آفتاب

اموال و دارایی های مشمول مالیات بر ارث مشخص شد

اموال و دارایی های مشمول مالیات بر ارث مشخص شد

تهران - ایرنا - نمایندگان مجلس شورای اسلامی نرخ مالیات اموال و دارایی هایی که در نتیجه فوت شخص انتقال می یابد را تعیین کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز (یکشنبه) بند 2 لایحه یک فوریتی اصلاح قانون مالیات های مستقیم را تصویب کردند و براساس آن میزان نرخ مالیات بر ارث اموال به جا مانده از متوفیان را تعیین کردند.

براین اساس، نرخ مالیات نسبت به سپرده های بانکی، اوراق مشارکت و سایر اوراق بهادار و همچنین سود سهام و سهم الشرکه تا تاریخ ثبت انتقال به نام وراث و یا پرداخت و تحویل به آنها سه درصد خواهد بود.

نمایندگان همچنین نرخ مالیات نسبت به سهام و سهم الشرکه و حق تقدم آنها را یک و نیم برابر نرخ های مذکور در ماده 143 قانون مالیات های مستقیم تعیین کردند که طبق مقررات مذکور این نرخ در تاریخ ثبت انتقال به نام وراث اعمال خواهد شد.

همچنین نرخ مالیات نسبت به حق الامتیاز و سایر اموال و حقوق مالی که در بندهای مذکور در تبصره 1 ماده 143 قانون مالیات های مستقیم به آنها تصریح نشده است، به نرخ 10 درصد ارزش روز در تاریخ تحویل یا ثبت انتقال به نام وراث محاسبه می شود.

با رای نمایندگان نرخ مالیات بر ارث نسبت به انواع وسایل نقلیه موتوری، زمینی، دریایی و هوایی به نرخ دو درصد بهای اعلامی توسط سازمان امور مالیاتی کشور در تاریخ ثبت انتقال به نام وراث خواهد بود.

نمایندگان همچنین مقرر کردند نرخ مالیات بر ارث نسبت به املاک و حق واگذاری محل یک و نیم برابر نرخ های مذکور در ماده 59 این قانون به ماخذ ارزش معاملاتی املاک و یا به ماخذ ارزش روز حق واگذاری حسب مورد محاسبه گردد.

نمایندگان در ادامه درباره اموال و دارایی های متعلق به متوفی ایرانی که در خارج از کشور فوت کرده تصمیم گرفتند که نرخ مالیات آن پس از کسر مالیات بر ارثی که به دولت محل وقوع اموال و دارایی ها پرداخت شده، به نرخ 10 درصد ارزش ماترک که ماخذ محاسبه مالیات بر ارث در کشور محل وقوع مال قرار گرفته محاسبه می شود.

در صورت عدم شمول مالیات بر ارث در کشور مزبور این نرخ به ماخذ ارزش روز انتقال یافته و یا به نام وراث تحویل می شود.

براساس تبصره 1 این بند نرخ های مذکور در این ماده مربوط به وراث طبقه اول است و در صورتی که وراث طبقات دوم و سوم باشند نرخ های مذکور در این ماده به ترتیب دو و چهار برابر خواهد شد.

همچنین براساس تبصره 2 در صورتی که متوفی و وراث تبعه خارجی باشند اموال و دارایی های متوفی که در ایران واقع است مشمول مالیات بر ارث وراث طبقه اول خواهد بود.

براساس تبصره 3 این بند در مواردی که وراث سهم خود از اموال موضوع بندهای 2، 4 و 5 این ماده را که مربوط به سهام و سهم الشرکه، انواع وسایل نقلیه و املاک است را به اشخاص ثالث و یا وراث دیگر انتقال دهند علاوه بر مالیات بر ارث مشمول مالیات طبق مقررات فصول مربوط خواهند بود.

نمایندگان همچنین با تصویب تبصره 4 این بند مقرر کردند که حقوق ناشی از عقود اجاره به شرط تملیک با بانک ها و سایر نهادهای مالی و اعتباری نسبت به عرصه و اعیان املاک براساس ارزش معاملاتی در تاریخ ثبت انتقال به نام وراث محاسبه شود.

در جریان بررسی این بند «نادر قاضی پور» خواستار ارجاع قانون مالیات های مستقیم در کمیسیون شد تا با سیاست های اقتصاد مقاومتی هماهنگ شده و بعد از اعمال نظرات رهبر معظم انقلاب و کمیسیون ها به صورت قانون جامعی در صحن مطرح شود که «محمدحسن ابوترابی فرد» گفت که قانون مالیات های مستقیم با توجه به سیاست های اقتصاد مقاومتی و مسیر قطع رابطه هزینه های جاری با درآمدهای نفتی اصلاح و مورد مذاکره قرار گرفته است. ضمن این که ارجاع به کمیسیون ها در اختیار هیات رییسه نیست و نمایندگان می توانند در این خصوص پیشنهاداتی ارائه کنند.

سیام(3)1535**9132**2021
کد N141213

وبگردی