آفتاب
گزارش خبری/

پشت پرده گسترش روابط اردن با رژیم صهیونیستی با وجود مخالفتهای مردمی

پشت پرده گسترش روابط اردن با رژیم صهیونیستی با وجود مخالفتهای مردمی

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل:بحث مربوط به عادی سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی و منطقه ای از جمله مواردی که با حساسیت بالایی دنبال می شود از جمله این موارد تلاشهای اردن برای افزایش مناسبات با رژیم صهیونیستی است.

اردن و رژیم صهیونیستی در سال 1994 به 46 سال حالت جنگ و صلح میان طرفین با امضای توافق وادی عربه پایان دادند و هدف از آن برقراری روابط تجاری و اقتصادی میان طرفین بود.

اردن اولین کشوری نبود که با رژیم صهیونیستی پیمان سازش امضا کرده بود، زیرا قبل از آن در سال 1979 مصر پیمان کمپ دیوید، در سال1991 کنفرانس مادرید با حضور طرفهای مورد منازعه اعراب و اسرائیل و در سال 1993 پیمان اسلو میان فلسطینی ها و این رژیم به امضا رسیده بود.

روزنامه القدس العربی در مطلبی درباره تلاشهای اردن و رژیم صهیونیستی برای عادی سازی آورده است: همزمان به سفرهای متوالی جان کری وزیر خارجه آمریکا به اردن و دیگر کشورهای عربی برای برقراری توافقنامه موسوم به تعیین چارچوب میان تشکیلات فلسطینی ها و اسرائیلی ها ملاحظه شده است که تلاشهایی برای ازسرگیری روابط اقتصادی میان اردن و اسرائیل انجام می شود.

اخیرا تلاشهای عادی سازی میان طرفین از طریق طرح و توافقات میان بخش خصوصی با تسهیلات بخش دولتی و حمایت رسمی پنهانی و نیز در برخی موارد در قالب رسمی و در چارچوب همکاری های زیست محیطی مشاهده شده است.

اخیرا دفاتر کاریابی، اردنی ها را به کار در داخل سرزمینهای اشغالی فلسطین با حقوق و مزایای عالی تشویق می کنند و دلالان یهودی به دنبال زمینهای اردنی های فلسطینی الاصل در داخل فلسطین اشغالی هستند.همچنین تلاشهایی برای وارد کردن میوه و سبزیجات از شهرک نشینان وجود دارد.همچنین اخباری درباره امضای توافق میان شرکتهای پتاس عربی و پرومین اردن با شرکت نوبل انرژی آمریکا در 19 نوامبر کنونی برای وارد کردن دو میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از میدان تامار فلسطین اشغالی به مدت پانزده سال و به ارزش771 میلیون دلار مخابره شده است.

 

القدس العربی می نویسد: منابع حزبی احتمال فشار آمریکا بر شرکت پتاس -که دولت اردن بخش عمده ای از سهام آن را در اختیار دارد- در عقد این توافق بعید ندانسته اند و هدف آمریکایی ها مقابله با انزوای بین المللی رژیم صهیونیستی پس از ادامه شهرک سازی های آن است.

این در حالی است که مسئولان شرکت پتاس اردن هر گونه تعامل با رژیم صهیونیستی را تکذیب کرده اند و بر این اعتقاد هستند که آنها فقط با شرکت آمریکایی تعامل دارند.

محمد المومنی وزیر امور اطلاع رسانی و ارتباطات اردنی نیز اعلام کرد: این توافق با نمایندگان رژیم اسرائیل با بخش خصوصی این رژیم امضا نشده است، بلکه میان شرکتهای اردنی و آمریکایی به امضا رسیده است و نیازی به ارائه آن به مجلس نمایندگان نداشته است.

مناف مجلی رئیس کمیته مقاومت در برابر عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی که یک تشکل غیر دولتی است در این باره گفت: این توافق باطل است و فقط برای امضا کنندگان آن دارای اعتبار است.ما تمام تلاش خود را برای لغو قرارداد مشکوک به کار خواهیم گرفت تا اردن بهای گلوله هایی که برادران فلسطینی ما را می کشد نپردازد.

القدس العربی در ادامه می نویسد: با وجود تلاش های ضد عادی سازی روابط اخیر دفاتر کاریابی  تلاشهای گسترده ای را برای کسب موافقتهای اولیه برای اعزام هزاران کارگر اردنی به شهر ایلات در فلسطین اشغالی که شهری گردشگری است به ویژه در بخش هتلداری و خدمات عمومی آغاز کرده اند.

علی السنید نماینده پارلمان اردن درباره تلاشهای عادی سازی گفت: تلاشهایی که برای عادی سازی میان دولت عبدالنسور و رژیم اسرائیل انجام می شود در راستای طرف هدفمند جان کری با هدف فراهم آوردن بستر اقتصادی برای حل مشکل فلسطین به زیان اردن و منافع عالی است.

وی دولت اردن را به شکست همه اقدامات نمایندگان پارلمان برای قطع روابط دیپلماتیک با رژیم اسرائیل و اخراج سفیر این رژیم از امان متهم کرد و افزود: این نشان دهنده آن است که دولت اردن در راستای طرح وطن جایگزین و نابودی حق بازگشت فلسطینی ها و برقراری صلح اقتصادی با اسرائیل حرکت می کند.

السنید درباره همکاری های اردن و رژیم صهیونیستی در زمینه طرحهای آبی و گازی تاکید کرد: هدف گسترش نفوذ اسرائیل و تقویت آن و سرسپرده کردن اردن است.آنها سعی دارند که به مردم اردن القا کنند که مقابله با رژیم صهیونیستی تبعات بدی برای اردنی ها به بار خواهد آورد.

وی درباره حجم مبادلات تجاری میان اردن و رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد: حجم تجاری به نفع رژیم اسرائیل است به گونه ای که حجم واردات اردن از رژیم صهیونیستی به مراتب بیشتر از صادرات به آن است.

القدس العربی در پایان می نویسد: طرحهایی از سوی فعالان مردمی برای راضی کردن تجار برای وارد کردن هویج از ترکیه و دیگر کشورها به جای خرید از اسرائیل و نیز میوه انبه وجود دارد.

 

کد N142321

وبگردی