آفتاب

کمک چین به تکمیل روند گذار سیاسی و توسعه افغانستان/ تاکید کرزای بر گسترش روابط با پکن

کمک چین به تکمیل روند گذار سیاسی و توسعه افغانستان/ تاکید کرزای بر گسترش روابط با پکن

وزیر امور خارجه چین گفت: پکن امیدوار است تا شاهد تکمیل گذار سیاسی و اقتصادی و دستیابی به صلح سیاسی و احیای اقتصاد در افغانستان باشد و چین آماده است تا نقش سازنده‌ای در این روند ایفا کند.

وزیر امور خارجه چین گفت: پکن امیدوار است تا شاهد تکمیل گذار سیاسی و اقتصادی و دستیابی به صلح سیاسی و احیای اقتصاد در افغانستان باشد و چین آماده است تا نقش سازنده‌ای در این روند ایفا کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ به نقل از خبرگزاری شینهوا، "وانگ یی"، وزیر امور خارجه چین در نشستی که با " احمد عثمانی" همتای افغان خود داشت، گفت: در راستای تحکیم روابط استراتژیک دو جانبه پکن و کابل باید در پنج زمینه همکاری و تبادلات خود را تقویت کنند.

وی افزود: اول، هر دو طرف باید جریان تبادلات عالی رتبه را حفظ کرده، همکاری نزدیکی با یکدیگر داشته باشند تا برای نشست رهبرانشان در سال جاری میلادی آماده شوند و در چهارمین کنفرانس وزرای امور خارجه روند استانبول در افغانستان که برای اوت سال جاری میلادی در چین برنامه‌ریزی شده موفق شوند. دوم، هر دو طرف تعدادی مراسم فرهنگی به منظور تقویت تبادلات و همکاری‌های آموزشی میان جوانانشان در مراسم شصتمین سالروز روابط دو جانبه برگزار خواهند کرد. سوم، چین کمک بیشتری را برای افغانستان در راستای تلاش‌هایش برای تحول اقتصادی و بهبود وضعیت زندگی مردمش اختصاص می‌دهد. چین در پروژه‌های زیربنایی از جمله ساخت ساختمان‌ها در دانشگاه کابل کمک کرده و کشاورزی ماشینی و کلاس‌های آموزشی برای تکنسین‌های افغان را پیشنهاد می‌دهد. چهارم، هر دو طرف همکاری‌های تجاری را به منظور منافع مشترک افزایش خواهند داد. دولت چین از شرکت‌های چینی حمایت کرده و آن‌ها را تشویق به سرمایه‌گذاری در افغانستان می‌کند تا در زمینه‌های تجارت، انرژی و دیگر حوزه‌های همکاری خود با کابل را تقویت کند. پنجم، هر دو طرف باید همکاری‌های خود در مسائل امنیتی و مبارزه با جرایم فراملیتی و فعالیت‌های تروریستی تقویت کنند.

عثمانی نیز به نوبه خود گفت: افغانستان همیشه یک همسایه و یک شریک خوب برای چین خواهد بوده و این کشور به دنبال تقویت همکاری‌ها با پکن در حوزه‌های کشاورزی، معدن و حمل و نقل است و تمایل دارد تا میزان تجارت دو جانبه را افزایش دهد.

وی گفت: افغانستان قادر است تا موفقیت‌ گذارهای کنونی‌اش را تضمین کند و مطمئن است که چهارمین نشست وزرای امور خارجه روند استانبول موفقیت آمیز خواهد بود.

در همین حال حامد کرزای، رئیس جمهوری افغانستان نیز گفت، مهم نیست که چه اتفاقی در وضعیت ساسی کابل می‌افتد اما سیاست کشورش برای حفظ روابط مناسب و تعمیق همکاری‌های دو جانبه با چین هرگز تغییر نمی‌کند.

کرزای در نشستی به وزیر امور خارجه چین گفت: دولت و مردم افغانستان از رشد و تعمیق سریع روابط با پکن در چند سال اخیر بسیار راضی هستند.

وانگ یی در نشست جداگانه‌ای با رنگین دادفر اسپانتا، مشاور امنیت ملی کرزای گفت، همکاری امنیتی در راستای منافع مشترک چین و افغانستان پیش می‌رود و این مساله بخش مهمی از همکاری‌های استراتژیک میان پکن و کابل است.

وی افزود: چین با قاطعیت از افغانستان حمایت می‌کند تا به یک گذار راحت دست یابد و امیدوار است انتخابات ریاست جمهوری این کشور طبق برنامه و بی‌دردسر پیش رود. چین تمایل دارد تا ارتباط نزدیک با افغانستان را حفظ و برای تسهیل سازش سیاسی افغانستان همکاری کند.

رئیس جمهوری افغانستان عنوان کرد که سیاست کشورش در قبال چین که بر پایه روابط خوب و گسترش همکاری منفعت زای دو جانبه است، تغییر نخواهد کرد.

حامد کرزای تصریح کرد که دولت و ملت افغانستان از رشد و تعمیم روابط با چین در سال‌های اخیر رضایت دارند.

وانگ همچنین تصریح کرد که چین سیاست خود در قبال افغانستان مبنی بر حمایت از مصالحه سیاسی را ادامه خواهد داد.

انتهای پیام

کد N141482

وبگردی