آفتاب

آغاز ماراتن انتخابات رییس جمهوری لبنان

آغاز ماراتن انتخابات رییس جمهوری لبنان

بیروت – ایرنا – یک هفته از تولد دولت جدید لبنان نگذشته و یک کمیته 7 نفری از وزیران وابسته به جریان های سیاسی سرگرم تدوین بیانیه چالش برانگیز بیانیه وزارتی دولت « تمام سلام» هستند، ماراتن انتخاب رییس جمهوری جدید لبنان با خط ونشان کشیدن های سیاسی ، دیدارها برای یارگیری و اعلام مواضع کلید خورد.

به گزارش ایرنا، این رقابت در میان طوایف مختلف مسیحیان لبنان شدت بیشتری دارد چرا که رییس جمهوری لبنان براساس تقسیم بندی های مذهبی و طایفه ای باید یک مسیحی مارونی باشد اما این همه کار نیست، هر نامزد احتمالی و هوادارانش برای کسب رای مسلمانان اعم از شیعه و سنی باید تلاش زیادی کنند.

براساس قانون کنونی انتخاب رییس جمهوری لبنان ، 128 نماینده مجلس این کشور که وابسته به جریان های سیاسی و طوایف و مذاهب مختلف هستند و بیشتر در قالب فراکسیون های مختلف فعالیت می نند از میان نامزدهای مطرح یک تن را برمی گزینند تا به بعبدا (کاخ ریاست جمهوری لبنان) وارد شود.

هر چه به 25 ماه مارس 2014( پنجم فروردین 93) زمان شروع رایزنی های سیاسی و پارلمانی برای انتخاب رییس جمهوری جدید لبنان که قرار است به عنوان جایگزین « میشل سلیمان» شود، نزدیک می شویم، موضوع انتخاب رییس جمهوری بیشتر خودنمایی می کند

از این تاریخ لبنانی ها و اگر اوضاع بشکل طبیعی پیش رود ، به مدت 2 ماه فرصت دارند رییس جمهوری جدید را انتخاب کنند و اگر چنین نشود، این کشور با تحولاتی غیرقابل پیش بینی مواجه خواهد شد که ناظران معتقدند وضعیت سیاسی ، امنیتی و اقتصادی لبنان از آنچه اکنون شاهد هستیم ، بدتر خواهد شد.

خلاء سیاسی ، تمدید ریاست جمهوری و ... از جمله گزینه هایی هستند که احتمال آنها داده می شود اما بهترین گزینه که منافع لبنان و مردم آن را تامین می کند، انتخاب رییس جمهوری جدید است.

روند انتخاب ریاست جمهوری جدید لبنان ابتدا با گمانه زنی ها در باره نامزدهای احتمالی شروع شده است اما از دیروز(جمعه) وارد فاز جدیدی شد.

روزنامه لبنانی السفیر اخیرا با بیان اینکه «میشل سلیمان» رییس جمهور لبنان مجددا نسبت به احتمال تمدید دوره ریاست جمهوری خود ابراز نارضایتی کرده است ، نوشت: سلیمان در جمع برخی از سیاستمداران لبنانی گفته است که نیاز به استراحت دارد و مسئولیت همه لبنانی ها این است که رییس جمهور جدیدی انتخاب کنند.

این روزنامه با اشاره به اینکه تمدید تا آخرین روز کاری میشل سلیمان به عنوان رییس جمهور از جمله گزینه های مطرح باقی خواهد ماند، در عین حال افزود: فرانسه و عربستان سعودی دیگر مثل گذاشته اصراری بر تمدید ریاست جمهوری سلیمان ندارند، تا جایی که پاریس با ارسال یک هیات به بیروت به سرپرستی «ایمانوئل بون» نماینده خود در امور خاورمیانه و شمال آفریقا، شخصیت های سیاسی و مذهبی لبنان را به مقدمه چینی برای انتخاب رییس جمهور جدید در موعد مقرر تشویق کرد.

