آفتاب

شیمون پرز: حضرت موسی نخستین دموکرات جهان بود

شیمون پرز: حضرت موسی نخستین دموکرات جهان بود

ایسنا نوشت:

شیمون پرز، رئیس رژیم صهیونیستی، در گفتگویی مدعی شد حضرت موسی (ع) اولین دموکرات جهان بود.
شیمون پرز در گفت‌و‌گو با روزنامه آلمانی "زود دویچه" گفت: بر مبنای برداشت یهودیان همه انسان‌ها دموکرات‌اند، زیرا به هنگام تولد تصویری از آفریدگار خود هستند. (حضرت) موسی (ع) اولین دموکرات جهان بود.

شیمون پرز، که مسن‌ترین رئیس جهان است، گفت: این واقعیت را هیچ سیاستمداری نمی‌تواند تغییر دهد.

پرز در توضیح برداشت خود از ماهیت یهودی اسرائیل گفت: در یهودیت میان دین و ملت تفاوتی وجود ندارد. اگر در دین موضوع بر سر ایمان باشد، تضادی به وجود نمی‌آید اما نباید در این رابطه از دین سوءاستفاده شود. اگر دین به وسیله‌ای برای حفظ نظم کهنه تبدیل شود، باعث تنش و درگیری خواهد شد.

شیمون پرز ۹۱ ساله، در سال ۱۹۲۳ میلادی در لهستان به دنیا آمده و نهمین رئیس رژیم صهیونیستی است. او در ۱۵ ژوئیه ۲۰۰۷ در کنست (پارلمان اسرائیل)، به‌عنوان رئیس این رژیم سوگند یاد کرد.

از سوی دیگر آلمان و فرانسه فعالیت‌های خود را در حمایت از طرح صلح آمریکا برای پایان دادن به اختلافات میان اسرائیل و فلسطینیان و همچنین تشکیل کشور مستقل فلسطینیان افزایش داده‌اند.

جلسات مشورتی اعضای دولت آلمان و اسرائیل قرار است روزهای دوشنبه و سه شنبه (۵ و ۶ اسفند) در قدس برگزار شود.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، روز شنبه در سخنان هفتگی خود در آستانه سفر به سرزمین‌های اشغالی به همراه اعضای دولتش، بار دیگر طرفداری برلین از طرح تشکیل "دو کشور" همسایه اسرائیل و فلسطین را مورد تاکید قرار داد.

مرکل در این باره گفت: ما باید هر چه سریع‌تر به‌هدف تشکیل دو کشور همسایه اسرائیل و فلسطین دست یابیم.

صدراعظم آلمان با صراحت از اقدامات جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، در برقراری صلح در خاورمیانه حمایت کرد و خواستار دست‌یابی به تفاهمی موقت میان دولت اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین در این باره شد.

فرانسه نیز حمایت همه‌جانیه خود را از فعالیت‌های آمریکا برای حل صلح‌آمیز اختلافات موجود در خاورمیانه اعلام کرده است.

فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه، روز جمعه پس از دیدار و گفت‌و‌گو با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در پاریس، خواستار توافق میان دوطرف برمبنای قوانین بین المللی شد.

رئیس جمهوری فرانسه اعلام کرد که کشورش حاضر است کنفرانسی را در پاریس برای کمک به تشکیل کشور فلسطین تشکیل دهد. گفته می‌شود این کنفرانس وظیفه جمع‌آوری حمایت‌های اقتصادی و سیاسی برای تشکیل کشور فلسطین را بر عهده خواهد گرفت.

52261

کد N141987

وبگردی