آفتاب

درمان سکسکه/علت جوشهای پوستی/چرا عصبانی می‌شویم/پیشگیری از دیسک کمر و...

درمان سکسکه/علت جوشهای پوستی/چرا عصبانی می‌شویم/پیشگیری از دیسک کمر و...

مشاوران سلامت امروز در پاسخ به پرسشهای تلفنی شهروندان درباره روش درمان سکسکه، علت بروز جوشهای پوستی و روش درمان آنها، پیشگیری از بروز دیسک کمر،علت عصبانیت و تندخویی روزانه و ویژگی افراد حسود توضیح دادند.

   


به گزارش آفتاب، خبرگزاری فارس برای ارتقای سطح سواد سلامت مردم و بالا بردن دانش مردم برای حفظ و مراقبت از سلامت جسمی و روانی خود مطالب آموزشی را منتشر می کند و در عین حال به پرسش‌های مطرح شده از سوی شهروندان در این زمینه پاسخ می دهد.
درمان سکسکه



پدرام برقعی، متخصص گوش و حلق و بینی گفت: زمان، درمان‌کننده سکسکه است اما اگر سکسکه بیش از یک روز طول کشید و قطع نشد، باید به متخصص ریه یا متخصص داخلی مراجعه کرد چرا که ممکن است زخم یا توموری عصب دهم را تحریک کرده باشد.
وی  در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، پیرامون سوالات مطرح شده در مشاوره سلامت در مورد سکسکه گفت: سکسکه رفلکسی است که در اثر تحریک عصب واگ یا عصب دهم به وجود می‌آید و می‌توان گفت به دلیل انقباض متناوب و شدید عضله دیافراگم، سکسکه پدیدار می‌شود.
متخصص گوش و حلق و بینی گفت: عوامل زیادی می‌توانند باعث تحریک عصب واگ شوند؛ مثل خوردن لقمه بزرگ یا حتی ترسیدن.
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: خوشبختانه سکسکه خود به خود قطع می‌شود؛ البته مدت زمانی طول می‌کشد تا عصب از حالت تحریک‌پذیری شدید خود خارج شود اما می‌توان به طور قطع گفت زمان، درمان‌کننده سکسکه است.
وی در پاسخ به پرسش فارس مبنی بر کارآمدی حبس نفس در گلو یا خوردن آب برای رفع سکسکه گفت: این روش‌ها برطرف‌کننده سکسکه نیستند و بهترین روش این است که فرد اصلاً به سکسکه فکر نکند و حواس خود را پرت کند چرا که جنبه‌های روحی _ روانی در درمان سکسکه نقش بیشتری ایفا می‌کنند.
متخصص گوش و حلق و بینی تصریح کرد: اگر سکسکه شدید و طولانی شد یعنی اگر بیش از 24 ساعت - یک روز- طول کشید و قطع نشد باید به متخصص ریه یا متخصص داخلی مراجعه کرد چرا که ممکن است زخم یا توموری عصب دهم را تحریک کرده باشد که بررسی دقیق‌تری در این زمینه لازم‌ است.
چرا جوش می‌زنیم؟