السفیربا اشاره به فهرست نامزدهای احتمالی برای ورود به رقابت انتخاب رییس جمهور جدید لبنان، خاطرنشان کرد: بنظر می سرد که «بکرکی» (مقر رهبر مسیحیان مارونی لبنان) خواهان انتخاب رییس جمهور از بین یکی از دو وزیر سابق، یعنی «زیاد بارود» و «روجیه دیب» و یا شخصیت اقتصادی معروف «جوزف طربیه» است.

« بشاره راعی» رهبر مسیحیان مارونی لبنان بارها با تمدید دوره ریاست جمهوری میشل سلیمان مخالفت کرده و خواستار انتخاب رییس جمهوری جدید در موعد قانونی شده است.

این روزنامه با اشاره به اینکه رییس جمهور لبنان حتما می بایست از بین مسیحیان مارونی این کشور انتخاب شود، افزود: عربستان سعودی طی سفر «دیوید هیل» سفیر آمریکا در لبنان به ریاض، به او اعلام کرده که مایل به ریاست جمهوری «جان عبید» از وزرای پیشین لبنانی است، چرا که او روابط خوبی با کشورهای عربی و اسلامی و جامعه جهانی دارد.

السفیر با بیان اینکه به نظر می رسد آمریکایی ها نسبت به ریاست جمهوری «جان قهوجی» فرمانده کنونی ارتش لبنان نظر مساعدی دارند، نوشت: البته هنوز آمریکایی ها در این خصوص سخنی نگفته اند بلکه تنها بر این نکته تاکید کرده اند که باید به لبنانی ها فرصت داد تا خود رییس جمهورشان را انتخاب کنند و این نکته ای بود که دیوید هیل پس از دیدار با تمام سلام در کاخ نخست وزیری لبنان بیان کرد.

این روزنامه لبنانی با اشاره به موضع آمریکا در این خصوص ادامه داد: از کلیات سخنان آمریکایی ها که در برخی از پایتخت های کشورها نیز در خصوص آن سخنانی به گوش می رسد، این نتیجه حاصل می شود که واشنگتن با ریاست جمهوری قهوجی و یا «ریاض سلامه» رییس کل بانک مرکزی لبنان موافق است، چرا که در شرایط کنونی این دو را سبب ثبات نظامی و اقتصادی لبنان می داند.

السفیر به آنچه موضع سوریه و ایران در رابطه با انتخاب رییس جمهوری جدید لبنان خواند اشاره و تصریح کرد: به نظر می رسد که این بار تهران و دمشق از جمله محورهای انتخاب رییس جمهور جدید لبنان خواهند بود، اما آنها مسلما همپیمانان خود را در جریان 8 مارس، مامور موضع گیری در این خصوص خواهند کرد.

این روزنامه لبنانی با بیان اینکه هر دو جریان 8 و 14 مارس برای به پیروزی رساندن نامزدهای خود به دنبال جلب نظر «ولید جنبلاط» رییس فراکسیون «سوسیالیست ترقی خواه» در مجلس لبنان هستند، خاطرنشان کرد: در همین راستا « میشل عونـ » رییس جریان ملی آزاد خطوط تماسی را با «سعد حریری» رییس جریان «المستقبل» گشوده و درعین حال او از این امتیاز که نامزد اصلی حزب الله است، بهره می برد.

السفیر نوشت: از دیگر سو «سمیر جعجع» و «امین الجمیل» روسای احزاب «نیروهای لبنانی» و «الکتائب» که هر دو از سران مسیحی جریان 14 مارس هستند نیز بر توان حریری تکیه کرده اند و معتقدند که او می تواند آراء جنبلاط را جذب کرده تا رییس جمهور آتی از بین شخصیت های این جریان انتخاب شود.

از امین الجمیل به عنوان یکی از نامزدهای ریاست جمهوری آینده لبنان یاد می شود و او بشدت مخالف تمدید دوره ریاست جمهوری میشل سلیمان است.

