آفتاب

ناآرامی های اوکراین به شرق این کشور کشیده شد

ناآرامی های اوکراین به شرق این کشور کشیده شد

مسکو- ایرنا- همزمان با کنترل مخالفان دولت اوکراین بر کی یف و شهرهای غربی آن، هزاران معترض در شهر خارکف واقع در شرق این کشور بعدازظهر امروز (یکشنبه) به خیابان ها ریختند.

به گزارش ایرنا به نقل از ایتارتاس، معترضان مخالف دولت اوکراین در حمایت از رویکرد اروپایی این کشور، در میدان آزادی شهر خارکف در مجاورت مرزهای روسیه تجمع کردند.

براساس این گزارش، صدها تن از معترضان حاضر در میدان آزادی شهر خارکف، ضمن استتار صورت خود با کلاه ایمنی، به چوب های بیس بال و باتوم مسلح بودند. همچنین شماری از معترضان با اسپری های رنگی، شعارهای ملی گرایانه روی تندیس لنین در میدان آزادی شهر خارکف نوشته اند و این در حالی است که صدها نیروی پلیس حاضر در محل، نظاره گر اعتراض های تظاهرکنندگان هستند.

پیش از ظهر امروز نیز شماری از معترضان مخالف دولت در خارکف قصد داشتند تندیس لنین در این شهر را به زیر بکشند اما شماری دیگر از مردم به ویژه کهنه سربازان جنگ جهانی دوم با تشکیل دیوار انسانی مانع از این اقدام شدند.

طرفداران الحاق به اتحادیه اروپا در اوکراین در ماه های اخیر چندبار برای پایین کشیدن چندین مجسمه لنین در این کشور اقدام کرده اند.

آنان برپایی تندیس های لنین در کشورشان را نشانه سلطه تاریخی روسیه می دانند و تلاش می کنند با به زیر کشیدن آنها، خشم خود را از این مساله نشان دهند.

نخستین تندیس لنین هشتم دسامبر سال گذشته میلادی و در گرماگرم دور نخست ناآرامی های این کشور توسط مخالفان معترض به وسیله چکش در کی یف پایتخت این کشور ساقط شد.

شهر خارکف در شهر اوکراین به دلیل حضور اکثریت روس تبار در آن، از جمله پایگاه های سیاسی ویکتور یانکوویچ رییس جمهوری این کشور بود. وی دیروز پس از ترک کی یف، به این شهر رفته و در آنجا مخفی شده است.

اروپام/518 ** 2023
کد N142645

وبگردی