آفتاب
/گزارش/

بازدید از بناهای مذهبی کرمانشاه را در نوروز فراموش نکنید

بازدید از بناهای مذهبی کرمانشاه را در نوروز فراموش نکنید

بناهای مذهبی از جمله شاخص ترین مناطقی هستند که در نقاط مختلف جهان مورد بازدید وِیژه گردشگران و مسافرین قرار می گیرند و در این بین استان کرمانشاه به واسطه تاریخ، تمدن و فرهنگ کهنی که دارد مملو از معابد، آتشکده‌ها، مساجد، کلیساها، امامزاده‌ها، جم‌خانه‌ها و خانقاه‌های بسیاری است که هر کدام از آنها می تواند پذیرای گردشگران و مسافرین بسیاری از نقاط مختلف کشور و حتی جهان باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)، منطقه کرمانشاه، نوروز 93 نیز در راه است و بسیاری از خانواده ها در حال تصمیم گیری برای تعیین مقصد سفر نوروزی خود هستند و ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که اگر تصمیم نهایی تان برای سفر نوروزی کرمانشاه شد، علاوه بر بازدید از آثار تاریخی فرهنگی و مناظر بکر طبیعی این دیار، بازدید از بناهای مذهبی کرمانشاه را هم فراموش نکنید.

در جای جای استان تاریخی باستانی کرمانشاه، بناهای مذهبی بسیاری وجود دارد که یادآور اعتقادات عمیق مردم این دیار به مسائل دینی و مذهبی است و معماری اغلب این بناها به گونه ای است که می توان روح زندگی و آرامش عرفانی را در آن به وضوح مشاهده کرد. در تمام بناهای مذهبی استان احساس عظمت، نور، خلوت، آرامش همراه با ترکیب زیبا و کامل معماری اصیل ایران اسلامی متجلی است.

مسجد عبدالله بن عمر، از نخستین مساجد ساخته شده در ایران

یکی از قدیمی‌ترین بناهای مذهبی در استان کرمانشاه مسجد «عبدالله بن عمر» است که در منطقه‌ای رویایی در ریجاب قرار دارد. این مسجد تاریخی یکی از قدیمی‌ترین مساجد ایران به شمار می‌رود که براساس نوشته‌های تاریخی در مورد این منطقه، برخلاف برخی مناطق دیگر جزو نخستین کسانی بودند که به اسلام ایمان آورده و به ترویج آن پرداختند.

شالوده این بنا بر روی بنایی قبل از اسلام ساخته شده است. پلان مسجد به شکل مستطیلی است که طول آن 18 متر و به عرض آن 107 متر است. در داخل شبستان مسجد، هشت ستون در دو ردیف به موازات هم قرار دارند، این ستون ها از نظر شکل دو نوع می باشند. چهار ستون چهار ضلعی به ابعاد 75 در 75 سانتی متر که تا سقف به یک اندازه هستند و چهار ستون دیگر که در یک امتداد قرار دارند که هر یک از سه بخش تشکیل شده‌اند. بخش نخست که از کف مسجد تا 30 سانتی متر شروع می‌شود و به صورت چهارگوش است، پس از آن تا ارتفاع 2.20 متری به شکل استوانه ای درآمده و در بخش سوم ساقه ستون مجدداً به شکل چهارضلعی دیده می‌شود، در بالای این دو ردیف ستون دو الوار تراشیده شده ضخیم انداخته‌اند و سپس تیرهای افقی مسجدی روی آن دو قرار داده‌اند.

محراب این مسجد برخلاف سایر مساجد اسلامی از دیوار جنوبی بیرون نیامده، بلکه به وسیله گچبری به دیوار مسجد اضافه شده است. منبر مسجد نیز پشت به محراب ساخته شده و مصالح آن از سنگ و گچ است، این منبر دارای پنج پله است. منار مسجد مدت ها بعد از ایجاد بنا، در قسمت جنوب غربی پشت بام ساخته شده است که راه ورودی به مناره هم از پشت بام مسجد است. این منار دارای 21 پله مثلثی شکل است که در بالای آن نیز گنبدی مخروطی قرار دارد. مدخل مناره دارای تاق گهواره‌ای شکل بوده و نمای خارجی آن در قسمت فوقانی با چوب و گچ تزئین شده است.

