آفتاب

تنش های سیاسی تایلند؛ از اعتراضات آرام تا ترکش نارنجک

تنش های سیاسی تایلند؛ از اعتراضات آرام تا ترکش نارنجک

کوالالامپور- ایرنا - تایلند با برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی نه تنها روی آرامش ندید، بلکه این کشور جنوب شرق آسیا این روزها تنش های سیاسی همراه با خونریزی را تجربه می کند.

به گزارش ایرنا، یینگلوک شیناواترا نخست وزیر موقت تایلند که با انحلال پارلمان این کشور و برگزاری انتخابات زودهنگام در تفکر پایان تنش های سیاسی بود، نه تنها شاهد ادامه تنش های سیاسی و تجمعات مخالفان برای کناره گیری وی از قدرت است، بلکه حملات پراکنده به مخالفان و حتی پلیس و نیروهای امنیتی را شاهد است.

در آخرین انفجار که روز یکشنبه در منطقه مرکزی بانکوک، در یک مرکز خرید و در جمع معترضان به دولت روی داد دو نفر کشته و دستکم 22 نفر مجروح شدند.

پلیس تاکنون علت این انفجار را اعلام نکرده است.

مهاجمان ناشناس طی روزهای گذشته با نارنجک و اسلحه به تجمع کنندگان مخالف دولت و یا نیروهای پلیس حمله کرده اند. آمار نشان می دهد از آبان ماه سال جاری که تنش های جدید سیاسی در تایلند آغاز شده است 16 نفر کشته و بیش از 600 نفر مصدوم شده اند.

براثر پرتاب یک نارنجک و تیراندازی به داخل تجمع مخالفان دولت یینگلوک شیناواترا در شرق تایلند که شنبه شب روی داد نیز سه نفر کشته و حدود 40 نفر مجروح شدند.

کارشناسان ادامه این تنش ها و تیراندازی و انفجارهای بانکوک و دیگر مناطق را به نفع دولت یینگلوک شیناواترا ارزیابی نمی کنند و تاکید دارند که این روند می تواند سرانجام خوبی برای این دولت نداشته باشد.

دادگاهی در تایلند نیز هفته گذشته در حکمی تاکید کرد نیروهای پلیس نمی توانند از خشونت برای متفرق کردن و یا تخلیه مخالفان دولت از مقابل ادارات و ارگان ها استفاده کنند که این حکم دولت یینگلوک را در برابر مخالفان فلج کرده است.

در همین حال یینگلوک توسط کمیسیون مبارزه با فساد تایلند پس از شکست طرح مجادله برانگیز یارانه برنج به این کمیسیون فراخوانده شده تا پاسخگوی اجرای این طرح باشد. طرحی که کارشناسان معتقدند باعث انبوهی از بدهی دولت، خالی شدن خزانه و تشویق فساد در این کشور شده است.

فشارهای چند جانبه (حمله های نظامی با اسلحه و نارنجک، اعتراضات مخالفان به رهبری حزب دمکرات، کشاورزان طلبکار، دادگاه ها و کمیسیون های حقوقی) به دولت یینگلوک شیناواترا اکنون توان و رمق ادامه کار برای این دولت باقی نگذاشته است و هر لحظه امکان از هم پاشیدن دولت وجود دارد.

رسانه های تایلند طی چند روز گذشته نیز از عدم حضور نخست وزیر موقت در محل کار خبر دادند و اعلام کردند یینگلوک در خانه ای امن و در یک مکان نامعلوم بسر می برد.

آساق**د.م**1611
کد N142801

وبگردی