آفتاب

بازتاب اذعان نماینده آمریکا به حق غنی سازی ایران در رسانه های بیگانه

بازتاب اذعان نماینده آمریکا به حق غنی سازی ایران در رسانه های بیگانه

تهران - ایرنا - اظهارات ˈوندی شرمنˈ مذاکره کننده ارشد آمریکا در مذاکرات 1+5 با ایران، در ˈتل آویوˈ مبنی بر حفظ حق غنی سازی ایران، صدر اخبار رسانه های بیگانه را به خود اختصاص داد.

به گزارش ایرنا، وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا، به فاصله یک روز پس از پایان تازه ترین مذاکرات هسته ای میان نمایندگان ایران و گروه 1+5 در پایتخت اتریش، راهی سرزمین اشغالی شد.

وی، روز شنبه (سوم اسفند/22 فوریه) در تل آویو طی یک سخنرانی گفت: در توافق نهایی، ایران می تواند به غنی سازی در داخل برای مصارف عملی ادامه دهد و توقع برچیدن برنامه غنی سازی ایران غیرمنطقی است.

اخبار رسیده حاکی است که شرمن نماینده آمریکا در گفت وگوهای هسته ای گروه 1+5 با جمهوری اسلامی، تصریح کرده است که آمریکا هم مانند اسراییل، موافق غنی سازی در داخل ایران نیست، اما این توقعی غیرمنطقی است.

وی همچنین با اشاره به انگیزه و تعهد ایران و شش قدرت جهانی برای دستیابی به توافق و دشواری گفت وگوها، نسبت به تلاش دیپلماتیک برای حل موضوع و رسیدن به یک توافق جامع و نهایی ابراز امیدواری کرده است.

رسانه های فارسی زبان خارجی با انتشار گزارش های متعدد و متنوعی زیر عناوینی مشابه، به بازتاب وسیع این اظهارات می پردازند که خود از میزان بالای اهمیت این امر در عرصه بین المللی حکایت دارد.



رسانه های خارجی

پایگاه اطلاع رسانی ˈبی بی سیˈ زیر عنوان ˈآمریکا: ادامه غنی سازی در ایران مشروط به راستی آزمایی و نظارت استˈ، می نویسد: معاون وزیر خارجه آمریکا، در سفر به اسرائیل گفت که در چارچوب توافق جامع نهایی درباره برنامه هسته ای، ایران می تواند برای تامین نیازهای عملی خود به برنامه غنی سازی محدود و نظارت شده ادامه دهد.

به نوشته این رسانه غربی، رئیس هیات مذاکره کننده آمریکا در مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۵، عصر شنبه در تل آویو به خبرنگاران اسرائیلی گفت که آمریکا میلی به غنی سازی ایران ندارد، ولی این انتظار بعید است محقق شود.

این شبکه خبری انگلیسی یادآوری می کند: ایران و کشورهای آمریکا، بریتانیا، چین، روسیه، فرانسه و آلمان در روزهای گذشته نخستین دور از مذاکرات برای دستیابی به یک توافق جامع نهایی درباره برنامه هسته ای تهران را برگزار کردند.

تارنمای بی بی سی با تاکید بر سازنده بودن مذاکرات وین در عین فشردگی، به قرار دیدار کارشناسان در اوایل ماه مارس و نشست ۱+۵ و ایران در روز ۱۷ مارس (۲۶ اسفند) نگاه مختصری داشته، با اشاره ای هدفمند به سفر شرمن بلافاصله پس از پایان مذاکرات سه روزه در وین، در جمع خبرنگاران از قصد و تعهد شش قدرت جهانی و ایران برای رسیدن به یک توافق نهایی تا ۲۰ ژوئیه می نویسد.

پایگاه اطلاع رسانی بی بی سی با شرح مختصری از بدبینی ˈبنیامین نتانیاهوˈ نخست وزیر رژیم صهیونیستی، نسبت به توافق هسته ای و همراهی برخی از مقامات ارشد وی در این باره، به نقل از شرمن بر عدم وجود نشانه هایی از نقض تعهد در ایران تاکید کرد.

پایگاه اطلاع رسانی ˈرادیو فرداˈ نیز زیر عنوان ˈشرمن: در توافق نهایی ایران می تواند محدود و با نظارت غنی سازی کندˈ، می نویسد: معاون امور سیاسی وزارت خارجه آمریکا که از نمایندگان اصلی آن کشور در گفت وگوهای اتمی با ایران نیز هست، می گوید در توافق نهایی میان ایران و کشورهای ۵+۱، تهران قادر خواهد بود تا برای مصارف خود به شکل محدود و تحت نظارت غنی سازی کند.

این رسانه خارجی نیز چون دیگر منابع خبری با اشاره هدفمند به محل و زمان سخنرانی شرمن، به نقل از روزنامه ˈهاآرتصˈ که روزنامه رژیم صهیونیستی است، می افزاید: شرمن گفته که آمریکا نیز مانند اسرائیل ترجیح می داد ˈایران اصلا غنی سازی نکندˈ اما این موضوع انتظاری بعید است.

به نوشته تارنمای رادیو فردا، ˈتایمز آف ایزرائلˈ نیز از قول او نقل کرده است که می خواهد به مقام های اسرائیلی بگوید، توافق با ایران بر پایه آنچه معتقدیم نیست بلکه بر پایه آنچه است که می بینیم، آنچه قابل راست آزمایی و آنچه قابل نظارت است.

