آفتاب

برای تغییر کاربری راکتور اراک توافق می کنیم

برای تغییر کاربری راکتور اراک توافق می کنیم

خانه ملت نوشت:

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: از نظر مهندسی می توان با تغییراتی در طراحی و ساختار قلب راکتور اراک به توافق با گروه 1+5 دست یافت.

"جلیل جعفری بنه خلخال"ضمن مثبت ارزیابی کردن مذاکرات وین گفت: آنچه که در حال حاضر از نظر فنی روند مذاکرات را کند می کند، راکتور 40 مگاواتی اراک است که سوخت آن اورانیوم طبیعی و خنک کننده آن آب سنگین است.
به گفته این کارشناس مسائل هسته ای آب سنگین D2O ایزوتوپی از آب معمولی H2O است که در راکتورها و مصارف پزشکی کاربرد دارد.
وی افزود:در حال حاضر خواسته طرف مقابل این است که با توجه به کاربری دوگانه راکتور آب سنگین، ایران این راکتور را تعطیل کند و یا کاربری آن را تغییر دهد؛ هر چند جمهوری اسلامی هیچ گاه با نگاه مد نظر آنان دنبال ساخت راکتورنبوده است اما به جهت شرایط مذاکرات طرف مقابل اصرار بر تعطیلی این راکتور دارد.

مهم ترین بخش سخنان جعفری:
-به نظر می رسد کار کردن روی ایده تبدیل راکتور آب سنگین به آب سبک می تواند خوب باشد به طوری که خنک کننده راکتور، آب سبک و کند کننده آن، آب سنگین باشد. از این رو، از نظر مهندسی می توان با تغییراتی در طراحی و ساختار قلب نیروگاه به توافقی دست یافت.
-از نظر فنی مشکل دیگری در روند پیشرفت مذاکرات وجود ندارد و در صورتی که طرف مقابل حسن نیت نشان دهد و سنگ اندازی نکند، کاملا امکان رسیدن به توافق مرضی الطرفین وجود دارد.
-امکان اینکه ما در چارچوب معاهدات بین المللی بتوانیم از انرژی صلح آمیز هسته ای مثل تولید برق و رادیودارو برای مصارف پزشکی استفاده کنیم و دانشمندان ما به فعالیت خود ادامه دهند و طرف مقابل هم کاملا از فعالیت های جمهوری اسلامی ایران مطمئن شود و تحریم های ظالمانه علیه کشورمان برداشته شود، وجود دارد. نکته دیگر که در جریان این مذاکرات وجود دارد و مذاکره کنندگان کشورمان هم بر آن تاکید کرده اند،این است که هیچ موضوع و بحث دیگری مورد مذاکره قرار نگیرد.

-طرح هر گونه مسئله دیگر در جریان این مذاکرات به معنای نقض توافق ژنو است. بر اساس این توافقنامه هرگاه یکی از طرفین آن را نقض کند، طرف مقابل مجاز خواهد بود به شرایط قبل از توافقنامه برگردد. جمهوری اسلامی ایران در زمان سپری شده از توافق ژنو به صورت کاملا شفاف به تعهدات خود عمل کرده و این طرف مقابل به ویژه مقامات آمریکایی هستند که بعضا موضع گیری های غیر منطقی مطرح می کنند.

-وجدان های منصف دنیا حسن نیت و شفافیت عملکرد جمهوری اسلامی و نحوه رفتار آمریکا را می بینند و الان هم هر گونه تهدید ازسوی طرف مقابل به ضرر خود آنهاست و آمریکایی ها درصورت بروز هر گونه مشکل درجریان مذاکرات بایدمسوولیت آن را بپذیرند.


23231

 

کد N142078

وبگردی