آفتاب

سی‌ ان‌ ان: القاعده به دنبال جذب آمریکایی‌ها در سوریه است

سی‌ ان‌ ان: القاعده به دنبال جذب آمریکایی‌ها در سوریه است

به گفته مقامات آمریکایی، القاعده در حال ترغیب آمریکایی‌ها و دیگر مبارزان غربی در سوریه است تا با گذراندن آموزش‌های ویژه، برای بازگشت به کشورشان و اجرای اقدامات تروریستی آماده شوند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مقامات امنیت ملی آمریکا در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان ابراز نگرانی کردند که القاعده از شرایط بحرانی سوریه سوء‌استفاده کرده و از خاک این کشور به عنوان پناهگاهی امن برای آموزش و نیروگیری و در نهایت انجام حملاتی در خاک آمریکا استفاده کند.

هر چند مشخص نیست که چه تعداد آمریکایی در کنار شبه‌نظامیان القاعده در سوریه می‌جنگند، اما مشکل اصلی اینجاست که اروپایی‌های حاضر در سوریه نیز برای آمریکا تهدید محسوب می‌شوند زیرا برای سفر به این کشور نیازی به ویزا ندارند.

مقامات آمریکایی همچنین معتقدند که حتی اگر حملات نیروهای آموزش‌دیده توسط القاعده به خاک آمریکا قریب‌الوقوع نباشد، اما شیوه‌های جدید آموزشی القاعده، نگرانی‌های بلندمدتی را در این خصوص به وجود می‌آورد.

یکی از این نگرانی‌های حضور مبارزان مرتبط با القاعده در شبه جزیره عرب است. ابراهیم الاسیری، بمب‌ساز سرشناس این گروه تروریستی، بمب‌های جدیدی را طراحی کرده که در لباس زیر یا حتی کفش کار گذاشته می‌شوند.

آمریکا تعداد شهروندان این کشور را که تاکنون به سوریه سفر کرده و احتمالا هدف آن‌ها پیوستن به القاعده بوده است، 70 تن تخمین می‌زند و اداره امنیت کشور آمریکا نیز در تلاش است تا آن‌ها را شناسایی کرده و سفر به سوریه و بازگشتشان را کنترل کند.

در همین راستا، جه جانسون، وزیر امنیت داخلی آمریکا و جیمز کلاپر، مدیر اداره امنیت ملی آمریکا نیز نسبت به این تهدید رو به رشد، ابراز نگرانی کردند.

انتهای پیام

کد N138337

وبگردی