این مسجد تاریخی که در ارتفاع بالایی از دره ریجاب در روستای شالان قرار دارد، دارای محیطی بسیار آرام و دل نشین است به گونه ای که بسیاری از مردم منطقه به منظور احترام خاصی که برای این مسجد قائلند و همین طور برای زدودن خستگی کار روزمره در روزهای مختلفی از هفته به سوی این مسجد می‌روند.

تکیه معاون الملک، اثری باشکوه از دوران قاجار

تکیه معاون الملک از جمله آثار مذهبی زیبا و با شکوه استان کرمانشاه است که دیوارهای کاشی کاری شده آن با تصاویری از پادشاهان، سرداران، رجال و بزرگان تزیین شده و همچنین در قسمتی از آن یادآور حماسه دشت کربلاست. طرح‌هایی که روی کاشی ها تکیه معاون الملک کرمانشاه حک شده شامل‌ صحنه هایی از غزوات پیامبر اکرم (ص)، نبردهای امیرالمومنین(ع)، حوادث کربلا، تصاویر سلاطین از جمله پادشاهان هخامنشی و تصاویری از تخت جمشید بوده که در نوع خود بی نظیر است.

عمارت این تکیه مذهبی از سه قسمت مجزای حسینیه، زینبیه و عباسیه تشکیل شده که هر قسمت با ذوق و هنری خاص معماری شده است. تکیه معاون الملک در مرکز شهر کرمانشاه قرار دارد و از آثار باارزش دوران قاجاریه است.

تکیه بیگلربیگی، نگینی در مرکز شهر کرمانشاه

تکیه منحصر به فرد بیگلربیگی نیز یکی دیگر از بناهای مذهبی شهر کرمانشاه است که هم چون نگینی در مرکز شهر کرمانشاه می‌درخشد.

در فضای حسینیه این تکیه، پنجره‌ای با اتاق هلالی وجود دارد که اطراف آن به وسیله آیینه کاری جملات « لا اله الا الله، محمدرسول الله » و « علی ولی الله » نوشته شده است و همچنین از دیگر تزیئنات فضای حسینیه ستون نماهای گچی، طرح‌های هندسی، نقوش گیاهی و قندیل های شمع سوز است. در ضلع جنوبی حسینیه نیز ارسی زیبایی با شیشه های الوان وجود دارد که حسینیه را به حیاط کوچکتری مرتبط می‌سازد و از طریق این حیاط م‌توان وارد مجموعه حمام بیگلربیگی شد. از فضاهای ضلع جنوبی حسینیه برای اقامت خانم‌ها به هنگام مراسم عزاداری، همچنین نگهداری وسایل و لوازم مراسم عزاداری ماه محرم استفاده می‌کرده‌اند.

مسجد حاج شهبازخان، محفل بزرگمردان کرمانشاهی

مسجد حاج شهبازخان که در بافت قدیم شهر کرمانشاه، در خیابان مدرس قرار دارد یکی دیگر از بناهای مذهبی استان است که این مسجد دارای شبستانی بزرگ با 12 ستون سنگی یک پارچه است که طاق‌های شبستان بر روی این ستون ها قرار دارند. همچنین برخی از طاق چشمه‌های مسجد حاج شهباز خان کرمانشاه به شیوه معقلی کاری تزیین شده‌اند که در نوع خود کم نظیر است.

بنای مسجد حاج شهبازخان در سال ۱۲۳۵ هجری قمری توسط حاج شهباز خان و شش برادر او که موسس طایفه معروف به حاجی زادگان بودند، در بیرون از کرمانشاه آن روزگار، بنا شده‌است. این بنا سالیان دراز محل درس طلاب علوم دینی و تبلیغات مذهبی بوده و امروز نیز به عنوان مدرسهٔ علوم دینی مورد استفاده ‌است.

عمادالدوله، از باشکوه‌ترین مساجد کرمانشاه

مسجد عمادالدوله یکی از باشکوه ترین مساجد قاجاریه در شهر کرمانشاه است. این مسجد زیبا در سال 1285 هجری قمری توسط امام قلی میرزا عمادالدوله والی غرب در بازار زرگرهای کرمانشاه ساخته شده است. این مسجد دارای صحن مرکزی است که در پیرامون آن، حجره هایی برای سکونت طلاب علوم دینی ساخته شده که طبق وقف نامه با شرایط خاصی باید در آن ساکن و به تحصیل اشتغال به ورزند.

