آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

امیری مقدم: مقتدی صدر دوباره به عرصه رقابت‌های انتخاباتی بازمی‌گردد

امیری مقدم: مقتدی صدر دوباره به عرصه رقابت‌های انتخاباتی بازمی‌گردد

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: با توجه به شانس زیاد مقتدی صدر برای پیروزی در انتخابات خبر کنارکشیدن او از عرصه رقابت ها منطقی به نظر نمی رسد.

رضا امیری مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در رابطه با انتخابات آتی پارلمان عراق خاطر نشان کرد: دراین دوره از انتخابات عراق قانون تغییر کرده است و تمام گروه‌ها و حتی افراد مستقل هم می‌توانند در این رقابت ها شرکت داشته باشند.

امیری مقدم با بیان اینکه به عقیده من مقتدی صدر دوباره به عرصه رقابت‌های انتخاباتی بازخواهد گشت، افزود: از نظر من صدر در انتخابات شرکت خواهد کرد و خبر کنار کشیدن او از عرصه رقابت‌ها تنها تاکتیکی برای بدست آوردن آرای بیشتر مردم عراق است. با توجه به این امر که در میان کردها حزب دموکرات به رهبری مسعود بارزانی، بعد از آن جنبش تغییر یا اتحادیه میهنی و در مناطق شیعه هم ائتلاف دولت قانون به رهبری مالکی شانس زیادی برای پیروزی دارند و پس از آن مجلس اعلا و درنهایت جریان صدر که از آراء زیادی برخور دار هستند. همچنین در مناطق سنی‌نشین نیز لیست اسامه نجیفی می‌تواند اول شود.

وی با اشاره به برخی‌ سیاست‌های دولت عراق که باعث نارضایتی گروه صدر شده است، افزود: به نظر نمی‌رسد دولت مالکی تا پایان دوره تغییری در سیاست‌های خود بدهد و به احتمال زیاد آنها به همین روشها در قبال سایر گروه‌ها و احزاب نیزادامه خواهند داد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: پس از انتخابات پارلمانی عراق شاهد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور خواهیم بود و می‌توان حدس زد که برای تشکیل دولت در عراق مانند دوره قبل با چالش‌هایی برای ائتلاف میان گروه‌های اهل تسنن، کردها و شیعیان روبه‌رو خواهیم بود و امکان دارد انتخابات ریاست جمهوری عراق به دور دوم کشیده بشود.

امیری مقدم با بیان اینکه ائتلاف بین گروهها در انتخابات عراق ضروری به نظر می رسد خاطرنشان کرد: به نظر نمی‌رسد هیچ گروهی در این کشور آنقدر رای بیاورد که به تنهایی بتواند دولت تشکیل بدهد و قطعا همه آنها نیازمند ائتلاف با یکدیگر هستند اما چگونگی ائتلاف این گروه‌ها بستگی به شرایط کشور و اینکه کدام گروه در انتخابات پارلمانی کرسی‌های بیشتری را از آن خود کرده باشند دارد.

وی با اشاره به احتمال ائتلاف گروه‌های شیعه در انتخابات آتی عراق گفت: برخی اخبارازاحتمال ائتلاف گروه‌های شیعه و ارائه لیست مشترک حکایت می‌کند. همچنین درمناطقی که کردها، شیعیان و اهل تسنن جمعیت یکسانی دارند نیز تصمیم گرفته‌اند در این ائتلاف شرکت کنند تا بیشترین کرسی‌های مجلس را به خود اختصاص بدهند.

انتهای پیام

کد N140471

وبگردی