آفتاب
رییس گروه دوستی پارلمان ایران و انگلستان:

اگر زبان بریتانیا زبان تکریم باشد، شاهد ارتقای سطح روابط دیپلماتیک دو کشور خواهیم بود

اگر زبان بریتانیا زبان تکریم باشد، شاهد ارتقای سطح روابط دیپلماتیک دو کشور خواهیم بود

رییس گروه دوستی پارلمان ایران و انگلستان گفت: روابط بین دو کشور ایران و انگلستان گذشته خوبی را تجربه نکرده است و تجارب گذشته می‌تواند روابط بهتری را برای این دو کشور رقم بزند.

عباسعلی منصوری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه اصفهان، در خصوص سفر جک استراو"وزیر امور خارجه سابق انگلستان" به ایران اظهارکرد: به‌ دلیل دخالت‌های انگلستان قبل از انقلاب در امور کشور ما، گذشته روابط دو کشور افتخار‌آمیز نبوده، البته نباید به گونه‌ای باشد که در گذشته زندگی کنیم.

وی ادامه داد: انگلستان حتماً باید در دیدگاهش تجدید نظر کند و بداند با یک کشور مستقل و دارای ظرفیت‌های بسیار بالا روبه‌رو است و چنانچه این کشور به ارزش‌های ما احترام بگذارد و با زبان تکریم با ایرانیان سخن بگوید ایران نیز مشکلی در ادامه روابط نخواهد داشت و ما با تمام کشور‌ها جز رژیم صهیونیستی، خط قرمز دیگری نداریم.

رییس گروه دوستی پارلمان ایران و انگلستان با اشاره به اینکه ظرفیت‌های موجود در برقراری روابط بین دو کشور ایران و انگلستان زیاد است، افزود: در خصوص روابط بین این دو کشور گذشته خوبی را تجربه نکردیم و تجارب گذشته می‌تواند برای روابط بهتر کمک کند.

منصوری با اشاره به اینکه روابط دو کشور ایران و انگلستان دیگر به دو سال پیش بر نخواهد گشت، تصریح‌کرد: در حال حاضر با باز شدن فضای روابط، فکر نمی‌کنم طرفین بخواهند به روابط دو سال پیش برگردند چون آن اتفاقات برای هیچ کدام از طرفین سودی نداشته است و اعتقاد دارم روابط دو کشور ایران و انگلستان بهبود خواهد یافت.

وی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه آیا هیئت مجلس ایران سفری به انگلستان خواهد داشت؟ گفت: هیئت انگلیسی در خواست سفر هیئت نمایندگان ایران به انگلستان را کتبی به وزارت خارجه تقدیم کرده‌ و از نمایندگان مجلس ایران دعوت به عمل آمده‌ که در تابستان آینده سفری به انگلستان داشته باشد.

منصوری در رابطه با درخواست هیئت پارلمان انگلستان مبنی بر سفر هیئت نمایندگان مجلس ایران به انگلستان خاطر نشان‌کرد: اگر این درخواست در کمیته سفر‌های خارجی مجلس به تصویب برسد هیئتی از نمایندگان مجلس ایران در تابستان سال 1393 به انگلستان سفر خواهد کرد.

نماینده مردم آران، بیدگل و کاشان در مجلس شورای اسلامی در خصوص احتمال بالا رفتن سطح روابط دیپلماتیک بین دو کشور ایران و انگلستان یادآور شد: ایران به دنبال این است که منافع مشترک با انگلستان داشته باشد و اگر شان نظام حفظ شده و همچنین زبان بریتانیایی‌ها زبان تکریم و احترام باشد این روابط می‌تواند تا سطح سفیر نیز ارتقا پیدا کند و اگر این اتفاقات رخ دهد، می‌توانیم در سال 93 شاهد ارتقای سطح روابط دیپلماتیک بین ایران و بریتانیا باشیم.

منصوری با اشاره به اینکه ایران مشکلی برای ارتقا سطح روابط دیپلماتیک با انگلستان ندارد، افزود: بالا بردن سطح روابط دیپلماتیک در اختیار وزارت خارجه است، اما به نظر من در قطع روابط دو طرف سودی نخواهند برد و طرفین نیزعزمشان بر کاردار مقیم است و فکر می‌کنم ظرف سه ماه آینده این امر نیز رخ خواهد داد.

رییس گروه دوستی پارلمان ایران و انگلستان در پایان با اشاره به اینکه انگلستان نمی‌تواند از نقش تعیین کننده ایران در منطقه به سادگی گذر کند، ادامه داد: در موضوع سوریه چون ایران حضور نداشت مذاکرات به نتیجه‌ای نرسید و طبیعی است که در کشور‌های عراق، سوریه و افغانستان کلید فتح بسیاری از مذاکرات در جیب ایران است و چنانچه ایران در مذاکرات حضور نداشته باشد، پازل‌شان هرگز تکمیل نخواهد شد.

انتهای پیام

کد N141426

وبگردی