بازار و کاروانسرای عمادالدوله که از صدها مغازه و حجره تشکیل شده وقف بر مصارف این مسجد است. پس از بنای این مسجد، بانی آن یکی از درهای حرم حضرت علی (ع) را به کرمانشاه آورد و در مسجد نصب کرد و به جای آن دری از نقره وقف آستانه علوی نمود. این درگاه امروزه در مدخل مسجد و بازار زرگرها قرار گرفته و به "بقایی شاه نجف" شهرت دارد که این درگاه چوبی متعلق به دوره صفویه است.

آرامگاه احمدبن‌اسحاق در سرپل ذهاب

آستان مقدس احمد بن اسحاق یکی از ده ها آثار دیدنی شهرستان سرپلذهاب است که تقریبا در مرکز شهر قرار دارد و مهمترین زیارتگاه این شهر نیز به حساب می آید. ساختمان قدیمی این بنا در اثر جنگ تحمیلی ویران شد و هم اکنون بارگاهی باشکوه و متناسب با شخصیت آن بزرگوار برپا شده است. صحن زیبای حرم که در قسمت شرقی این بنای مذهبی قرار دارد با درختان زیبای اکالیپتوس در اعیاد مذهبی به عنوان مصلی استفاده می‌شود. در قسمت دیگری از صحن و اطراف آن قبرستان شهر سرپل ذهاب قرار دارد.

احمد بن اسحاق اشعری قمی، وکیل امام حسن عسکری علیه السلام در قم بوده است که مسجد امام حسن عسکری علیه السلام در قم (در چهار راه بازار) به دست ایشان و به امر حضرت ساخته شده است. او از جمله کسانی است که امام قائم‌(عج) را در طول حیات پدر بزرگوارشان ملاقات کرده است که شیخ طوسی می‌گوید: « در دوران نیابت نواب خاصه، عده‌ای مورد اعتماد و اطمینان بودند، که از سوی حضرت به وسیله ی نواب توقیعاتی برای آنها صادر می‌شد، یکی از آنها احمد بن اسحاق است.

امامزاده عبیدالله، معروف به «کوسه هجیج»

سید عبیدالله فرزند امام موسی کاظم (ع) و به کوسه هجیج مشهور است و در اصطلاح محلی به ایشان پیر یا امامزاده نیز می گویند. این امامزاده در 20 کیلومتری غرب شهرستان پاوه، در روستای هجیج و در کنار روخانه سیروان قرار دارد.

پیش نمازان روستای هجیج در باره نام و نسب این امامزاده به نقل از «بحر الانساب» می‌گویند: نامش عبیدالله و فرزند حضرت امام موسی کاظم(ع) است و پس از رحلت پدر در زمان هارون الرشید با یکی از برادارنش به نام امامزاده اسماعیل به این منطقه پناه آورده است. بعدها برادرش به «اسپریس» یکی از روستاهای اطراف پاوه عزیمت کرد و او در هجیج ماندگار شد که اندک اندک یارانی به دور او جمع شدند. حضرت سید عبیدالله فرزند امام موسی کاظم (ع) در سال 172 هجری قمری در شهر بغداد متولد شد و در سال 200 هجری قمری در روستای هجیج شهرستان پاوه وفات یافت که پیکر او در همین روستا به خاک سپرده شد و بقعه متبرکه او امروزه در بین اهالی منطقه و به ویژه مردم روستای هجیج دارای احترام خاصی است.

اویس قرنی از صحابه بزرگ پیامبر اکرم (ص)

آرامگاه حضرت اویس قرنی که از صحابه بزرگ پیامبر اکرم(ص) بوده است و بسیار مورد احترام پیامبر اکرم (ص) نیز بوده در استان کرمانشاه قرار دارد. این زیارتگاه در مسیر جاده کرمانشاه _ روانسر در فاصلة 35 کیلومتری شمال غربی کرمانشاه واقع است. زیارتگاه اویس قرنی در ایام مختلف سال زائران بسیاری را از شهرهای دور و نزدیک به سوی خویش می‌کشاند که در بارگاه ویس به ذکر و مراسم عبادی خاص خویش می‌پردازند.

