آفتاب

شکایت زندانیان سابق گوانتانامو از آمریکا

شکایت زندانیان سابق گوانتانامو از آمریکا

پنج تن از زندانیان سابق زندان گوانتانامو برای سال‌ها ‌آزار و اذیت جنسی، روحی و فیزیکی در این زندان آمریکایی که بدون اتهام یا محاکمه در آنجا بازداشت بودند، به دنبال دریافت غرامت هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز، این افراد از ترکیه، ازبکستان و الجزایر که هم‌اکنون در کشورهای دیگری ساکن هستند، در یکی از دادگاه‌های تجدیدنظر آمریکا اعلام کردند، ابتدا در افغانستان و سپس در زندان گوانتانامو مورد آزار جنسی و ضرب و شتم قرار گرفته و مقامات آنها را وادار کردند تا برهنه شوند.

قضات در چند هفته آتی حکم خود را صادر خواهند کرد اما دیوید تاتل، یکی از قضات گفت: مقام‌های مدنی و ارتش در پنتاگون در انجام وظایفشان ناکام مانده‌اند. وظیفه آنها حفاظت زندانیان از ‌آزار و اذیت است اما آنها در این کار شکست خوردند.

راسل کوهن، وکیل این پنج زندانی سابق در این دادخواست گفت: این پنج زندانی از نخستین ساعات تعاملشان با سربازان آمریکایی و بازجوها توسط سربازان آمریکایی و غیرنظامیان تحت فرمان مقامات پنتاگون مورد آزار و اذیت‌های فیزیکی، روحی و مذهبی قرار گرفتند.

وی در ادامه این دادخواست افزود: سه تن از این افراد پس از آنکه آزادی آنها مسجل شد، دو سال بیشتر در زندان گوانتانامو ماندند و باز هم از تاثیرات فیزیکی و روحی بازداشتشان، آزار و اذیت‌ها و شکنجه‌ها و ننگ بازداشت در زندان گوانتانامو رنج بردند.

کوهن ادامه داد: این شاکیان در معرض انواع آزار و اذیت مذهبی و فرهنگی قرار گرفتند که شامل مصادره قرآن‌هایشان نیز می‌شود.

شایانا کادیدال، وکیل پایه یک دادگستری در مرکز حقوق قانونی گفت، زندگی این افراد به طرز غیرقابل جبرانی خدشه‌دار شده است.

وی افزود: دولت آمریکا اذعان می‌کند که آنها اشتباها سال‌ها زندانی شده‌اند اما همچنان از پرداخت غرامت و کمک به آنها برای بازسازی زندگی‌شان امتناع می‌کند. زندان گوانتانامو یک روز بسته می‌شود اما مادامی که دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا از عذرخواهی برای اتفاق‌های افتاده در این زندان امتناع می‌کند، این افراد همیشه عذاب‌ها و ترس‌هایشان را با خود همراه دارند.

انتهای پیام

کد N141494

وبگردی