آفتاب
در پاسخ به ایسنا

وزیر خارجه بلژیک: برای ممانعت از حضور مبارزان خارجی در سوریه تلاش می‌کنیم

وزیر خارجه بلژیک: برای ممانعت از حضور مبارزان خارجی در سوریه تلاش می‌کنیم

وزیر امور خارجه بلژیک پس از دیدار با محمدجواد ظریف در تهران بر لزوم تعقیب تروریست‌هایی که از اروپا راهی سوریه شده‌اند، تاکید کرد.

وزیر امور خارجه بلژیک پس از دیدار با محمدجواد ظریف در تهران بر لزوم تعقیب تروریست‌هایی که از اروپا راهی سوریه شده‌اند، تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، دیدیر ریندرز، معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه بلژیک که به منظور دیدار و گفت وگو با مقامات کشورمان به تهران سفر کرده در نشست مطبوعاتی مشترک خود با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با ابراز خرسندی از حضور در ایران و تقدیر از وزیر خارجه و رئیس‌جمهور کشورمان برای استقبال از هیات بلژیک با اشاره به اینکه ایران و بلژیک روابط دیرینه ای از قرن نوزدهم دارند افزود: ما توانستیم این روابط را در گذر زمان ادامه دهیم و درصدد گسترش روابط دوجانبه و همچنین روابط ایران و اتحادیه اروپا و جامعه بین‌الملل هستیم.

وزیر خارجه بلژیک گفت: از تماس های مکرر با ایران و همچنین اقدامات ایران در میزبانی تعداد زیادی از پناهندگان افغان و مبارزه علیه قاچاق مواد مخدر ابراز خرسندی می کنیم.

وی اضافه کرد: هدف ما این است که بتوانیم مجددا روابط حاکی از اعتماد را ایجاد کنیم و از طریق مذاکرات و توافقاتی که بتوانیم در بحث هسته‌ای در ماه ژوئیه به دست بیاوریم به یک توافق نهایی و شفاف برسیم که بتواند بین ایران و جامعه بین‌الملل اعتمادبرانگیز باشد.

دیدیر ریندرز با تاکید بر نقش ایران در مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی و از قطعنامه اخیر شورای امنیت سازمان ملل در بحث سوریه و در زمینه رفع محاصره از برخی شهرها ابراز خرسندی کرد.

وی با بیان اینکه بلژیک و اتحادیه اروپا خواستار این بودند که ایران در سلسله مذاکرات ژنو درباره سوریه حضور داشته باشد گفت: ایران می‌تواند به طور رسمی در دستیابی به راه‌حل سیاسی به بحران سوریه مشارکت کند.

ریندرز به موضوعات حقوق بشری اشاره کرد و گفت: در این زمینه مشکل مجازات مرگ، نقش زنان و آزادی بیان را مطرح کرده ایم. می خواهیم گفت وگوی باز داشته باشیم. ما خواستار گفت‌وگوهای بین ایران و اتحادیه اروپا در زمینه حقوق بشر هستیم.

وزیر خارجه بلژیک با اشاره به سفر کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که قرار است 18 اسفند به تهران بیاید گفت: امیدوارم فرستاده ویژه حقوق بشر نیز بتواند در ایران حضور داشته باشد.

وی به سفر برخی از همکاران اروپایی‌اش به تهران در هفته‌های آینده اشاره کرد که در راستای ایجاد روابط مستحکم با ایران صورت می‌گیرد و افزود: بلژیک از وجهه خوبی در ایران برخوردار است و گفت وگوهای صریحی با وزیر خارجه ایران داشتم. امیدواریم بتوانیم گفت‌وگوهای خوبی در مباحث مختلف از جمله حقوق بشر برگزار کنیم و مشکلاتی که گاهی وجود دارد را برطرف کنیم.

وزیر خارجه بلژیک با بیان اینکه گفت‌وگوهایش با ظریف صادقانه و صریح بود، تشریح نقطه‌نظرات برای پارلمان را هم در ایران و هم در بلژیک کاری دشوار خواند.

به گزارش ایسنا، وی در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی از نزدیکی تهران و بروکسل با بیان اینکه ما در زمینه روابط دوجانبه درصدد مستحکم‌تر کردن روابط هستیم گفت: اگر توافق در بحث هسته‌ای ایران حاصل شود فرصت‌های زیادی را پیش رو داریم که مناسبات در زمینه‌های دیگر از جمله بحث حقوق بشر و مباحث اقتصادی گسترش یابد.

ریندرز گفت که از ظریف برای سفر به بروکسل دعوت کرده است و تاکید کرد: ما می‌خواهیم روابط دوجانبه مستحکمی بین دو کشور ایجاد کنیم.

وزیر خارجه بلژیک در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه با توجه به ورود تروریست هایی از اروپا به سوریه آیا اتحادیه اروپا برنامه ای برای ممانعت از تروریست‌ها برای ورود به سوریه دارد، خاطرنشان کرد: ما در تلاش هستیم که اقداماتی را برای ممانعت از حضور مبارزان خارجی در سوریه انجام دهیم. اما محدود کردن ترددها کاری دشوار است. در تلاشیم که این افراد را بشناسیم و تعقیب کنیم زیرا این باعث دل‌مشغولی ما است چون تعدادی از جوانان به افرادی افراطی تبدیل شده و در این جنگ داخلی و خشونت‌های شنیع حضور دارند که بازگشت آنها نه‌تنها خطری برای کشور ما بلکه برای جامعه بین‌المللی ایجاد می‌کند.

وی اضافه کرد: ما باید در سطح اتحادیه اروپا و سایر کشورهای خارج از این اتحادیه اطلاعات خود را مبادله کنیم تا بتوانیم این افراد را مورد پیگرد قرار دهیم.

وی با بیان اینکه باید برای یافتن راه‌حل سیاسی برای حل بحران سوریه تلاش کرد افزود: راه‌حل نظامی کارگشا نخواهد بود. مبارزان خارجی که به سوریه می‌روند می‌توانند خطری برای شهروندان اروپایی و سایر جهان ایجاد کنند.

انتهای پیام

کد N141977

وبگردی