آفتاب

هند با ایتالیا مصالحه نمی کند

هند با ایتالیا مصالحه نمی کند

دهلی نو - ایرنا - وزیر دفاع هند امکان هرگونه مصالحه درمحاکمه دو تفنگدار دریایی ایتالیایی به جرم قتل ماهیگیران هندی را رد کرد.

به گزارش ایرنا، درحالی که روابط بین دهلی نو و رم بر سر این موضوع به تنش کشیده شده ˈای.کی. انتونیˈ گفت سیاست کشورش این است که دو تفنگدار ایتالیایی باید مطابق قوانین هند محاکمه شوند و هیچگونه مصالحه ای نیز دراین خصوص صورت نخواهد گرفت.

خبرگزاری پی.تی.آی روز دوشنبه گزارش داد خبرنگاران از وزیر دفاع هند که درایالت کرالا درجنوب این کشور بسر می برد سوال کرده اند آیا دهلی نو موضع خود را در مورد محاکمه این دو ایتالیایی بعداز توافق حاصله بین وزارتخانه های قانون و خارجه هند مبنی بر عدم ضرورت محاکمه بر اساس قانون مبارزه با دزدان دریایی نرم کرده است یا خیر؟

وزارت قانون هند معتقد است که این دو تفنگدار ایتالیایی نباید براساس قانون مبارزه با اعمال غیرقانونی و امنیت دریانوردی محاکمه شوند.

دو تفنگدار ایتالیایی که اکنون در سفارت ایتالیا در دهلی نو بسر می برند در صورت محاکمه براساس قانون مبارزه با دزدان دریایی به مرگ محکوم خواهند شد و این چیزی است که دولت رم بشدت درصدد ممانعت از تحقق آن می باشد.

با این حال وزیر دفاع هند از ابرار نظر بیشتر دراین خصوص خودداری کرده و گفته که وزارت کشور و وزارت خارجه این موضوع را اداره می کنند.

دهلی نو مصمم است که دو تفنگدار ایتالیایی به نام های ماسیمیلیانو لاتوره (Massimilliano Lattore ) و سالواتور گیرونه (Salvatore Girone) را به جرم قتل دو ماهیگیر هندی در آبهای ایالت کرالا در جنوب این کشور در فوریه سال 2012 محاکمه کند ولی اختلاف نظر بین نهادهای مختلف هندی در مورد نحوه محاکمه آنان موجب تاخیر در تحقق این امر شده است.

در پی تنش درروابط دهلی نو و رم و شروع تهدیدها، دولت هند این هفته از ایتالیا خواست تدابیر امنیتی دربرای سفارت این کشور در شهر رم را افزایش دهد.

سفارت هند در رم نامه های نفرت انگیز و گلوله جنگی که در داخل پاکت بوده دریافت کرده است .

درپی این وضعیت وزارت امور خارجه هند اعلام کرد موضوع به اطلاع مقامات ایتالیایی رسانده شده و امید است طرف مقابل اقدامات لازم جهت اطمینان ازامنیت سفارت این کشور در شهر رم را انجام دهد.

با افزایش تنش های دیپلماتیک میان دهلی نو و رم بر سر موضوع محاکمه دو ملوان ایتالیایی درهند هفته گذشته دولت ایتالیا دراقدامی اعتراض آمیز سفیر خود را فراخواند.

وزارت امور خارجه ایتالیا تاخیر دربرگزاری دادگاه رسیدگی به پرونده تفنگداران ایتالیایی را غیر قابل قبول خوانده و این اقدام دادگاه عالی هند را به عنوان عامل موثر درافزایش تنش میان دو کشور دانسته است .

جلسه رسیدگی به پرونده تفنگداران ایتالیایی هفته گذشته و پس از 10دقیقه از آغاز آن به استناد عدم وجود مدارک کافی در ارتباط با قانون مبارزه با دزدان دریایی به تعویق افتاد.

ایتالیا از روند آهسته رسیدگی به پرونده دو تفنگدار خود اظهار ناراحتی کرده است. همچنین مقامات ایتالیایی برای حل این موضوع از اتحادیه اروپا و سازمان ملل در خواست کمک کرده اند.

رم معتقد است که دو ملوان ایتالیایی باید در کشور خود محاکمه شوند زیرا تیراندازی به سوی ماهیگیران هندی که به اشتباه رخ داده در آبهای بین المللی بوده اما دهلی نو با این موضع ایتالیا مخالف است و محاکمه را براساس قوانین داخلی خود می خواهد انجام دهد.

آساق ** 2164 ** 275 **
کد N142809

وبگردی