حسن اکبری، متخصص و دانشیار آسیب‌شناسی سلولی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: جوش یا آکنه یک ضایعه پوستی است که علائم گوناگونی در پیدایش آن نقش دارند. جوش‌ها تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن هستند اما زخم‌های عمیق و شدید باید حتما کنترل و درمان شوند.
وی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت ودرمان فارس گفت: جوش یا آکنه یک ضایعه پوستی است که آبسه یا عفونت محدود پوستی ایجاد می کند و معمولاً اطراف آن قرمز و ملتهب بوده و  با درد همراه است.
وی افزود:جوش به انواع ساده، عفونی، کورک، سر سیاه، سر سفید و سرسرخ تقسیم می‌شود و در مورد علت پیدایش آن نیز می توان به عوامل داخلی و بیرونی اشاره کرد.
متخصص و دانشیار آسیب شناسی سلولی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: به نظر می‌رسد مهمترین عامل داخلی و بیرونی، قدرت سیستم ایمنی بدن باشد چراکه عامل میکروبی جوش یعنی پروپیونی باکتر جزء میکروب های معمولی ساکن در پوست است و فقط در زمینه آماده بودن محیط داخلی و موضعی بدن قادر به رشد و تکثیر و ایجاد آکنه یا جوش خواهد بود.
اکبری ادامه داد: همچنین هر چیزی که سیستم ایمنی و سلولی را کاهش دهد باعث ایجاد جوش خواهد بود، مانند تغذیه نامناسبی که انرژی پایینی دارد و می تواند قدرت سلول‌های ایمنی را کاهش دهد.
وی گفت: علایم و بیماری های دیگری مانند یبوست، اختلالات قاعدگی، خشکی پوست روی دست ها که می‌تواند به دلیل کاهش عملکرد سلولهای بدن بخصوص کبد باشد در ایجاد جوش موثر است.
دانشیار آسیب شناسی سلولی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از عدم تنظیم بودن سیستم هورمونی بدن و ترشح بیش از حد چربی به عنوان دیگر عوامل موثر در پیدایش جوش یاد کرد و افزود:در سنین جوانی و نوجوانی پوست بیشتر دچار این ضایعه پوستی می‌شود. این مسئله به دلیل وجود ماده‌ای چرب به نام سبوم در عمق پوست و در ریشه موهاست که با افزایش تغییرات هورمونی،ترشح این ماده نیز بیشتر می‌شود.
اکبری با اشاره به اینکه جوش زدن باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود گفت: بنابراین هدف، از بین بردن کامل فرایند جوش زدن نیست بلکه کنترل شدت بیماری و عوارض آن مانند زخم‌های عمیق و شدید است.
وی در مورد درمان جوش زدن گفت: تغذیه مناسب در درمان جوش بسیار اهمیت دارد چراکه عملکرد سلولهای کبدی و پوستی را اصلاح می‌کند.
این محقق و مدرس طب اسلامی ایرانی ادامه داد: همچنین مصرف خرما و بسیاری از گرمی ها ممکن است در کوتاه مدت به علت تحریک موضعی، تعداد جوش ها را زیاد کند ولی در دراز مدت با تقویت سلول های سیستم ایمنی و تنظیم آنها جلوی رشد میکروب را می گیرد و در درمان اساسی جوش زدن موثر است.
وی همچنین با اشاره به استفاده از یک ماسک طبیعی ضد جوش گفت: در این ماسک، روغن زیتون طبیعی بودار، عسل طبیعی،پودر زعفران و سرکه محلی انگور را مخلوط کرده و به صورت یک لایه نازک به هنگام شب بر روی پوست و بر روی جوش‌ها مالیده شده و به هنگام صبح نیز با آب ولرم شسته شود.
افراد خودشیفته حسود می‌شوند



عبدالله امیدی، یک روانشناس گفت: افراد خودشیفته خودشان را برتر از دیگران می‌دانند، به شکل مرضی حسود هستند. دیگران را استثمار می‌کنند و نمی‌توانند پیشرفت دیگران را ببینند.
وی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، اظهار داشت: شخصیت‌های خودشیفته اشتغال ذهنی نسبت به ظاهر زیبایی، هوش، ذهن و قدرت خود دارند.
وی افزود: آنها خودشان را برتر از دیگران می‌پندارند بنابراین حس همدلی این افراد با دیگران کمتر است مبتلایان به شخصیت خودشیفته به دلیل اشتغال ذهنی نمی‌توانند با افراد جامعه همدلی کنند و خودشان را به جای دیگران بگذارند.
امیدی ادامه داد: آنها خودشان را افرادی استثنایی و ویژه می‌دانند بنابراین دیگران با آنها رابطه برقرار نمی‌کنند هر چند که مبتلایان به این اختلال نیز نمی‌توانند با دیگران رابطه برقرار کنند. مبتلایان به این اختلال معتقدند که دیگران قدر آنها را نمی‌دانند.
این متخصص بهداشت روانی با اشاره به صفت «حسادت» در این افراد گفت: افرادی که به اختلال شخصیت خودشیفته مبتلا هستند به شدت و به طور مرضی حسود هستند.
وی افزود: این رفتار از آنجا نشأت می‌گیرد که مبتلایان نمی‌توانند دیگران را در جایگاهی بالاتر از خود ببینند و خود را لایق آن می‌دانند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان تصریح کرد: ویژگی دیگر این افراد، بهره‌کشی از دیگران است. آنها در مسائل کوچک خانوادگی نیز همسر و فرزندان خود را استثمار می‌کنند.
وی ادامه داد: مبتلایان به اختلال شخصیت خودشیفته به شدت از انتقاد بیزارند و بیشتر مواقع با خشم نسبت به انتقاد واکنش نشان می‌دهند. این اختلال شخصیت در مردان بیشتر از زنان است.
وی ادامه داد: درباره تأثیر ژن‌ها بر بروز این اختلال باید گفت ژن مانند رنگ مو و چشم در ایجاد این اختلال مؤثر نیست. این خلق و خو است که انتقال پیدا کرده و تحت تأثیر محیط قرار می‌گیرد.
این متخصص بهداشت روانی گفت: در بچه‌ها سرشت‌های مختلفی وجود دارد که با آ‌نها به دنیا می‌آید. برخی بچه‌هایی دنبال محرک می‌گردند و راحت با محیط کنار نمی‌آیند اینها مستعد ابتلا به اختلالات شخصیت خوشه B مانند اختلال شخصیت خودشیفته هستند.
وی خاطرنشان کرد: تنوع‌طلبی ویژگی این کودکان است که با آن بزرگ می‌شوند. بنابراین کودکانی که با سرشت تنوع‌طلبی به دنیا می‌آیند، در آینده نیز افرادی خودشیفته و تنوع‌طلب می‌شوند.
افزایش خشونت بین مردم در روزهای آلوده



