آفتاب
روزنامه صباح :

ترکیه دل به خرید گاز ارزان از عراق بسته است

ترکیه دل به خرید گاز ارزان از عراق بسته است

آنکارا – ایرنا – یک روزنامه چاپ ترکیه با ادعای اینکه این کشور گرانترین گاز خود را از ایران خریداری می کند، نوشت: ترکیه دل به تامین گاز ارزان قیمت از شمال عراق بسته است و در صدد تامین سالانه 20 میلیارد مترمکعب گاز از این کشور است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، روزنامه صباح نزدیک به دولت آنکارا امروز به نقل از ˈتانر یلدیزˈ وزیر انرژی ترکیه نوشت: تنها راه کاهش هزینه گاز ترکیه، واردات گاز از شمال عراق است.

موضوع گرانی گاز ایران در حالی مطرح می شود که رسیدگی به پرونده شکایت ترکیه از ایران در نزد داوری بین المللی از هفته گذشته شروع شده است.

روزنامه صباح با ادعای اینکه بهای گاز عراق نصف قیمت گاز ایران خواهد بود، می نویسد: گاز عراق از سال 2017 میلادی وارد ترکیه می شود و بدین ترتیب این کشور گزینه مهمی برای گاز گران ایران به دست خواهد آورد.

این روزنامه به نقل از تانر یلدیز نوشت: قراردادهای انرژی ترکیه با اقلیم کردستان عراق، قراردادهای منحصر به ترکیه نیست بلکه 19 کشور و 39 شرکت در شمال عراق فعالیت می کنند.

این روزنامه، قراردادهای انرژی ترکیه با اقلیم کردستان عراق را به عنوان بزرگترین حمله ترکیه در زمینه انرژی ارزیابی کرده و به نقل از یلدیز می نویسد: میزان نفت خام وارداتی از عراق که در بندر جیهان انبار شده است به 610 هزار بشکه رسیده است.

یلدیز با اشاره به اینکه براساس قانون اساسی عراق 17 درصد درآمدهای نفتی عراق به اقلیم کردستان عراق تعلق دارد، گفت: نفت متعلق به همه عراق است و درآمدهای نفتی نیز بعد از واریز شدن در حساب مشترکی توزیع خواهد شد. ترکیه می خواهد که نفت و گاز عراق از طریق این کشور به بازارهای جهانی عرضه شود و وجوه آن نیز در حساب یک بانک دولتی ترکیه باشد.

ترکیه حدود 92 درصد مصرف نفت و تمامی نیاز خود به گاز را از خارج تامین می کند. هزینه واردات انرژی ترکیه بیش از 60 میلیارد دلار در سال است و این مهمترین عامل در تعمیق کسری در تراز ارزی ترکیه به عنوان یکی از عوامل شکنندگی و مشکل ساختاری در اقتصاد این کشور به شمار می رود.

خاورم/2011**230 **1515
کد N140660

وبگردی