداندن دولتی که خود تمایل دارد، به اوکراین نیرو ارسال کند، اشتباهی محض مرتکب خواهد شد.

وی ادامه داد: جدایی و چند دستگی اوکراین به نفع هیچ یک از روسیه، آمریکا یا اروپا و خود اوکراینی‌ها نیست. هیچ کس از بازگشت خشونت به اوکراین نفع نمی‌برد.

رایس تصریح کرد که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در تعامل با همتای روسش ولادیمیر پوتین بسیار قدرتمند و صریح عمل کرده است اما به نفع واشنگتن نیست که در قرن بیست و یکم دوباره به جنگ سرد بازگردد.

رایس گفت که آمریکا می‌خواهد مردم اوکراین تحت رهبری یک دولت وحدت ائتلافی قرار بگیرند و اینکه آمریکا آماده است تا در کنار صندوق بین‌المللی پول در فراهم آوردن کمک مالی برای اقتصاد اوکراین که "بسیار شکننده" است، به این کشور یاری رساند.

وی گفت که اوکراینی که تاریخ دیرینه‌ای از مناسبات فرهنگی با روسیه دارد، با اوکراین مدرنی که می‌خواهد در اتحادیه اروپا ادغام شود، تناقضی ندارد.

ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهوری برکنار شده اوکراین در مکانی نامشخص پنهان است در حالی که دستور دستگیری او نیز صادر شده است.

رایس همچنین در خصوص سیاست اوباما در قبال سویه گفت: من در زمینه خواسته‌های آمریکا روشن عمل کرده‌ام. به نفع ما نیست که به سوریه برویم. توافق‌های زیادی هم در این زمینه وجود دارند.

وی همچنین گفت که از اظهارات اولیه خود درباره حمله 11 سپتامبر 2012 در بنغازی لیبی که آن را "واکنشی خود جوش" به یک ویدئویی ضد اسلامی خوانده بود، پشیمان است.

پس از این که این حمله، یک اقدام تروریستی شناخته شد، سوزان رایس مورد انتقاد شدید قرار گرفت.

انتهای پیام

کد N143186

وبگردی