آفتاب

کره جنوبی یک دیپلمات ارشد ژاپن را احضار کرد

کره جنوبی یک دیپلمات ارشد ژاپن را احضار کرد

تهران-ایرنا- درپی اعتراض شدید کره جنوبی به برگزاری یک گردهمایی با حضور مقام ژاپنی در حمایت از تملک جزایر مورد مناقشه با این کشور ، یک دیپلمات ارشد ژاپن به وزارت خارجه کره جنوبی احضار شد.

خبرگزاری شین هوا از سئول به نقل از خبرگزاری ˈیونهاپˈ گزارش داد: ˈلی سانگ دئوکˈ مدیرکل امور شمال شرق آسیا در وزارت خارجه کره جنوبی با احضار ˈهیساشی میچیگامیˈ یک مقام ارشد سفارت ژاپن در ˈسئولˈ پایتخت کره جنوبی، مراتب اعتراض کشورش را به این اقدام اعلام کرد.

لی گفت که ادعاهای ارضی ژاپن درقبال جزایر مورد مناقشه که در کره جنوبی ˈدوکدوˈ خوانده شده و ژاپنی ها آن را ˈتاکاشیماˈ می نامند، به منزله رد سابقه تاریخی این منطقه است.

این اعتراض پس از آن صورت گرفته است که دولت منطقه ˈشیمانهˈ ژاپن مراسم سالانه موسوم به ˈروز تاکاشیماˈ را که اولین بار در سال 2006 میلادی ازسوی دولت منطقه یی برای تاکید بر ادعای مالکیت براین جزایر ازسوی این کشور ترتیب داده شده بود، برگزار کرد و ˈشینزو آبهˈ نخست وزیر ژاپن نیز دومین سال متوالی است که یکی از مقامات کابینه اش را برای شرکت در این مراسم می فرستد.

جزایر تاکاشیما هم اکنون در کنترل کره جنوبی است اما ژاپن می گوید که این کشور به طور غیرقانونی این جزایر را تصرف کرده است.

روابط بین کره جنوبی و ژاپن از زمان نخست وزیری ˈآبهˈ در دسامبر(آذر) سال 2012 میلادی روبه تیرگی نهاده است. نخست وزیر ژاپن اخیرا با بازدید از معبد ˈیاسوکانیˈ که کشورهای آسیایی همسایه این کشور آن را محل دفن جنایتکاران جنگ جهانی دوم تلقی می کنند، خشم آنان را برانگیخت.

آساق 1450**1392
کد N140732

وبگردی