آفتاب

خوردن یک نان و پنیر ساده چقدر آب می خورد؟

خوردن یک نان و پنیر ساده چقدر آب می خورد؟

نان در فرهنگ ایران، قوت اول مردم را تشکیل می دهد و از این رو نوسان قیمت آن در زندگی مردم تاثیر مستقیم دارد. ارزش نان برای مردم تا به آنجاست که ...


به گزارش آفتاب به نقل از هشت صبح، نان در فرهنگ ایران، قوت اول مردم را تشکیل می دهد و از این رو نوسان قیمت آن در زندگی مردم تاثیر مستقیم دارد. ارزش نان برای مردم تا به آنجاست که در دوران ذلت تسلط متفقین در دوران جنگ جهانی دوم، ۱۷ آذر سال ۱۳۲۱ در تهران در پی قحطی نان گروهی به مجلس حمله کردند و گروهی دیگر به خانه نخست وزیر نظام‌السلطنه یورش بردند چرا که در حالی که سالیان سال ایران صادرکننده عمده غله بود اما به دلیل کارشکنی نیروهای متخاصم متفقین که ایران را تصاحب کرده بودند با ارسال غله ایران به شوروی و چاپ بی‌رویه پول توسط دولت وقت، ایران را دچار قحطی مرگباری شده بود.
حالا اما با گذشت سال ها از آن روزهاکه حکایت از اهمیت نان برای مردم در طول تاریخ دارد، گرانی نان در کشور بار دیگر خبر ساز شده است.
این روزها با توجه به گرانی های اخیر تهیه نان و پنیر ساده هم بسیاری از خانوارها آسان نیست.در حال حاضر . قيمت نان سنگك با وزن 650 گرم شش هزار ريال، نان لواش با وزن 170 گرم يك هزار و 600 ريال، نان تافتون با وزن 280 گرم سه هزار ريال، نان بربري با وزن 600 گرم پنج هزار ريال بر مبناي قيمت گندم 4650 ريال است.
قیمت پنیر هم  مانند قديم نيست .در حالیکه تنوع انواع پنیر در بازار بالارفته و انواع پنيرهاي پرورده و پاستوريزه محصولات شهرهاي مختلف در بازار موجود است، به عنوان مثال پنير بسته‌بندي 400 گرمي ليقوان، 5720 تومان است و پنير خامه‌اي 200 گرمي نيز با قيمت 1200 تومان قابل خريد است.
حالا هم گفته می شود نان قرار است دوباره گران شود تا به راستی نان و پنیر خوردن هم خاطره شود!
ماجرا هم از این قرار است که مدير عامل شرکت بازرگاني دولتي ايران از احتمال افزايش قيمت نان از ابتداي فروردين‌ماه خبر داده است.
عباس قبادي، معاون وزير صنعت، معدن و تجارت درباره‌ي احتمال افزايش قيمت نان در سال آينده گفته: هنوز ستاد هدفمندي يارانه‌ها تصميم جديدي در اين زمينه نگرفته است.
وي ادامه داده: از آنجايي که تصميم‌گيري درباره افزايش قيمت نان در سال آينده جزو وظايف ستاد هدفمندي يارانه‌ها است، شرکت بازرگاني دولتي نيز منتظر است تا ستاد هدفمندي يارانه‌ها مصوبه‌ي خود را در اين زمينه ابلاغ کند.
مدير عامل شرکت بازرگاني دولتي ايران همچنین با بيان اين‌که اگر قرار باشد قيمت نان افزايش يابد اين موضوع از اول فروردين‌ماه اجرايي مي‌شود، گفته: هرچند هنوز اقدامي در اين زمينه انجام نشده است ولي تا قبل از فروردين‌ماه در اين باره تصميم‌گيري مي‌شود.
وي درباره نرخ نان با بيان اين‌که تا پايان امسال قيمت نان تغيير نمي‌کند بيان کرده: به طور کلي سياست دولت عدم افزايش قيمت نان است.
قبادي افزوده:‌ اعتبارات خوبي براي پرداخت يارانه نان و گندم در بودجه در نظر گرفته شده و اين موضوع به تصميم مجلس بستگي دارد که با برنامه ريزي‌هاي انجام شده شاهد تغيير قيمت نان باشيم يا خير.
این سخنان اما درحالی است که  پيش از اين نظر مجلس حذف کامل يارانه نان در سال 1393 بوده است.
به اعتقاد برخي از نمايندگان مجلس با توجه به رانت ايجاد شده در خريد و فروش گندم و آرد احتمال آزاد‌سازي قيمت نان و توقف يارانه پرداختي به گندم و آرد از سال آينده وجود دارد که در صورت انجام اين کار قيمت نان تا 300 تومان افزايش مي‌يابد.
مجلس براين باور است که بايد يارانه پرداختي به بخش گندم و آرد متوقف شده و تمامي يارانه اين بخش به مصرف‌کننده پرداخت و قيمت نان به صورت آزاد تعيين شود.
به این ترتیب است که به نظر می رسد نان باز هم گران شود هر چند باید منتظر ماند و دید در نهایت دولتی ها چه تصمیمی برای نرخ قوت قالب مردم خواهند گرفت.
کد N139905

وبگردی