آفتاب

ژاپن قانون ممنوعیت صادرات تسلیحات را لغو می‌کند

ژاپن قانون ممنوعیت صادرات تسلیحات را لغو می‌کند

یک منبع خبری اعلام کرد، ژاپن خطی مشی‌های جدیدی را تدوین کرده تا چند دهه ممنوعیت صادرات سلاح در این کشور را از میان بردارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، یک منبع خبری آگاه در ژاپن اعلام کرد: توکیو در حال تجدیدنظر در مساله ممنوعیت صادرات سلاح کشور در راستای راهبرد امنیتی جدید شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن است.

شینزو آبه که برای دومین بار نخست‌وزیر ژاپن شده و در حال حاضر از محبوبیت عمومی خوبی برخوردار است، اظهار کرده که ژاپن نیاز به یک ارتش قدرتمندتر دارد تا با محیط امنیتی تهدیدآمیز جدید که شامل رویکرد جسورانه‌تر چین و پیش‌بینی ناپذیری کره شمالی است، مقابله کند.

مساله تجدیدنظر ژاپن در راهبرد امنیتی موجب انتقادات چین و کره شمالی که هنوز کامشان از جنگ طلبی‌های ژاپن در جنگ جهانی دوم تلخ است، شده است. پکن و سئول همچنین با ژاپن بر سر برخی جزایر مناقشه‌ ارضی دارند.

ژاپن در سال 1967 سه اصل را بر صادرات سلاح خود اعمال کرد که شامل ممنوعیت فروش سلاح به کشورهای دارای دولت‌های کمونیستی، کشورهای درگیر در جنگ‌های بین‌المللی و کشورهای تحریم شده از سوی سازمان ملل بودند. اما با گذشت زمان این قوانین تقریبا موجب ممنوعیت کامل صادرات سلاح ژاپن به جز معدود موارد استثنایی شد و حتی موجب شد ژاپن در زمینه توسعه و تولید تسلیحات با هیچ کشوری به جز آمریکا همکاری نکند.

این منبع آگاه به رویترز گفت: بر اساس خط مش‌های جدید در ژاپن اگر که صادرات سلاح در جهت خدمت به ماموریت‌های صلح‌آمیز بوده و یا توسعه مشترک سلاح در جهت تقویت امنیت ملی باشد، این صادرات پس از بررسی‌های دقیق تصویب خواهد شد.

این اصول تدوین شده مساله ممنوعیت صادرات سلاح به دولت‌های درگیر در منازعات بین‌المللی را حذف کرده است.

روزنامه آساهی شیمبون ژاپن امروز (یکشنبه) گزارش داد، هدف از حذف این بند هموار کردن راه برای فروش سلاح به طرف‌هایی نظیر اسرائیل است که سال گذشته میلادی جنگنده‌های F-35 شرکت لاکهید مارتین آمریکا را که دارای قطعات ژاپنی بودند، وارد کرد.

انتهای پیام

کد N141497

وبگردی