عباس ناصحی، یک روانپزشک گفت: روزهایی که هوا آلوده می‌شود، میزان تحریک‌پذیری افراد و خشونت بین مردم افزایش می‌یابد. همچنین قدرت یادگیری، تمرکز و حافظه کودکان کاهش می‌‌یابد.
وی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، اظهار داشت: آلودگی هوا یکی از معضلات زندگی صنعتی و شهرنشینی است که هرچه شهرها صنعتی‌تر می‌شوند این معضل نیز بیشتر می‌شود.
وی افزود: این معضلات اغلب با مشکلات جسمی و روانی همراه است. مشکلاتی که ناشی از کم تحرکی، تغذیه نامناسب، کاهش ارتباطات اجتماعی و خانوادگی افراد است.
ناصحی تصریح کرد: در کنار این معضلات، آلودگی هوا می‌تواند بر جسم و روان اثر بگذارد. همان‌طور که می‌دانید جسم و روان از هم جدا نیستند و هرچه بر جسم اثر بگذارد بر روان نیز اثر می‌گذارد.بنابراین آلودگی هوا با ایجاد مشکلات جسمی می‌تواند باعث مشکلات روانی نیز شود.
وی افزود: آلودگی هوا موجب کمبود اکسیژن در هوای تنفسی و افزایش گازهای سمی می‌شود. هر چه اکسیژن دریافتی کمتر و گازهای سمی بیشتر باشد، بر غلظت اکسیژن خون روی سلول‌های مغز اثر منفی گذاشته و موجب احساس خستگی، کسلی، کمبود انرژی و کاهش انگیزه شده و در کنار این‌ها موجب افزایش تحریک‌پذیری می‌شود.
این متخصص بهداشت درمانی گفت: در روزهایی که هوا آلوده است میزان خشونت بین فردی افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه هوای آلوده، موجب آسیب روان و آسیب‌های اجتماعی ناشی از آن می‌شود.
وی افزود: افزایش خودروها و دود ناشی از آنها نیز معضلی است که شلوغی و تراکم جمعیت ناشی از آن موجب آسیب روان و تشدید مشکلاتی نظیر اضطراب و افسردگی می‌شود.
ناصحی اظهار داشت: برای حل این معضل باید راه‌حل‌های کوتاه مدت و بلندمدت برای جلوگیری از آلودگی هوا و شلوغی شهرها اندیشیده شود.
وی افزود: هر چند این مشکل بر همه افراد اثر می گذارد اما، تأثیر آلودگی هوا بر جسم و روان کودکان و سالمندان بیشتر است.
ناصحی ادامه داد: آلودگی هوا قدرت یادگیری، تمرکز و حافظه کودکان را کاهش می‌دهد و هرقدر بیشتر باشد این آسیب‌ها نیز بیشتر می‌شود.
وی خاطرنشان کرد:‌ تعطیلی مدارس راهکاری کوتاه‌مدت است و برای جلوگیری از آلودگی هوا باید راه‌ دیگری در نظر گرفته شود. البته باید گفت تعطیل مدارس به این دلیل است که حضور افراد کمتر شود تا آلودگی از بین برود و بهتر است در این فاصله کودکان و سالمندان در خانه بمانند و از تردد در سطح شهر بپرهیزند.
چگونه بلند کردن اشتباه اجسام به فتق و دیسک کمر منجر می‌شود