این روزنامه لبنان با اشاره به موضوعات اصلی منطقه از جمله بحران سوریه، پرونده هسته ای ایران و مساله سازش فلسطین و رژیم صهیونیستی و تاثیرات آنها بر لبنان، افزود: این امور نشان از آن دارد که منطقه در آستانه یک درگیری بسیار بزرگ، بویژه میان تهران و ریاض است، حتی اگر در اظهارات مسئولین دو کشور شاهد آرامش باشیم، بویژه اینکه عربستان با کاندیداتوری «بشار اسد» در انتخابات آتی ریاست جمهوری سوریه مخالف بوده، اما ایران و روسیه دیدگاهی کاملا متناقض دارند.



روزنامه لبنانی «الاخبار» پیشتر به نقل از منابع مسیحی عضو گروه 8 مارس لبنان مدعی حمایت حزب الله وجنبش امل از نامزدی «میشل عون» در انتخابات ریاست جمهوری آینده این کشور شده بود.



** حمایت فرنجیه از میشل عون

«سلیمان فرنجیه» رییس جریان مسیحی «المرده» در گفت و گویی با شبکه تلویزیونی «المیادین» با اشاره به خطراتی که مسیحیت مشرق زمین را تهدید می کند، ادعا کرد: مسیحیان مشرق زمین بر خلاف اهل تسنن و تشیع از سوی هیچ یک از کشورهای منطقه مورد حمایت قرار نمی گیرند.

فرنجیه با اشاره به نزدیک شدن زمان انتخاب رییس جمهوری جدید لبنان گفت: من خواهان این هستم که یک رییس جمهور مسیحی قدرتمند در لبنان بر سر کار آید، حتی اگر او از سوی جریان 14 مارس باشد.

وی با اعلام حمایت از کاندیداتوری «میشل عون» رییس جریان «آزاد ملی» در انتخابات ریاست جمهوری آتی لبنان، افزود: ما هیچ گامی در خصوص پرونده انتخابات ریاست جمهوری بدون هماهنگی با ‍‍ژنرال عون برنخواهیم داشت.

رییس جریان مسیحی المرده با تاکید بر اینکه به «سمیر جعجع» رییس حزب «نیروهای لبنانی» رای نخواهد داد، خاطرنشان کرد: البته اگر جعجع بتواند اکثریت آرا را به نفع خود جلب کرده و رییس جمهور شود، ریاست جمهوری او را خواهم پذیرفت.

فرنجیه «میشل سلیمان» رییس جمهور کنونی لبنان را ضعیف توصیف و تصریح کرد: یک رییس جمهور قوی با طرف مقابل خود به عنوان یک شریک رفتار می کند و من بین یک رییس جمهور ضعیف و وارد شدن کشور به خلأ سیاسی، خلأ سیاسی را ترجیح می دهم.

وی یه با اشاره به اینکه از اختیارات رییس جمهور در توافقنامه طایف کاسته شد، گفت: حال مسیحیان می بایست که بر سر ویژگی های یک رییس جمهور قوی به توافق برسند و توافق بر سر یک اسم واحد ضروری نیست.

عضو گروه 8 مارس با بیان اینکه روابط بسیار خوبی با «بشاره راعی» رهبر مذهبی مسیحیان مارونی لبنان دارد، افزود: ممکن است که ما با راعی در سیاست اختلاف یا اتفاق نظر داشته باشیم، اما می دانیم که او در خط سیاسی ما نیست و در راهی واقع گرایانه گام برداشته و می تواند که با همه وارد گفت و گو شود.

رییس جریان مسیحی المرده با بیان اینکه از ترکیب دولت جدید لبنان خرسند است، گفت: «تمام سلام» نخست وزیر جدید لبنان از بطن جریان 14 مارس برخاسته و ما باید با این واقعیت کنار بیاییم.

سلیمان فرنجیه با بیان اینکه جریان هشت مارس اشتباهاتی را در روند مذاکرات بر سر تشکیل دولت و توزیع وزارتخانه ها داشت، افزود: وقتی ما تنها هشت وزیر داریم، نمی توانیم تمام گروه های سیاسی در جریان 8 مارس را راضی کنیم.

