آفتاب

نقشه‌های "جدایی‌طلبانه" برای کالیفرنیا

نقشه‌های "جدایی‌طلبانه" برای کالیفرنیا

"یک سرمایه‌گذار آمریکایی قصد دارد "ایالت طلایی" آمریکا را به شش بخش تقسیم کند. اداره‌ شهرسازی کالیفرنیا، نخستین مجوز اجرای این طرح را صادر کرده است. در این تقسیم‌بندی، قرار است "مرزهای تاریخی" در نظر گرفته ‌شود."

"یک سرمایه‌گذار آمریکایی قصد دارد "ایالت طلایی" آمریکا را به شش بخش تقسیم کند. اداره‌ شهرسازی کالیفرنیا، نخستین مجوز اجرای این طرح را صادر کرده است. در این تقسیم‌بندی، قرار است "مرزهای تاریخی" در نظر گرفته ‌شود."

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از دویچه‌وله، کالیفرنیا، ایالتی در غرب آمریکاست که با حدود ۳۸ میلیون نفر، پرجمعیت‌ترین ایالت این کشور را تشکیل می‌دهد. این ایالت از منابع طبیعی، چشم‌اندازهای زیبا، پارک‌ها و جنگل‌های ملی فراوانی برخوردار است. پارک یوسیمیتی که در سال ۱۸۹۰ تاسیس شده، یکی از پارک‌های طبیعی ایالت است که عنوان "میراث طبیعی" یونسکو را نیز یدک می‌کشد. روزانه، بیش از ۱۵ هزار تن از این پارک که مساحتش حدود ۳ هزار کیلومتر مربع است، بازدید می‌کنند.

در این ایالت خوش آب و هوا که در کرانه‌ اقیانوس آرام واقع شده است، مهم‌ترین شرکت‌های صنعت فن‌آوری اطلاعات و رایانه‌ای مانند گوگل، یاهو و اپل فعالیت می‌کنند. کالیفرنیا، به تنهایی در دهمین رده‌ اقتصاد جهان قرار دارد.

کارزاری علیه یک‌پارچگی

تیم دراپر، یکی از کلان سرمایه‌گذاران آمریکایی، در حال حاضر کارزاری علیه این ایالت ثروتمند، برای تقسیم آن به‌راه انداخته است و قصد دارد، این سرزمین یک‌پارچه را "تجزیه" کند. او معتقد است که کالیفرنیا، با ترکیب کنونی، "بیش از اندازه بزرگ است که بتوان از منابع آن حداکثر استفاده‌ را برد." او پیشنهاد می‌کند که مسئولان این ایالت را به شش بخش تقسیم کنند تا هم اداره‌ آن ساده تر شود و هم سرمایه‌گذاران از ِقبَل آن سود بیشتری کسب کنند. تیم دراپر، رعایت "مرزهای تاریخی" را، پایه‌ی اصلی این تقسیم‌بندی می‌داند.

ادارات دولتی کالیفرنیا، پس از بررسی طرح دراپر، مجوز تشکیل نهادی که به این برنامه جامه‌ی عمل بپوشاند، صادر کرده‌اند: اگر این کلان سرمایه‌گذار و همکارانش بتوانند تا نوامبر ۲۰۱۴، نزدیک ۸۰۸ هزار امضا گردآوری کنند، گام نخست برای تقسیم ایالت‌ کالیفرنیا برداشته شده است.

جغرافیای کالیفرنیای آینده

طبق نقشه‌ی دراپر، منطقه‌ی "سیلیکون ولی" این ایالت که قسمت جنوبی کلان شهر سانفرانسیسکو و سن خوزه را دربر می‌گیرد، با حفظ سانفرانسیسکو یک ایالت مستقل خواهد شد و استان‌های دیگر، نام‌های "کالیفرنیای جنوبی" با حفظ سن دیاگو، "کالیفرنیای غربی" با شهر لس آنجلس، عنوان خواهند گرفت. "کالیفرنیای مرکزی" و "کالیفرنیای شمالی"، دو ایالت‌ باقیمانده را تشکیل خواهند داد. ایالت ششم، قرار است بخش اعظم "منطقه‌ی جفرسون" در شمال این ایالترا شامل شود.

تیم دراپر، تا کنون برای تاسیس ۴۰۰ شرکت جدید، از جمله شرکت خدماتی تلفن اسکایپ، با سرمایه‌گذاران دیگر همکاری کرده و همواره در فعالیت‌های اقتصادی خود موفق بوده است.

انتهای پیام

کد N141470

وبگردی