سید منصور رایگانی، رئیس انجمن طب فیزیکی و توانبخشی گفت: یکی از شایع‌ترین علل ایجاد فتق و دیسک کمر، بلند کردن اشتباه اجسام است.
وی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، در پاسخ به پرسش یکی از شهروندان تهرانی در صدای مشاور سلامت خبرگزاری فارس درباره نحوه صحیح بلند کردن اجسام و کمردرد اظهار داشت: یکی از مواردی که در زندگی روزمره برای تمام افراد در مشاغل و مکان‌های گوناگون به وقوع می‌پیوندد نحوه بلندکردن و جابه‌جایی اجسام است.
رئیس انجمن طب فیزیکی و توانبخشی گفت: اجسام در اشکال و حجم‌های مختلف با وزن‌های گوناگون وجود دارند و افراد هم در مکان‌ها و شرایط مختلفی با حمل و نقل و برداشتن اجسام سر و کار دارند.
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: یکی از شایع‌ترین علل ایجاد دردهای اسکلتی - عضلانی و به خصوص بیرون زدگی دیسک کمری و کشیدگی عضلات ستون فقرات و عضلات ناحیه لگن و زانو و حتی کتف و دست به نحوه غلط بلند کردن اجسام باز می‌گردد.
وی افزود: در بلند کردن اجسام باید به این مسئله توجه کرد که جسم مورد نظر متناسب با توان بدنی فرد باشد و اگر فرد این توان را ندارد که آن جسم را بلند کند نباید به تنهایی به بلندکردن آن اقدام کند.
رئیس انجمن طب فیزیکی و توانبخشی تصریح کرد: برای بلند کردن اجسام تا جایی که ممکن است باید آنها را در مکان‌هایی قرار داد که بلند کردنشان راحت‌تر باشد یا وسایل را در بسته‌ها، کیسه‌ها و جعبه‌هایی قرار دهیم که حمل آنها سهل‌‌تر باشد یا وسایلی به آنها متصل کنیم که با اتکا بر آن بتوان جسم را به راحتی تغییر مکان داد.
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان داشت: برای بلند کردن اجسام از روی زمین تا آنجا که ممکن است باید به جسم نزدیک شویم و جسم را با دو دست احاطه کرده و گرفته و آن را به شکم نزدیک‌تر کنیم و با استفاده از زانوها و نیروی زانو جسم متصل به بدن را بلند کرد.
رایگانی ادامه داد: روش غلط این است که فرد به جسم نزدیک نشده و با خم کردن زانوها و دست باز و اشاره به جسم، جسم را در حالت دور از بدن بلند کرده و در حالی که بدن را می‌چرخاند جسم را در جای نهایی خود قرار دهد.
رئیس انجمن طب فیزیکی و توانبخشی افزود: باید فرد دقت داشته باشد که بعد از بلند کردن جسم درست رو به ‌روی محلی قرار بگیرد که جسم را می‌خواهد در آن محل قرار دهد.
متخصص طب فیزیکی و توانبخشی تصریح کرد: اگر افراد مجبور هستند چند جسم را در جاهای مختلف قرار دهند بهتر است در بین این جابه‌جایی‌ها فاصله زمانی قائل شوند و از تکرار و پشت‌سر هم بلند کردن اجسام بپرهیزند چرا که این کار فشارهای پیوسته و جدی بر ستون فقرات، عضلات و مفاصل وارد می‌کند.
رایگانی تأکید کرد: یکی از شایع‌ترین علل ایجاد فتق و دیسک کمر همین بلند کردن اشتباه اجسام است.
کد N139832

وبگردی