آفتاب

اعلام آمادگی کارشناسان خلع سلاح برای همکاری با استقلال طلبان باسک اسپانیا

اعلام آمادگی کارشناسان خلع سلاح برای همکاری با استقلال طلبان باسک اسپانیا

تهران- ایرنا- کارشناسان خلع سلاح بعد از آنکه جمعه گذشته استقلال طلبان باسک اسپانیا (اتا) گام نخست در زمین گذاشتن اسلحه های خود را اعلام کرده بودند، آماده همکاری در این زمینه با دستگاه قضایی اسپانیا هستند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از بیلبائو، این کارشناسان خلع سلاح تاکید کردند: اکنون شرایط و فرصت مناسبی برای برقراری صلح و آتش بس فراهم شده است و به همین دلیل آنها آمادگی همکاری با دستگاه قضا دولت اسپانیا را دارند.

این کارشناسان پیشتر با شبه نظامیان اتا نیز دیدار و گفت وگو داشته اند.

بنابراین گزارش، کمیته بین المللی نظارت بر خلع سلاح که بر روی آتش بس در باسک اسپانیا نظارت دارد، جمعه گذشته اعلام کرده بود که نیروهای اتا ژانویه گذشته سلاح های خود را به زمین گذاشتند تا آتش بس برقرار شود.

گروه ˈاتاˈ یا باسکی ها، یک سازمان ملی گرای شبه نظامی در منطقه باسک اسپانیا است. اتحادیه اروپا، آمریکا و سازمان ملل ˈاتاˈ را در فهرست گروه های تروریستی قرار داده اند.

ˈاتاˈ در سال 1959 تشکیل شد و به سرعت از یک گروه مجری فعالیت های فرهنگی به گروهی نظامی که خواستار استقلال منطقه باسک بود، تبدیل شد. ایدئولوژی این گروه ایدئولوژی مارکسیستی ـ لنینستی است. تمام اهداف گروه اتا بر موضوع حفظ تمامیت ارضی و خودمختاری برای کشور باسک متمرکز است. علامت این گروه یک ماری (نشان دهنده سیاست ها)گرد یک تبر پیچیده است (نشان دهنده مبارز نظامی).

گروه اتا تاکنون سبب کشته شدن حداقل 800 تن و ربوده شدن تعداد زیادی از شهروندان اسپانیا شده است. بیش از 500 شبه نظامی گروه اتا نیز در اسپانیا و فرانسه در زندان به سر می برند.

گروه اتا توسط جوانان ملی گرائی که زمانی وابسته به حزب ملی گرای باسک بودند تشکیل شد. این جوانان در سال 1952 فعالیت های خود را به صورت بحث های دانشجویی در دانشگاه ˈداوستوˈ در شهر بیلبائو اسپانیا آغاز کردند. این ملی گرایان که پیشتر جزء عوامل حزب ملی گرای باسک بودند، در سال 1959 خود را به نام اتا معرفی کردند.

مترجمام**1502**2023
کد N142802

وبگردی