این شبکه خبری نیز با تاکید نامحسوسی بر هدفمندی سفر وندی شرمن به تل آویو در روز دوم اسفند، پس از گفت وگوهای ایران و ۵+۱ در وین، همچنین دیدار وی با مقام های اسرائیلی، از اظهارات شرمن درباره قصد و تعهد آمریکا و دیگر پنج کشور طرف گفت وگو با ایران برای رسیدن به توافقی تا روز۲۹ تیر سال ۱۳۹۳ تاکید می کند.

سایت اینترنتی رادیو فردا می افزاید: معاون سیاسی وزارت خارجه آمریکا در اسرائیل گفته، این که تهران در انجام تعهداتش کوتاهی کرده باشد، دیده نمی شود.

این رسانه فارسی زبان خارجی یادآوری می کند: دور تازه مذاکرات در حالی آغاز شده است که قرار است ˈکاترین اشتونˈ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در هفته های آینده برای ادامه گفت وگوها پیرامون پرونده هسته ای به تهران سفر کند.

باز این رسانه به بازخوانی مطلبی پرداخته، می نویسد: خبرگزاری ˈرویترزˈ روز اول اسفند، از کنفرانس خبری ظریف و اشتون و به نقل از مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نقل کرده بود که گفت وگوهای اخیر تیم مذاکره کننده هسته ای جمهوری اسلامی و گروه ۱+۵ در وین شروع خوبی برای رسیدن به توافقی نهایی به منظور پایان بخشی به بحران هسته ای ایران بوده است.



پایگاه اطلاع رسانی ˈصدای آمریکاˈ نیز در گزارشی زیر عنوان ˈوندی شرمن: مذاکره با تهران جدول زمانی داردˈ می نویسد: معاون وزارت خارجه آمریکا، مذاکره با ایران را دارای چارچوب و جدول زمانی دانست.

به نوشته این منبع خبری آمریکایی، معاون وزارت خارجه آمریکا، همزمان با آغاز دیداری از اسرائیل، برای نخستین بار، از وجود چارچوب و جدول زمانی برای گفت وگوهای هسته ای با جمهوری اسلامی خبر داده است.

تارنمای صدای آمریکا، توضیح می دهد: شرمن، که در کنفرانسی خبری در اورشلیم به پرسش های خبرنگاران پاسخ می داد، با اشاره به خشنودی همیشگی از سفر به اسرائیل و یادآوری این که مذاکراتش با مسوولان دولتی و حتی گفت وگو با روزنامه نگاران آن کشور را همواره پر ارزش دانسته، از کامیابی توافقی جامع و فراگیر با ایران در صورت اثبات ماهیت صلح آمیز فعالیت های هسته ای ایران سخن گفته است.

این رسانه خارجی نیز با انتشار گزیده ای از سخنان شرمن به توجه بیشتری به حاشیه های این سفر، می افزاید: معاون وزارت خارجه آمریکا، برای نخستین بار از محدودیت زمانیِ گفت وگوهای هسته ای با نمایندگان تهران خبر داد.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: بر پایه بیانیه دفتر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، یکی از خبرنگاران اسرائیلی از خانم شرمن پرسید که آیا هیچ راهی برای آسوده خاطر کردن نتانیاهو و رفع نگرانی های او از برنامه هسته ای جمهوری اسلامی می شناسد؟

براساس همین گزارش، سپس شرمن پاسخ می دهد: آن چه به مسوولان اسرائیلی، که قرار است با آنان دیدار کنم، خواهم گفت این که من این جا آمده ام تا آن چه را در وین گذشت، همراه با اطلاعات و جزئیات جمع بندی کنم؛ اما همچنین به این جا آمده ام تا شنونده باشم.

به نوشته این منبع خبری آمریکایی، شرمن با سه بار تکرار واژه ˈتاییدˈ، توضیح داد: هیچ چیز این توافقِ جامع و فراگیر به تصور و گمان ما ارتباطی ندارد؛ این توافقنامه درباره چیزیست که بتوانیم به چشم ببینیم و صحت و درستی آن را بتوان اثبات و تایید کرد.

بنا بر این گزارش، معاون وزارت خارجه آمریکا در پایان از اهمیت طرح اقدام مشترک در مذاکرات با ایران سخن گفت.

لازم به یادآوری است که رسانه های یاد شده در لابه لای گزارش های منتشره در این باره به ابراز امیدواری وندی شرمن در خصوص عدم مداخله کسی در این مذاکرات تاکید داشتند.

به نظر کارشناسان سفر وندی شرمن به سرزمین اشغالی پس از فاصله بسیار کوتاهی از پایان گفت وگوهای هسته ای، بخش دیگری از برنامه دستور کار از پیش تدوین شده وی مانند برنامه مصاحبه های اختصاصی اش با برخی رادیوهای خارجی در حاشیه مذاکرات وین است.

آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین به عنوان 5 عضو دائم شورای امنیت به همراه آلمان، اعضای گروه 5 بعلاوه یک را تشکیل می دهند.

مینا غفرانی آذر

ایرانم**7074**1566
کد N140415

وبگردی