آفتاب

ابراز تردید دیپلماتها در مورد کارایی قطعنامه شورای امنیت در مورد سوریه

ابراز تردید دیپلماتها در مورد کارایی قطعنامه شورای امنیت در مورد سوریه

تهران - ایرنا - در پی تصویب قطعنامه ای در شورای امنیت سازمان ملل در روز شنبه که خواستار دسترسی کاروان های امداد رسانی به سراسر سوریه شده است ، برخی دیپلمات ها نسبت به کارایی این قطعنامه غیر الزام آور ابراز تردید کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از مقر سازمان ملل در نیویورک، پیشتر روسیه متحد قوی سوریه با حمایت چین مانع از تصویب سه قطعنامه قبلی برای تحت فشار قرار دادن دولت دمشق از زمان شروع بحران در ماه مارس 2011 شده بود.

براورد شده که حدد نیمی از سوریها به کمک های فوری نیاز دارند.

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل از این اقدام شورای امنیت استقبال کرده ولی گفت نباید نیازی به تصویب چنین قطعنامه ای احساس می شد چرا که کمک های انسانی نیازی به بحث ندارد و باید به حکم قانون بین الملل صورت گیرد.

اعضای غربی شورای امنیت یک سال بود که تصویب قطعنامه ای بشردوستانه در مورد سوریه را مد نظر قرار داده بودند.

پس از ماه ها مذاکرات دشوار ، این شورا یک بیانیه ای غیر الزام آور را در تاریخ دوم اکتبر تصویب کرد و مصرانه خواستار دسترسی بیشتر برای کمک رسانی شد ولی آن بیانیه چندان ثمر بخش نبود.

ویتالی چورکین سفیر مسکو گفت، چانه زنی روسیه منجر به تصویب قطعنامه ای ˈ با ماهیت متوازن ˈ شده است در حالی که سامانتا پاور همتای امریکایی اش این قطعنامه را ˈ یک گام ضروری مدتها عقب افتاده ˈ توصیف کرد.

این اقدام شورای امنیت در مورد سوریه با استقبال محتاطانه ای در لندن و پاریس نیز روبرو شده است .

ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس در بیانیه ای گفت: این اقدام گامی حیاتی به سمت تضمین کمک های بشردوستانه به میلیون ها سوری به شدت نیازمند بود.

ولی وی در عین حال محتاطانه اظهار کرد : اولویت ما فعلا اجرای این قطعنامه است .

در پاریس ، لوران فابیوس وزیر امورخارجه فرانسه نیز گفت، جهان از نزدیک دمشق را زیر نظر قرار خواهد داد.

مترجمام 1403 ** 1917
کد N139403

وبگردی