آفتاب

دلایل غیبت ناطق نوری در اجلاس بین المللی تهران

دلایل غیبت ناطق نوری در اجلاس بین المللی تهران

تهران - ایرنا - غیبت حجت الاسلام علی اکبر ناطق نوری از بنیانگذاران اتحادیه مجالس کشورهای اسلامی در نهمین نشست این اجلاس در تهران، گمانه زنی هایی را در بین رسانه ها به همراه داشت که سرانجام مشاور رییس مجلس علت آن را رسانه ای کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، ناطق نوری به عنوان رییس مجلس شورای اسلامی در دوره پنجم از بنیانگذاران اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی به شمار می رود که نهمین نشست این اتحادیه هفته گذشته به میزبانی جمهوری اسلامی ایران در تهران برگزار شد.

پیش از برگزاری این اجلاس، دست اندرکاران برگزاری آن از جمله کاظم جلالی سخنگوی اجلاس از ناطق نوری به عنوان یکی از مهمانان روز افتتاحیه اجلاس نام بردند، اما در روز افتتاحیه، غیبت ناطق نوری از نگاه رسانه ها پنهان نماند.

سه روز پس از پایان این اجلاس در تهران، «حسین شیخ الاسلام» مشاور رییس مجلس شورای اسلامی شنبه شب در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین و در پاسخ به سوالی در این رابطه، علت غیبت ناطق نوری در این رویداد را اعلام کرد.

شیخ الاسلام به سخنرانی ناطق نوری در هفتمین اجلاس این اتحادیه در اندونزی اشاره کرد و گفت: هرچند در اساسنامه اتحادیه قید نشده اما ناطق نوری همیشه به عنوان یکی از پایه گذاران اتحادیه به اجلاس های دوره ای آن دعوت می شد.

وی افزود: سخنرانی ناطق نوری در اجلاس اندونزی با چالش جدی رو به رو شد و برخی کشورهای عربی عضو اتحادیه به آن واکنش نشان داده و جلسه را ترک کردند.

شیخ الاسلام ادامه داد: سخنان وی یا خوب فهمیده نشد یا آنان از ته قلب به وی اعتراض داشتند.

مشاور رییس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در اجلاس سودان مقرر شد تا در اجلاس تهران برای ناطق نوری هم دعوت نامه ارسال شود اما از آنجا که در کمیته اجرایی اجلاس اندونزی مصوب شده بود که سخنرانی ها در اجلاس باید با تصویب کمیته اجرایی صورت گیرد، ایشان از سخنرانی منع شد.

شیخ الاسلام یادآور شد: در جریان تماس های تلفنی لاریجانی با مسوولان مجالس کشورهای اسلامی برای دعوت به اجلاس تهران،کشورهای حاشیه خلیج فارس رسماً و علناً گفتند که در صورت سخنرانی ناطق نوری جلسه را در اعتراض ترک می کنیم.

وی افزود: این موضوع به صورت سربسته با آقای لاریجانی در میان گذاشته شده بود اما در جلسات دیگر به طور صریح به دبیرخانه اتحادیه اعلام شد.

مشاور رییس مجلس اظهار داشت: به همین خاطر مجلس برنامه ای ترتیب داد تا از بنیانگذاران اتحادیه به مناسبت پانزدهمین سالگرد تاسیس آن تقدیر شود و از آقای ناطق نوری نیز دعوت به عمل آید تا در این مراسم سخنرانی کند.

وی افزود: هرچند قرار بود روسای سابق اتحادیه و دبیر کل قبلی آن نیز در این ضیافت شام حضور یابند اما در نهایت آقای ناطق نوری حضور در مراسم افتتاحیه و این ضیافت را نپذیرفت.

سیام**2025**1058**1535
کد N141202

وبگردی