وی، وفاق ملی را اصلی ترین مساله برای لبنان دانست و اظهارداشت: بهتر است بجای مجادله کردن در خیابان، در داخل موسسات و سازمان ها وارد بحث و گفت وگو شویم، بویژه اینکه نزاع های منطقه ای و بین المللی گسترده ای در جریان است.

رییس جریان مسیحی المرده از دیدار اخیر میشل عون با «سعد حریری» رییس جریان «المستقبل» استقبال و خاطرنشان کرد: اینگونه دیدارها بسیار مثبت بوده و منطق توهم توطئه در این رابطه به هیچ وجه نباید وجود داشته باشد.

سلیمان فرنجیه، المستقبل را از جمله جریان های تا حدودی میانه رو بر شمرد و تصریح کرد: البته این جریان بعضی اوقات زیاده روی هایی انجام می دهد که همین امر سبب شده است ما به این وضعیت برسیم.

وی تاکید کرد: هیچ معامله ای بین جریان المستقبل و حزب الله وجود ندارد و از دید من نقشه جدید خاورمیانه همچنان تحت بررسی قرار دارد.



** دیدار سعد حریری با رهبر مسیحیان مارونی لبنان در پایتخت ایتالیا

خبرگزاری ملی لبنان گزارش داد که « سعد حریری» رییس جریان المستقبل پس از دیداری که با «بشاره راعی» رهبرمسیحیان مارونی لبنان در رم پایتخت ایتالیا داشته است، از بیانیه اخیر راعی در باره اوضاع کنون و چشم انداز لبنان قدردانی کرد.

منابع خبری دیدار حریری با راعی را با انتخابات آینده ریاست جمهوری لبنان مرتبط دانسته اند.

حریری تاکید کرد: جریان المستقبل به عنوان یکی از گروه های سیاسی در لبنان تمام تلاش خود را برای جلوگیری از ایجاد خلأ سیاسی در خصوص ریاست جمهوری انجام خواهد داد.

وی با تاکید بر اینکه جریان المستقبل خواهان یک رییس جمهور برای تمام مردم لبنان است، گفت: من بر این نکته نیز در دیدار با راعی تاکید کردم و با خواست خدا همه ما در همین مسیر گام خواهیم گذاشت.

نخست وزیر اسبق لبنان دیدار اخیر خود با میشل عون را مثبت و موفقیت آمیز خواند و افزود: این دیدار به تشکیل دولت انجامید و ما این گفت وگوها را ادامه خواهیم داد چرا که موضوعات بسیاری باقی مانده است و ما لبنانی ها این توان را داریم که در خصوص موضوعات مختلف به توافق برسیم.

حریری با تاکید بر اینکه توافق بر سر تشکیل دولت باید در خصوص انتخاب رییس جمهور جدید نیز تکرار شود، خاطرنشان کرد: همه گروه های سیاسی در لبنان باید مانند زنبورهای یک کندو با یکدیگر همکاری کنند و اختلاف ها را کنار گذارند و بدین شکل خواهیم دید که به کجا خواهیم رسید.

رییس جریان المستقبل با بیان اینکه امیدوار است در پارلمان لبنان حضور یافته و به نامزد مورد نظر خود رای دهد، گفت: روابط ما با همپیمانانمان، روابطی استراتژیک بوده و هیچ کس نمی تواند در آن خلل ایجاد کند و بویژه بین ما و بین حزب نیروهای لبنانی به ریاست « سمیر جعجع» شکاف ایجاد کند.

سعد حریری نزدیک سه سال است که در خارج لبنان بسرمی برد و در این مدت در پاریس و ریاض زندگی می کند اما اخیرا گفته شده که قصد دارد به لبنان بازگردد.

همه جریان ها و گروه های سیاسی از جمله « نبیه بری» رییس مجلس نمایندگان لبنان و رییس حزب شیعی جنبش امل عضو گروه 8 مارس از این تصمیم حریری استقبال کرده اند.

خاورم**2024 ** 1324
کد N138318

وبگردی