بارگاه ویس به شکل بناهای دوره سلجوقی و بر ارتفاعات کوهی به نام‌(بیشه کوه) در محدوده روانسر قرار گرفته است. در مورد احداث بنای مقبره ویس اطلاع دقیقی در دست نیست، اما گویا عمر بنای آرامگاه از آغاز حکومت سلجوقیان می باشد، هر چند که پیش از آن نیز قبرستانی در آن محل وجود داشته است.

بقعه سیده فاطمه در کرمانشاه

بقعه سیده فاطمه نیز یکی دیگر از صدها بنای مذهبی استان کرمانشاه است که در مرکز این شهر واقع شده است. این بقعه که از چهار تاقی سرپوشیده‌ای تشکیل شده بود، سال‌ها در اراضی سبزی کاری‌(فیض آباد) قرار داشت که در حال حاضر به علت وسعت شهر در مرکز شهر کرمانشاه نزدیک میدان آزادی قرار گرفته است. در این بقعه دو قبر وجود دارد که نوشته‌های سنگ‌های هر دو قبر به خط کوفی بوده و ارتباط قبرها را به قرون اولیه اسلامی مسلم می‌دارد. یکی از قبرها یه شیخ علی نامی مربوط است و دیگری متعلق به سیده فاطمه است.

قبر مربوط به سیده فاطمه مربوط به سال 165 هجری قمری است. در سال 1287 هجری قمری به طوری که از کتیبه مربوط به این بقعه پیداست، مصطفی قلی میرزا فرزند امامقلی میرزا عمادالدوله والی معروف غرب، در این محل چهارتاقی را احداث کرده است. این بقعه متبرکه از دیرباز مورد توجه اهالی شهر کرمانشاه به ویژه بانوان بوده است و در ایام مختلف همواره پذیرای زائران متعددی است.

پنتی کاستی، از قدیمی‌ترین کلیساهای کرمانشاه

استان کرمانشاه از گذشته های دور تا کنون همواره محل زندگی مسالمت آمیز اقوام و ادیان مختلف بوده است که گواه آن بناهای مذهبی ادیان و مذهاب مختلف در استان است.کلیسای پنتی کاستی یکی از کلیساهای قدیمی کرمانشاه است که در سال 1955 میلادی به دستور کشیش (تورما ناصری) در کرمانشاه بنا شد.

وجه تسمیه این کلیسا به این گونه است: پنتی کاست عبدی از اعیاد مسیحیان و به زبان یونانی به معنای پنجاهمین است، یعنی پنجاهمین روز از عید که در آن روز روح القدس ظهور می‌نماید. چون تاریخ اتمام ساخت این کلیسا مصادف این روز است، لذا نام پنتی کاستی را بر آن نهاده‌اند.

همچنین کلیسای قلب مقدس مسیح واقع در خیابان جلوخان در شهر کرمانشاه نیز یکی دیگر بناهای مذهبی شهر کرمانشاه است که در سال 1914 میلادی به دستور «اسقف یوحنانیان» در زمینی به مساحت 280 متر مربع شد.

آرامگاه سلطان اسحاق در پاوه

آرامگاه سلطان اسحاق در مسیر جاده پاوه به نودشه درنزدیکی روستای نیسانه و در کنار ساحل رود سیروان قرار دارد. این آرامگاه بسیار مورد تکریم و احترام مردم استان و استانهای همجوار است. گفته می‌شود که بی صدا بودن رودخانه خروشان سیروان در هنگام گذر از کنار این آرامگاه از کرامات این شخصیت است.

سلطان اسحاق یکی از عرفای منطقه بوده است که گروهی را برای احیا سنتها و فرهنگ ایرانیان در برابر اعراب هدایت و رهبری کرده است. جاده ای فرعی از جاده ی اصلی پاوه به نوسود در نزدیکی روستای نیسانه جدا می‌شود و به زیارتگاه (در 40 کیلومتری شمال غربی پاوه) منتهی می‌گردد. منظره رودخانه سیروان در این محل جذابیت خاصی دارد.

‌استان کرمانشاه با تمامی بناهای مذهبی اش در ایام نوروز 93 پذیرای گردشگران و مسافرین نوروزی از سراسر کشور است.

گزارش: از هادی نوروزی، خبرنگار ایسنا، منطقه کرمانشاه

انتهای پیام

کد N139850

وبگردی